• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK försäkringar

F

F.d. 55350

Guest
Nu har ni fått ytterligare 140 dagar totalt 185 dagar på reseförsäkringen. Nu kommer också ett tillägg på lösöre idag är det på 50 000 och det ökas till 80 000 from 1/5-2012. Gäller tex om dit bord går sönder eller om någon stjäler din data, mobiltelefon m.m. Vi finns på Kista mässan om ni vill fråga något gällande Folksams försäkringar eller har nya önskemål som vi kan jobba vidare med för alla meddlemmar i HBK.
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: HBK försäkringar

Hej Henrik.Tack för att du fixade så att vi har en bra försäkring.I Trygg-Hansa så betalade vid 7.300 pluss spårsändaren 2.000 kr./ år.För alla bilar i Trygg-Hansa måste ha spårsändare i alla bilar som kostar över 1 mille, och ingen motor eller elektronikförsäkring ej heller bodelsmaskinsförsäkring m.m.

Nu betalar vid bara 4.813kr/år med alla bra förmåner som självrisk för glasrutan.
och reseförsäkring.Även motor och elektronik och bodelsmaskinförsäkring ingår utan extra kostnad.

Återigen ett sort TACK för ett bra jobb som du har lagt ner för oss i HBK

MVH Bengt och Monica:applaus:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: HBK försäkringar

Lustigt premierna kan skilja sig så. I går fick jag ett pris på 6.158:- för våran Kabe 880 från Folksam. Detta inkluderade rabatten som HBK förhandlat fram.

Undrar om det har betydelse vem på Folksam som lämnar priset?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: HBK försäkringar

Lustigt premierna kan skilja sig så. I går fick jag ett pris på 6.158:- för våran Kabe 880 från Folksam. Detta inkluderade rabatten som HBK förhandlat fram.

Undrar om det har betydelse vem på Folksam som lämnar priset?
Hej Lasse & Fia!
Är böjd att hålla med dig, betr premier, rabatter, etc! Man kan bara hoppas att vi inte behandlas olika beroende på vem man pratar med men efter förra årets "turbulens på Folksam" så är det berättigat att undra.

För min del bor jag i Kullavik, ej stad ... men tillhör Kungsbacka med 75.000 innevånare!
# Har som bakgrund kollat med alla förs i samma bolag (husbil, villa/hem, p-bil och p-släp!
# Har inga belastande försäkringsskador, skadebonus 75%!
# Parkerar i eget hus / garage och bor i ett "ej belastat område"!
# Bilarna har alla tänkbara larm!
# Har bla C-kort!

Nu har jag fått in följande försäkringsofferter för helåret 2012 enligt följande med alla rabatter in- och avräknade;
¤ Husbilen Hobby75TL 2012, 1/1 förs; Folksam 6.871:-/ TryggHansa 7.429:-/ If 6.045:-/ Caravan försäkr 9.732:-!
¤ Volvo S40D 2006, 1/1 förs; Folksam/OK 3.615:-/ TryggHansa 5.702:-/ If 4.165:-/ Länsförs 4.915:-!
¤ P-släp (½ förs); Folksam 271:-/ TryggHansa 150:-/ If 136:-/ Länsförs 58:-!
¤ Villa/hem inkl allt extra; Folksam 4.680:-/ TryggHansa 4.034:-/ If 2.306:-/ Länsförs 4.865:-!

Dvs jag tänker mig att lägga alla försäkringar i samma bolag vilket blir If som syns (de tjocka siffrorna). Jag upphör inte att förvåna mig över dessa mer eller mindre oförklarliga skillnader bolagen emellan, man kan inte lita på att kunna utnyttja samma bolag varje år!!!!!!!

Detta med alla förs i samma bolag ger hos samtliga bla 20% extra rabatt, ca 50.000:- extra ersättning vid stöld ur husbilen el p-bilen (= tot 70.000:)!
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: HBK försäkringar

Jo då Relax, något konstigt är det.
På Caravans hemsida skulle min försäkring kosta 9.400:- När jag istället ringde upp dem fick jag en premie på 6.480:-

Länsförsäkringar: 6.314:- per tel.
Folksam: 6.158:- per tel.
Trygg:6.519:- per tel.
Swebank: 9450:- per tel.
If: 5.470:- per tel.
Salus: 9.600:- per tel.
Samma förutsättningar lämnat till samtliga. Självrisk vagnskad =3.000:-
Samma villkorskrav.

Jag har minst 20 års skadefri körning, vi bor i en liten byhåla med ca 700 inv.

Det känns inte riktigt seriöst.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: HBK försäkringar

Jo då Relax, något konstigt är det.
På Caravans hemsida skulle min försäkring kosta 9.400:- När jag istället ringde upp dem fick jag en premie på 6.480:-

Länsförsäkringar: 6.314:- per tel.
Folksam: 6.158:- per tel.
Trygg:6.519:- per tel.
Swebank: 9450:- per tel.
If: 5.470:- per tel.
Salus: 9.600:- per tel.
Samma förutsättningar lämnat till samtliga. Självrisk vagnskad =3.000:-
Samma villkorskrav.

Jag har minst 20 års skadefri körning, vi bor i en liten byhåla med ca 700 inv.

Det känns inte riktigt seriöst.

OBS! de Bra villkoren som är knutna till CC försäkringen!!
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: HBK försäkringar

Jo då Relax, något konstigt är det.
På Caravans hemsida skulle min försäkring kosta 9.400:- När jag istället ringde upp dem fick jag en premie på 6.480:-

Länsförsäkringar: 6.314:- per tel.
Folksam: 6.158:- per tel.
Trygg:6.519:- per tel.
Swebank: 9450:- per tel.
If: 5.470:- per tel.
Salus: 9.600:- per tel.
Samma förutsättningar lämnat till samtliga. Självrisk vagnskad =3.000:-
Samma villkorskrav.

Jag har minst 20 års skadefri körning, vi bor i en liten byhåla med ca 700 inv.

Det känns inte riktigt seriöst.
Efter en ny runda bland försäkringsbolagen valde vi Folksam som nu kunde erbjuda en premie på ca 5.400:-/år inkl assistförsäkring. Som jag tidigare skrivit, premien är tydligen avhängig av den kundmottagare man råkar får prata med.
Ska det va på det viset (som Sverker brukade säga i TV-programmet PLUS)? :D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: HBK försäkringar

Efter en ny runda bland försäkringsbolagen valde vi Folksam som nu kunde erbjuda en premie på ca 5.400:-/år inkl assistförsäkring. Som jag tidigare skrivit, premien är tydligen avhängig av den kundmottagare man råkar får prata med.
Ska det va på det viset (som Sverker brukade säga i TV-programmet PLUS)? :D
Hej igen Lasse & Fia, gratulerar till den lägre premien!
Påverkad av din "framgång" så tog jag en ny runda med Folksam, fick dock samma svar/premier som jag redovisade i inlägg 6 ovan!

Märkligt (och jämförbart) är att jag har högsta rabatt på samtliga försäkringar hos både If och Folksam (där jag dessutom får 10% extra rabatt på husbilen utan att det märks på premien?!). Eftersom jag bor lite avsides liksom du, inte är skadebelastad, bor inte i belastat boendeområde, har C-kort, bilen parkerad hemma, har alla typer av larm/stöldskydd på bilen - så gick jag på rätt tufft!

Efter ca 5 min gav den person som svarade på vårt 020-nr upp, han kunde inte klara att svara på mina frågor men "sökte ludda till diskussionen om några extra rabatter" .... men jag anser att det ska vara "raka besked/ingen hästhandel" så jag fick fortsätta att prata med "en ansvarig" vad det nu innebär!

Efter att inte heller denne person (en tjej) kunde besvara och motivera sin prissättning gentmot mig betr If/Folksampremier avslutade jag med fråga? Varför ska en Hobby 75TL 5ton .. 2012 kosta mer att försäkra hos Folksam än en Kabe 880 Lt 2011 samma chassie, 3 axlade, 5 ton, stor motor etc samma typ av inrede ... ! Hobbyn har ex ett listpris på ca 1 milj medan motsvarande för Kaben är 1,3 milj.

Fick under samtalen med Folksam inte något svar på vilka premisser de utgår från då de sätter/beräknar sina premier - enda helt klara beskedet var att bilpriset inte ingår i deras premiesättning, vilket förefaller åtm mig märkligt!

DVS för mig är Folksam ca 14% dyrare på husbilsförsäkringen än vad If är (6.871:- resp 6.045:)! Folksam är dessutom ca 100% dyrare påde på villan och p-släpet! Då ska man också veta att jag tills för 1 år sedan var jag skadefri helkund hos Folksam, så helt klart är att det inte lönar sig att vara trogen kund vilket jag nu har bra belägg för!
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: HBK försäkringar

Hej Relax
du måste ha haft maximal otur med kundmottagarna du råkat få tala med.

Mitt samtal resulterade i att jag fick ner försäkringspremien på vår husbil som också inkluderade assistförsäkring och vad hemförsäkringen anbelangar var Folksam ca 150:- dyrare än If.

Den merkostnaden tyckte jag var acceptabel i förhållande till den "låga" premien på husbilen.

Vår hundförsäkring minskade med nästan 20% medan däremot Folksams försäkring på personbilen skulle visa sig vara ca 80% dyrare, så den var inte intressant.

Det är tur man är pensionär, för att hålla på att lirka sig fram i denna premiejungel tar minst en hel dag var gång det är tid att förnya försäkringarna. Det är ju inte bara premiekostnaden som skall vara acceptabel, villkoren är minst lika viktiga om inte än mer.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: HBK försäkringar

Vår helårs premie för 2011 blev hos Motormännen 3345:- för husbil årsmodell 2010.
Självrisk vagnskada 3000:- som reduceras till 2000:- om man är medlem och och då ingå bl.a. väghjälp väghjälp.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: HBK försäkringar

Fråga till Palle:

Är den av dig uppgivna låga premien för en hel- eller en halvförsäkring (där du har vagnskadegaranti / - försäkring från tillverkaren ? ?

Det borde du självmant ha meddelat - annars är din info inte möjlig att värdera!

Vi kan ju inte hålla på att jämföra äpplen med päron och allt det där självklara.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: HBK försäkringar

Hej Relax
du måste ha haft maximal otur med kundmottagarna du råkat få tala med.

Vår hundförsäkring minskade med nästan 20% medan däremot Folksams försäkring på personbilen skulle visa sig vara ca 80% dyrare, så den var inte intressant.

Det är tur man är pensionär, för att hålla på att lirka sig fram i denna premiejungel tar minst en hel dag var gång det är tid att förnya försäkringarna. Det är ju inte bara premiekostnaden som skall vara acceptabel, villkoren är minst lika viktiga om inte än mer.
Ja du Lasse & Fia, jag är också pensionär men trots det vill man ju inte lägga sin tid på mer eller mindre suspekta försäkringsbolag.
¤ Håller helt med om din sammanfattning, tid --- och tålamod krävs för dessa f-premier, de betalas ju med skattade pengar!

¤ Betr min S40D 2006 så var detta mitt enda f-objekt (av 4, med ref till inlägg 6) som var billigare hos Folksam/OK än hos If (3.615 resp 4.165:), detta trots att jag har alla Volvoförmåner inkl bra p-försäkring men den merkostnaden tar jag.
Min p-bil är 550:- (>13%) billigare hos Folksam/OK än hos If, vilket innebär att du och jag har fått helt avvikande svar på samtliga våra förfrågningar (för min del skillnad på över 100% på Villa/hem resp p-släpet), detta gör att man måste ifrågasätta försäkringsbolagens eventuella grundprinciper/regler om de nu har seriösa sådana!

¤ Betr din assistansförsäkring på HB'n (en 2011) hos Folksam, är det inte så att en gratis assistans på 2 år medföljer alla nya Fiat, lätt i så fall för Folksam "att bjuda dig på denna assistans nu (din Kabe är ju högst 1 år)!?

Kan avslutningsvis nämna att jag lämnade Folksam med alla mina dåvarande försäkringar medio 2011 när försäkringen skulle förnyas på min förra HB (en Bürstner Elegance 2010). Folksam drog då till med >50% höjning av HB premien som de skriftligt tog tillbaka några månader senare, men för sent!
Kan bara för min del konstatera att Folksams förtroende hos mig är allvarligt skadat och det ser inte ut att ha blivit bättre av detta!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: HBK försäkringar

Här är det billigast att försäkra bilen - DiSe
När det handlar om försäkringar handlar väldigt lite om värdet på bilarna, för det är inte det som är det dyra. Det dyra är om man blir skadad och ska bli rehabiliterad. Stöld och plåtskador är "billigt".
Din tanke om personskador är säkert rätt just4fun betr andra fordon företrädesvis p-bilar, än just husbilar som knappast berörs av "dödande" högfartsolyckor!
Som jag uppfattar olycksstatistiken verkar just husbilar/husbilister vara en mycket sällsynt olyckskategori (tar oftast mindre risker, lägre fart, har mognare omdöme, mm) som mycket sällan förekommer i samband med personskador!

Möjligen kan husbilar i stället vara utsatta för kostsamma vagnskador, dyra när de inträffar! I det sammanhanget tror jag dock inte att försäkringsbolagen kan skilja ut olika HB-mäken från varandra betr skadebenägenhet och än mindre på olika modeller (för många märken och modeller = små serier/antal = dåligt statistiskt underlag)!
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: HBK försäkringar

Fiat Mates!

Jag har nyss talat med Motormännen (077-4406061) och den försäkring jag tecknat är en helförsäkring med vagnskada. Det betyder att vid olycka betalar jag 5000:- i självrisk.
Med liknande försäkring fick jag hjälp då jag "skammade" min husbil vid färd i Polen år 2008 och allt gick på försäkringen - jag betalade då 3000:-i självrisk. Skadan kostade Motormännen 52000:-.
Jag för på min bil den 1 maj och försäkrar naturligtvis hos Motormännen. Jag är förundrad över de kostnader för försäkringar som redovisas i denna tråden och ber Dig gärna ringa angivet telefonnummer och själv kolla mina uppgifter. Om jag på något sätt är "fel ute" och vilseleder vill jag verkligen be om ursäkt för detta!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen