• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömuttagstermostater

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Fel forum kan tyckas men nog finns det elkunnigt folk i den här klubben!

Sverige är ett u-land när det gäller elinstallation. Redan på 60-talet inköpte jag ofta elektrisk installationsmateriel i utlandet i första hand Tyskland. Jag har nu försökt hitta en enkel strömuttagstermostat på olika svenska sajter utan framgång. Googlar man på Steckdosenthermostat så finns det hur mycket som helst i Tyskland! Varför är elsortimentet så smalt, begränsat och dyrt i Sverige. Jag behöver 7 stycken enkla strömuttagstermostater så det kanske blir billigast att flyga in dom från Kina! Frågan är vad strömuttagstermostat heter på engelska! :confused:

Hur som helst! Finns det någon här som vet var man kan köpa en strömuttagstermostat i Sverige till rimligt pris? Jag har kollat hos Elfa, Conrad, Clas Ohlson m.fl. men inte hittat något där.

Jappe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Strömuttagstermostater

Jappe, beträffande banankontakter/lab.konkakter så ska du veta att dessa (4mm) förbjöds på konsumentprodukter redan nån gång på 60-talet! Varför? Jo dom passar perfekt att sticka in i vägguttag. De var vanliga som antennkontakter på tidigt 60-tal och det hände flera tillbud och till och med en dödsolycka där en 4-åring hade stoppat innomhusantennens kontakter vi vägguttaget och sedan tog i antennspröten.
Så dessa kontakter bör stanna i labmiljö där inga små kreativa barn vistas!
// Göte J
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Strömuttagstermostater

Nej, jag visste inte detta men förstår nu varför det är så svårt att få tag på dom. Kjell & Co:s undermåliga variant kanske inte ens är laglig! Elfas laboratoriekontakter ser ju ut som dom gjorde förr och verkar vara av bra kvalitet. Där jag har tänkt använda dessa kontakter så vistas sällan några barn och dessutom är det fråga om lågspänning, 12 volt så då är det väl inte så riskabelt att använda dom. Tack för klargörandet Göte J!

Jappe
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Strömuttagstermostater

Bimetalltermostaterna har följt mig genom livet. Vi har alltid haft ett gott förhållande! Jag har t.o.m. sålt mängder med element utrustade med sådana utan en enda reklamation. Att spelet mellan av och på kanske är lite stort saknar betydelse i praktiken om man har många sådana i hemmet! Alla vet vad elektroniken kan hitta på när den är på det humöret! En bimetalltermostat går aldrig sönder! Den är dessutom billigare och diskretare än elektronisk termostat! Den följer dig som en trogen tjänare genom livet om du vill!

Jag kan inte se enda fördel med elektronisk termostat jämfört med bimetall vid normal användning för uppvärmning av bostadshus!

Jappe

PS. Den här förjolade datorn vill att jag ska skriva isär vissa ord exempelvis bimetalltermostat! Väldigt störande! Vem är ansvarig för rättstavningsprogrammet? Han/hon/de kan behöva en lektion i svenska skriftspråket! DS.

Eftersom bimetalltermostaterna är antingen av eller på och har en viss hysteres (till/frånslagsdifferens) ger de en större pendling mellan högsta och lägsta temperatur i rummet. Användaren tenderar då att skruva upp dem tillräckligt högt för att den lägsta temperaturen inte skall kännas för kallt. Du får då alltså en högre genomsnittlig (över tiden) temperatur i rummet än vad som egentligen behövs. De är heller inte lika 'alerta' på att dra ner effekten till radiatorerna när det kommer värmetillskott från belysning, kamin, spis, folk, solinstrålning och annat.

Så en fördel med elektroniska termostater är med andra ord att det går åt mindre energi.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Toppen