• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Har som mange i min alder vært med da forhjulsdriften kom for fullt på personbilene - før den tid var det endel sære merker som hadde dette: Citroen, DKW, IFA og SAAB og kanpt noen andre. Det vi måtte lære om var kjøring på is, men det ble for de aller fleste enklere så lenge en klarte å holde jamnt pådrag - ikke for mye og ikke for lite. Mest spennende var overgangen på rallybilene fra hekkmotor til forhjulsdrift, absolutt motsatt kjøreteknikk!

For meg i dag er det en sak som gjør at jeg foretrekker bakhjulsdrift og det er drivakslene - 8 år med en 4500 kg husbil på Ducato Maxi med ett brudd på yttre knute 2 skifter av yttre knuter og ett av begge drivakslene grunnet utslitte indre knuter på 13000 mil var hovedgrunnen. Etter bruddet på knuten fant jeg at motorbrems måtte en være meget forsiktig med når det var skarpe svinger.

På lettere biler foretrekker jeg forhjulsdrift eller AWD. På tyngre biler bakhjul eller inkoblingsbar 4WD og da helst med mulighet til lavserie.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Håller inte med dig där. På personbilar som är lätta sladdar en bakhjulsdriven mer ja.
Men när det handlar om tyngre bilar så stämmer det inte. Jag har kört lastbil i många år, och en lastbil tappar alltid fästet fram först. Är det halt är det styrningen man tappar, och skulle lastbilen vara framhjulsdriven skulle det vara ett ännu större problem.

På vägarna ser man ofta långtradare med problem i halka.
Har man släp efter så brukar att komma upp för backar vara ett problem, men det handlar om att släpet väger ofta mer en bilen, och bilen har oftast 3 axlar, så bara en tredjedel av bilens vikt ligger på drivaxeln, oberoende om det är fram eller bak som det drar. Bak har man möjlighet till tvillinghjul och då får man två däck till som driver. Det går inte fram. Jag köper inte en bil som väger mer än 4000 kg om den är framhjulsdriven, och jag vill åka på vintern.
Vet inte vad du inte kan hålla med om, jag skriver att styrning vid bakhjulsdrift och halka kan vara problematisk inte själva drivningen, det gäller lika för lastbilar. Betr erfarenheter, så har jag kört en del lastbil vad det nu tillför, husbilar har konstruktivt och användarmässigt mer släktdrag med p-bilar.

Ledningsmässigt och tekniskt var jag fö djupt involverad i Volvos övergång från just bak- till framhjulsdrift i och med 850-modellen när det begav sig. Det var hårda tag stort motstånd och alla argument "på bordet" för Volvos tekniker ... men det var det enda rätta och framhjulsdriften blev verkligen bra redan från början!

En bakhjulsdriven bil sladdar inte mer men en framhjulsdriven skapar möjlighet för föraren att till viss del kunna "räta upp" och styra sig bättre genom t.ex en kurva eller ur en situation med hjälp av gaspedalen (= en av de stora fördelarna med framhjulsdrift).
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Jag har en Transit med bakhjulsdrift och tvillinghjul. Underbar att köra på alla underlag. Bogserade loss en framhjulsdriven bil i somras som fastnat i en blöt gräsmatta. Jättebra svängradie gör ju inte saken sämre.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Vet inte vad du inte kan hålla med om, jag skriver att styrning vid bakhjulsdrift och halka kan vara problematisk inte själva drivningen, det gäller lika för lastbilar. Betr erfarenheter, så har jag kört en del lastbil vad det nu tillför, husbilar har konstruktivt och användarmässigt mer släktdrag med p-bilar.

Ledningsmässigt och tekniskt var jag fö djupt involverad i Volvos övergång från just bak- till framhjulsdrift i och med 850-modellen när det begav sig. Det var hårda tag stort motstånd och alla argument "på bordet" för Volvos tekniker ... men det var det enda rätta och framhjulsdriften blev verkligen bra redan från början!

En bakhjulsdriven bil sladdar inte mer men en framhjulsdriven skapar möjlighet för föraren att till viss del kunna "räta upp" och styra sig bättre genom t.ex en kurva eller ur en situation med hjälp av gaspedalen (= en av de stora fördelarna med framhjulsdrift).

Hur kan du säga att du inte vet vad jag inte håller med om efter alla gånger vi debatterat detta. Att du skriver så visar ju bara på hur meningslöst det är att debattera detta med dig.

Anders
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Och hur många gånger har vi inte berört detta ämne, Relax. Och du återkommer med dina märkliga argument som den berömda finska gummibollen - suck. Om inte logik, fysikaliska lagar och empiri fungerar på dig så kan du väl i alla fall lita på de som har prövat både och i riktigt utmanande förhållanden.
Anders
Kära Anders, jag svarade KaloPia på det han skrev nedan (inom sittationstecken), mig veterligt har inte du och jag diskutterat detta tidigare och spec inte "många ggr". Betr logik, mm så får du rannsaka dig själv och (försöka) hålla ihop den. Som man ropar får man svar!

"Citat:
Ursprungligen postat av KaloPia
Hej Stollen!

Vilken husbil har mer vikt på framaxeln kontra bakaxeln?????

Alla 3-axlade husbilar på marknaden; t.ex min egen Hobby 75TL-12, framaxeln 2.100 kg, bakaxlar 1.500kg vardera!"
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Som sagt, många parametrar som skall spela in....vikter, konstruktion, komfort. Vilken tur det finns olika alternativ att välja på =)

Vad gäller personbilar så är jag iaf av denna uppfattning:
1 4wd
2 Framhjulsdrift
3 Bakhjulsdrift

Har verkat som körinstruktör under både sommar och vinterförhållanden och kan bara konstatera att, utifrån min egen förmåga, jag kör bäst tider och mest kontrollerat med framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift.

Men med 4wd går det som tåget! Synd att du inte fick vara med in i Volvos 4wd utveckling Relax. Där har det hänt grejer sen de kom med första XC:n/AWD:n.
De bilar vi utbildar mest på nu är Volvos V70 T6 AWD med ca 310 hk. Trodde aldrig en Volvo skulle impa på mig men jag lyfter villigt på hatten.
Fick även testa MB E420 cdi 4matic under samma förhållanden, inlånad demobil....och jösses...där har vi en ulv i fårakläder =)

Hej hopp/
J
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

I mina ögon är den stora fördelen med husbil framför husvagn att man kan dra släp efter husbilen, exempelvis båtsläp på sommaren och skotersläp vintertid.

aake

Kan inte låta bli att citera aake då det är mitt huvudargument för att äga en husbil.
Husvagn har sina fördelar men att ta med båten eller skotern när man far hemifrån......fungerar inte med husvagn.

Vad skulle vi välja för drivning om valet var fritt?
I framtidsplanen ingår att vi köper vi en husbil med drivning bak (bak+diffspärr eller AWD-drift), framhjulsdrift är OK på sommaren om man har liten båt men vintertid så är det inte kul alls.
Min egen pendlar-personbil har "felhjulsdrift" (framhjulsdrift) så jag kommer inte upp till fjällstugan med skotersläpet numera, min gamla bil hade bakhjulsdrift med diffspärr=kanon och inga problem med att komma fram med tungt lastat släp!
Så en husbil för vinterbruk med last bak bör enligt mig ha drivning på de hjul som belastas i backen upp mot stugan, bakhjulen ska driva med andra ord.

Men visst har framhjulsdrift fördelar, jag ser det som en sätt att bygga en bil med bra innerutrymmen till en så låg kostnad som möjligt, mallen för de flesta av dagens personbilar med andra ord.
Att de är inte optimala för att dra släp vintertid eller att vända på en parkering är inte så viktigt för merparten av köparna så bakhjulsdrift är tyvärr numera ovanligt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Hur kan du säga att du inte vet vad jag inte håller med om efter alla gånger vi debatterat detta. Att du skriver så visar ju bara på hur meningslöst det är att debattera detta med dig.

Anders

Sorry att jag inte såg att du specifikt riktade ditt svar till en annan. Det förändrar dock inget i sak. Vi har diskuterat detta så mycket innan och till sist försvinner du alltid ur diskussionen med dina personbilsanalogier och önskemål om framhjulsdrivna lastbilar för att sedan återkomma när nästa person tar upp detta ämne. Som sagt, suck.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Har ikke noen tro på ren forhjulsdrit på tung lastbil før en kvitter seg med drivakslarna, men den teknologien finnes allerede og det er under bygging en firhjulsdriven 18m buss i Umeå hos Hybricon: Elfordon för hÃ¥llbara städer en av underleverantørene til denne bussen har produsert det som skal til for å lage en hybrid lastbil med drift på alle hjul. Fortsatt er prisen en hindring for AWD Hybride husbilar. Men en fordel vil de ha: Forbrenningsmotoren eller hydrogen brenselscellen lader en batteribank som og kan brukes til bodelen.
 
Toppen