• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Letar plåtis.

F

F.d. 8160

Guest
Hej.
Är ny här på forumet och tänkte komma med en fråga.
Jag och frun letar en vettig husbil. Vi har egentligen siktet inställt på en plåtis, och funderade på att modifiera en begagnas sprinter själva. Dock så är ingen av oss sådär jättefriska och vi har dessutom ont om plats att arbeta med en buss. En tanke är att hitta en påbörjad buss som en crossbuss eller så och installera toalett och hundplats i.
Som grädde på moset ska jag in på operation om en dryg månad och kommer sen inte kunna arbeta med tunga lyft på minst ett halvår... Och vi vill ut å bussa i juli. :msn_embarrassed:

Så jag undrar om vilka plåtisar som inte är hemmabyggen man kan hitta på blocket.se och bytbil.com, Pössl och adria har jag ju hittat, men dom ligger lite för högt för vår ekonomi (därav tankarna på hembygge).
Att bara söka på allt blir lite för mycket information med många stora vackra husbilar som rullar förbi.
Jag antar, kanske felaktigt, att man inte hittar så många hembyggen hos bilhandlare?

Vår tänkta kravlista innehåller
* Ståhöjd
* Toalett
* bältad plats för min 2 passagerare.
* Hundbyr/utrymme att bygga in hundbur (stor hund)

Varför plåtis kanske ni undrar?
Jo, vi lånade en gammal hembyggd buss för några år sedan, en Renault Master/traffic eller så. Så smidigt att kunna parkera inne i städer och ändå rymmas på p-fickor. Smidighet och att inte sticka ut så mycket är trevligt.

Alla plåtistipps är välkomna, samt gärna då en lista så letandet blir enklare.
Och om jag siktat lite fel med tråden så ber jag om ursäkt, och hoppas den flyttas rätt. :)

Vänliga Hälsningar
/Jonas
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Letar plåtis.

Kan bli litet lättare att tipsa dig om du kan säga något om din tänkta budget. Har själv en "plåtis" byggd på VW LT 35 TDI. Byggnationen är gjord hos ScandiMobil i Falköping. Är du intresserad så kontakta Claes på ScandiMobil. Dom bygger på valfritt skåp. Du kan köpa skåpet själv och få det inrett exakt som du vill ha det. Dom är skickliga och bygger med hög kvalitet. Dom är inte dyra heller, om det kan vara något att tänka på. Tror att du kan se bilder på mitt bygge, om du går in på fliken min husbil här i forumet.
Rolf i Gullspång
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Letar plåtis.

Rolf:
Bugetbiten är inte helt hundra bestämt än. Men under 200k helst under 150k färdigt är väl det jag tänkt mig. Helt klart en budgetlösning alltså, och därför den här "halvvägs" tanken med en crossbuss.
Har initierat lite kontakt med Scandimobil, och kanske blir det att beställa någon bit inredning eller så där ifrån, eftersom han verkar ha 6 månader leveranstid på en komplett hb. Gillar verkligen bilderna han har och kommer fortsätta ha kontakt.

SirMcLain:
Hade den där befunnit sig närmare Umeå så hade vi varit å sniffat runt i den. Helt klart. Har sett smidigheten i kassett toa, men portapotti funkar ju det med.
Dock så känns det lite osäkert att åka 100 mil ner till Skåne och sen hem igen, då man inte vet. (Bilköp är hemskt i alla lägen)


Var och tittade på en Sprinter Maxi-skåp idag... Klart trevlig. Dock längre än 6.5.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Letar plåtis.

Ärligt talat...

Kostnaden för en husbil sitter ju inte i karossen. Den stora kostnaden är ju anpassningen och utrustningen. Toa vattentankar el m.m. Gå in på mobile.de och sök på van upp till 15000 Euro så hittar du färdigbyggda. Det blir billigare och bättre. Importen hjälper många till med mot pengar.


Lycka till
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Letar plåtis.

Att importera tål att funderas på, men jag känner ett litet motstånd i det hela att man sitter uppe i norrland.
Gillar att ha klivit in i och klämt på den innan köp. Att "blind" köpa kan bli lite knepigt, framförallt med import känns det som. I och för sig lär det ge ganska bra igen när/om man återsäljer den.
Tack för bra sökord dock.:yes:
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Letar plåtis.

Har kikat runt lite, kanske får jag hålla mig till en (förhoppningsvis) bättre begagnad helintegrerad eller så.
Inte som att man binder sig vid att aldrig byta bil. :)
En sak som jag kommit att fundera på dock; totallängden på fordonet inkluderar kula då den är monterad som jag förstår det. Men hur är det med cykelställ?
Om det nu skulle bli en bil som är 5.95m lång så kommer man ju under i alla fall längden på papperet, men måste man demontera cykelstället och lasta in allt i bilen innan man kör fram till färjeläget? Till exempel vid överfart till Gotland.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Letar plåtis.

Med cykelställ är det lite olika. Öresundsbron räknar det inte alls, vissa färjor vill attman fäller ihop cyklarna o lägger dom i biln; då kan stället sitta kvar om det är ett fast monterat ställ lite högre upp. Ingen har dock krävt oss på mer pengar för cykelställets skull. Har dock hört talats om att man tvingats ta bort ställ som är monterade på kroken om man överstigit gränsen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Letar plåtis.

Det där är olika beroende på vilken bro eller färja det gäller. Ingen kan nog säga något säkert, men för att vara säker måste man räkna med att dom mäter hela längden. Annat är nog mera tur eller den mänskliga faktorn! :)
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Letar plåtis.

Det blev en halvvägs, och redan reggad, sprinter från -02 för oss. Nu har vi ombyggnationer framför oss. :)
 
Toppen