• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

" Strömspik "

F

F.d. 55261

Guest
Kopplade upp mig på ett elutag för ett tag sedan.Katastrofen inträffade.Både jordfelsbrytaren o laddaren kvaddade. Hur kan detta hända. Tror mig ha läst en tråd om detta och att det finns någon form av "säkerhetsanordning" som man kopplar på inkommande el för att utesluta att sådant sker. Någon som vet mer om detta ? Mvh Janne :quest:
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: " Strömspik "

En fråga Chic, small det vid själva inkopplingsögonblicket eller efter en tids inkoppling?

Om det small direkt du tryckte in kontakten så finns skäl att mistänka felkoppling, endera i din skarvsladd eller i det vägguttag du kopplade in dig i.

Om det gick en tid, du kunde använda inkopplad ström en tid, timmer eller dagar? Så kan man kanske misstänka åska, eller ånyo någon felkoppling i det elnät dit du kopplade dig, kanske en fas gick och det blev överspänning på din fas etc.

En så enkel sak som att du har vatten i din skarvsladd eller i ditt uttag på bilväggen kan orsaka någon skada.

En efter vintrens vattenfylld och kraftigt korroderad felströmsbrytare (jordfelsbrytare) eller elcentral kan oxo var boven.

de
Roy
 
F

F.d. 55261

Guest
Sv: " Strömspik "

Detta hände direkt vid inkopplingen. Troligen fel på elen eftersom jag dagen innan stått på annan elplats utan problem. Läste om en tråd här på klubben att sådant kunde hända vid färjetransport och en medlem skrev att han därför inte använder el vid färjetransport.Där nämndes ochså någon form av säkerhetsinstallation för att motverka liknande händelse.Hittar ej inlägget. Någon som vet var jag skall söka ? Janne
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: " Strömspik "

Läge att skaffa en testmoj, dvs en stickpropp med indikatorer etc för att verifiera att vägguttaget är rätt kopplat, att köra innnan man sätter i sin sladd.
Dessa är mer proffsgrejer och säkert rätt dyra.
Här är ett exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-458-23&toc=18715 inte så dyr 184 kr plus moms

Jag misstänker att det "hemlagas", och "hemkopplas" el på vissa platser, av folk som inte har rätt kunskap, eller någon respekt för andra människors liv och egendom. .
Jag har sett hur an anvädner telefonsladd för elkraft.


de
Roy
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: " Strömspik "

Här är tråden: Ström på färja - 2010-09-28, 08:49. Även jag var drabbad, Per-Åke stod nära oss. Vi var kanske 6-7 hb ombord jag tror alla tog ström ombord.
Jag kommer inte ansluta mot färje-el igen, vår batteriladdare sligs ut. Repade den själv, en varistor var bl.a. trasig.
Leffe
 
G

Göran T625

Guest
Sv: " Strömspik "

Hände det på en campingplats? Beskriv något bättre! Laddaren kan ju naturligtvis skadas av trancienter men jag förstår inte vad som kunde hända med din jordfelsbrytare. Är det en "sladdvariant" eller fast monterad i din elcentral?

Göran T625
 
F

F.d. 55261

Guest
Sv: " Strömspik "

Kretskortet på baksidan av jordfelsbrytaren smälte. Jordfelsbrytaren är fast monterad, är nog vanlig i Carthago m fl husbilar. Detta hände ej på camping, utan på en uppställningsplats för husvagn o husbil strax utanför Nyköping. Janne
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: " Strömspik "

Här är tråden: Ström på färja - 2010-09-28, 08:49. Även jag var drabbad, Per-Åke stod nära oss. Vi var kanske 6-7 hb ombord jag tror alla tog ström ombord.
Jag kommer inte ansluta mot färje-el igen, vår batteriladdare sligs ut. Repade den själv, en varistor var bl.a. trasig.
Leffe

Som sagt, det kan komma fel på andra ställen än färja, tex med trasiga el sladdar/kopplingar.

Leif
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: " Strömspik "

Låter för mig som om det var spänning 230v alt. 400v mellan Jord och nolla, eftersom Jordfelsbrytaren gick sönder. Har du tur är det bara en säkring och ett överspänningskydd (Varistor) som har gått sönder i "EBLen"!

Bästa sättet att skydda sig är som ovan redan nämts, mäta först sen koppla in sig!

Lycka till!

/Malbeck
 
Senast redigerad av en moderator:

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Sv: " Strömspik "

Låter konstigt att det skulle bli 400v mellan jord och nolla. Däremot kan det bli 400 V mellan fas och nolla om det finns ett avbrott på inkommande nolla (PEN-ledaren) i anläggningen. Om så var fallet så skulle många fler som är anslutna i anläggningen bli drabbade.
Är det någon som har kollat uttaget efter dig ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: " Strömspik "

En svakhet i el-opplegget er at en 3-fas stjernekoplad motor med en feil på startbryter kan lage kV pulser mellom fas og nolla. Har selv for mange år siden reparert skadete datorer etter et slik uhell, en av skjermene var ikke noe å redde - den hadde tydlig tatt imot mesteparten av effekten og var helt utbrent på innsiden, nesten som om åskan hadde slått ned.
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: " Strömspik "

Låter som det finns 2 alternativ på fel.

Första som nämnts ovan är fel på PEN-ledaren så att man får ut 230V även på nolledaren, alltså 400V i vägguttaget, det borde märkas för även andra saker i elanläggningen får fel spänning och går sönder.

Alternativ två är att det är felkopplat till vägguttaget som du använde så att det är inkopplat två faser istället för fas och nolla även då blir det 400V i uttaget.

Oavsett om din skarvkabel eller bilen är felkopplad får du aldrig in högre spänning än 230V så det ska inte påverka i det här fallet, det som kan hända om man kopplar fel i skarvkabel eller i bilen är att någon dör för att man spänningssatt skyddsjorden (händer inte om jordfelsbrytaren är hel och rätt inkopplad, då överlever man).

Sammanfattning, se till att en elektriker kollar anläggningen (uttaget) i fråga, inte en glad amatör med testmejsel utan en yrkesman.

Hasse
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: " Strömspik "

En 'strömspik' brukar vara hög spänning och låg ström. Det kan förstöra komponenter på kretskort men det ska nog mer kraft till för att smälta det.
Låter mer som en felkoppling. Ett trefasuttag med svart/brun/blå ledare + gröngul har ersatts av ett enfasuttag utan att man kopplat om i elcentralen.

Blå ledare (normalt N(olla)) kan ha använts fel = 400V i uttaget
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: " Strömspik "

I det här fallet hade ett överspänningsskydd inte hjälpt.
Felet fanns säkerligen i uttaget från början därför att grejorna pajade så fort stickproppen stoppades i.

Överspänningsskydd är uppdelade i flera steg, grovskydd, mellanskydd och finskydd.

Om man bor på landet med luftledning måste man börja med ett grovskydd sedan ett mellanskydd och sist finskydd på dom delar i anläggningen man speciellt vill skydda.
Om man bor i stan där det är nära till transformator och inga luftledningar räcker det med att börja med mellanskydd och sedan finskydd.

Finns nog inte ett finskydd i världen som klarar en större spik som kommer in på nätet utan att man bryter ner den i flera steg först.
Så om man står på en camping som inte har nåt som helst överspänningsskydd så gör inte ett litet finskydd någon nytta om det kommer in en lite större spik.

Om man vill skydda tele och datorer behövs även ett teleskydd på inkommande telelinjen (nu pratar vi hemmabruk).

Hasse
 

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Sv: " Strömspik "

Det är helt rätt som du säger men det är bättre än ingenting.
Det skydd jag tänker på har en blixtströmsavledningsförmåga på 12,5kA
Det bästa är ju som du säger att den som tillhandahåller el till oss har ett grov och mellanskydd på sin anläggning.
Ännu bättre är ju om man kan dra ur sladden vid åskväder, men det är inte alltid man är vid bilen.
 
Toppen