• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tips och råd kring solpanelköp

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jo jag vet...det finns massvis av trådar att söka i detta ämne...men så är det ju så också att det är lite svårt att hitta svaren på de frågor som är anpassade efter just mina behov....
Så jag startar en ny tråd.:oops:
Jag är storförbrukare på el, har en Efoy 1200, men vill spara på den, har bränt av 800 timmar på den och livslängden lär vara 5000, vi planerar att ha denna husbil i minst tio år till.:cool:
Så under sommaren finns det ju ingen anledning att slösa på Efoytimmarna.
Min batterikapacitet är idag 3 x 100 Ah AGM batterier.
Jag kommer att ha 1-4 kajaker på taket, vet inte riktigt hur jag ska placera panelerna, men det är ju ingen vits med solpaneler om kajakerna skymmer dom. Vad bör jag tänka på, hur stora paneler behöver jag som storförbrukare, vad ska man tänka på vad beträffar placering, och vad skulle kalaset kunna tänkas gå på? Jag har inte en susning för egen del, så det vore bra att få lite vägledning om priset.
Skall nämna att på taket finns även parabol, en Oyster 85, så det är lite trångt. Bilen är en Argos 747-2, 8,90 lång, se "Min Husbil" i profilen för bilder och mer info.
Kommentarer och förslag om att hellre ta in på camping o.s.v. undanbedes, tack. Jag vill vara helt oberoende och självförsörjande.

/Ludde
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Hej! Ludde

Släng på så många solpaneler du kan.

Det är miljövänligt och bra. Om du har några kajaker på, det gör inget du får nog lite ström i varje fall genom strålarna som sipprar igenom. Fixa några fästen som sticker upp mellan plattorna. Vill du ha mer ström tar du bara ner en kajak i taget tills du blir nöjd. Du står ju stilla när du behöver strömmen. Stollens förslag bak är även det suveränt.

Solenergi :msn_sun: är bra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.835
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Skulle du kunna utnyttja alkovtaket för solpaneler? Det finns väl sådana som är lite böjliga. För några år sedan såg jag en tysk "Luddebil", :msn_laugh: dvs en jättestor alkovbil med både kanoter och kajaker på taket. Det hade solpaneler på alkovtaket. Nu var den alkoven nog mycket "plattare" än din men ytan finns ju där.

Krister N
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Hvor stor laddar er det standard i din bil - selv har jeg en Waeco 45 Amp fra fabrikken. Et alternativ om du skal kjøpe er den største til Ctek selv om den ikke er noe kraftigere en waeco sin - for virkelig store så ville jeg sett på Mastervolt, vet de har opp til 200A for båtbruk - den krever en 16A tilkobling.

Omlag 30A skulle være rett for fritidstype batterier, men om det er AGM så tåler de endel mer - ville ikke sette inn mer enn 60A for 300Ah batteribank selv med AGM. Om det er Gel type så skal en heller ikke gå over 10% av Ah taller i maks A.
 
T

Teddi

Guest
Sv: tips och råd kring solpanelköp

hej nettan,,så mycke svar o hjälp du får,,gubbarna e rädda om dej,,:msn_laugh: ja också,, men ja har en stor grej på taket,,tv--belysning ock allt annat kör ja slut på 2batterier nästan varje kväll,,

men när man slår upp dom blå på morran ock knappt hunnit med att svälja frukosten så e de fulladdat efter en halvtimme om solen visar sej,, de tekniska?? har ingen aning,,

ja vet bara att de funkar förträffligt samtidigt som man hjäper miljön en bit på väg,,:msn_laugh:

ha de bra annette,,teddi,,
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Skulle du kunna utnyttja alkovtaket för solpaneler? Det finns väl sådana som är lite böjliga. För några år sedan såg jag en tysk "Luddebil", :msn_laugh: dvs en jättestor alkovbil med både kanoter och kajaker på taket. Det hade solpaneler på alkovtaket. Nu var den alkoven nog mycket "plattare" än din men ytan finns ju där.

Krister N

Jo, Krinil, jag tror också det är bäst att placera panelerna på baksidan alkoven, så är de inte i vägen för kajakerna, och så blir det inget extra luftmotstånd. Det går säkert att tillverka fästen, så man kan montera så panelen blir plan. Jag har ett stort panoramafönster mitt på alkoven, så det är bara på bägge sidor om detta det går att montera panelerna. Får ta och gå upp och mäta hur mycket bredd jag har att göra på.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

hej nettan,,så mycke svar o hjälp du får,,gubbarna e rädda om dej,,:msn_laugh: ja också,, men ja har en stor grej på taket,,tv--belysning ock allt annat kör ja slut på 2batterier nästan varje kväll,,

men när man slår upp dom blå på morran ock knappt hunnit med att svälja frukosten så e de fulladdat efter en halvtimme om solen visar sej,, de tekniska?? har ingen aning,,

ja vet bara att de funkar förträffligt samtidigt som man hjäper miljön en bit på väg,,:msn_laugh:

ha de bra annette,,teddi,,

Ja, vad vore man utan denna klubb....jag är otroligt tacksam för att få hjälp, betalar gärna tillbaks med lite ögongodis, d.v.s. bilder på forumet

/Ludde
 
F

F.d. 15314

Guest
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Jag har jobbat som konsult gällande Power Conversion/Solar sedan 1996 ska försöka ge lite råd.

Förutsätter att systemet är 12V. Normalt brukar man räkna 80-100Ah/100W solcell. Det betyder att ditt system som start borde vara 300W-400W. Jag skulle köpa MonoKristallina Grade A celler och MPPT regulator. Detta beroende på att vi har vinklad instrålning ofta i Sverige samt att i ditt specifika fall kommer det ibland skymma över delar av panelerna.

Därför skulle jag köpa en 4-600W MPPT regulator med ingångar för fler paneler.
2 stycken 100W per kanal om det är dubbla ingångar. Det blir totalt 400W.
Kommer ge 64-96 Ah/dygn beroende på årstid för ett 400W system.

Går ofta att beställa direkt från tillverkaren Brukar landa på 25-27 kr/W inkl regulator och kablage om man väljer en Taiwanesisk tillverkare.Dvs 10-11000SEK totalt.
Det går att få billigare i Sverige men i min erfarenhet är det ofta sekunda varor och sällan eller aldrig Monokristallin Grade A.

Lite förklaring om Grade A/B/C

Gradingen är ett mått på hur bra solpanelen fungerar vid vinklad instrålning/låg instrålning.
I kort mäter man med en referensregulator och 1000W/m2

Grade A är bäst. I sverige är det nästan bara NAPS som når upp till Grade A av de stora märkena.
Grade B är OK. Cirka 10-15% sämre än Grade A. Ibland mer.
Grade C är inget jag skulle köpa i Sverige. Funkar bra på kanarieöarna dock...

Hoppas detta hjälper dig lite i bryderierna.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Tack för en utförlig redogörelse! Det gör det hela lättare att förstå vad som skiljer de olika panelerna åt. Det gäller nog att inte enbart stirra sig blind på ett lågt pris. Men sen kan ju ett mycket lågt pris på en Grade B gott och väl vara fullt tillräcklig. Man måste helt enkelt ta reda på vad man får för pengarna!

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Jag har jobbat som konsult gällande Power Conversion/Solar sedan 1996 ska försöka ge lite råd.

Förutsätter att systemet är 12V. Normalt brukar man räkna 80-100Ah/100W solcell. Det betyder att ditt system som start borde vara 300W-400W. Jag skulle köpa MonoKristallina Grade A celler och MPPT regulator. Detta beroende på att vi har vinklad instrålning ofta i Sverige samt att i ditt specifika fall kommer det ibland skymma över delar av panelerna.

Därför skulle jag köpa en 4-600W MPPT regulator med ingångar för fler paneler.
2 stycken 100W per kanal om det är dubbla ingångar. Det blir totalt 400W.
Kommer ge 64-96 Ah/dygn beroende på årstid för ett 400W system.

Går ofta att beställa direkt från tillverkaren Brukar landa på 25-27 kr/W inkl regulator och kablage om man väljer en Taiwanesisk tillverkare.Dvs 10-11000SEK totalt.
Det går att få billigare i Sverige men i min erfarenhet är det ofta sekunda varor och sällan eller aldrig Monokristallin Grade A.

Lite förklaring om Grade A/B/C

Gradingen är ett mått på hur bra solpanelen fungerar vid vinklad instrålning/låg instrålning.
I kort mäter man med en referensregulator och 1000W/m2

Grade A är bäst. I sverige är det nästan bara NAPS som når upp till Grade A av de stora märkena.
Grade B är OK. Cirka 10-15% sämre än Grade A. Ibland mer.
Grade C är inget jag skulle köpa i Sverige. Funkar bra på kanarieöarna dock...

Hoppas detta hjälper dig lite i bryderierna.

Går det att utläsa vad det är för grade på den här? 170W solpanel med skönhetsfel 24V - Tillfälliga partier
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Du har fått många goda tips i tråden. Om du nu inte har så mycket plats på taket. Har du tänkt på vindkraft på en stång bak på bilen. Jag har sett att det börjar komma på en del utländska husbilar!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

:)Hej Ludde !
Jag har min Argos inlämnad för montering av solsell.
Vet inte vart de sätter den men jag tror att den hamnar i framkant av taket innan alkov förhöjningen kan återkomma med info i nästa vecka om intresse finns.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Tack! Hur stor solcell (w), vilket märke är det, hur många A kan den ge? Vad har du för regulator till? Och till sist, hur har du kopplat in den, via elblocket eller direkt på batteriet?

/Ludde
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: tips och råd kring solpanelköp

Som jämförelse via bilden.
Om det är en HekiIII lucka, nu endast spekulation... Men runt 100W monterat.
Men vilka watt som helst monterat är bättre än inga alls!

Själv står jag i valet & kvalet att montera panel över befintlig taklucka...
Jag får idag plats med 2x220W paneler men önskar gå mot 3x220W!

En solpanels installation gör vi en gång! Sedan levererar det under bilens livslängd.
För egen del nu en 3;dje installation! :)

Ett tips: Tänk till innan! Beräkna Ert behov, plats på taket, planera montering och leverantör!

Kommer ge mångfalt i payback. Viktigast är ju ändå att var & en är nöjd med sin installation!
Det finns inga referensramar, endast sitt eget behov och plats för hur en solcells installation kan ske.

Som Ludde.
Ställ frågor, planera, tänk till... Investera sedan i mitt tycke i ett av de bättre energikomplementen för betald krona i dax ano!


Tjohopp & 5Tummar upp för Solceller!

Nu har vi tagit hem bilen solcellen monterade de som jag trodde .Hoppas nu att jag lyckas att bifoga bilden också.
 
Toppen