• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Hej
Om du har en skottkärra och skjuter den före dej så har du ju bak(hjuls)drift.
Sedan kommer du till en trappa och försöker skjuta skottkärran uppför trappan, det är nästan omöjligt. Drar du kärran efter dej (framhjulsdrift) är det "inga" problem. Alltså är framhjulsdrift bättre::twitcy:
Mvh.Klas
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Alltifrån min första husbil 1979 så har jag hunnit prova diverse. I sommarväglag och utan speciella krav så fungerar allt.
Den första bilen var en framhjulsdriven plåtis med ett hjul i varje hörn, inget överhäng bak alltså. Den tog sig fram även på fjällvägarna vintertid (med snökedjor), men dög inte till för att dra släp i halka eller på båtramper. I sådana situationer fungerar bakhjulsdrift bättre. Husbilar på lite tyngre chassier brukar dessutom gå få med diffspärrar på bakaxeln.

För omkring tio år sedan provade jag en Dethleff alkovbil på framhjulsdrivet chassie och den skyndade jag mig att sälja innan vintern eftersom den slirade på vått gräs på plan mark!

De bakhjulsdrivna husbilar jag haft har fungerat någorlunda både på vintervägar i fjällen och som dragfordon men står sig slätt jämfört med de fyrhjulsdrivna husbilarna där jag nu är inne på min femte.
Med (inkopplingsbar) fyrhjulsdrift, tillsatsväxellåda (=lågväxel) och diffspärrar så törs man även vintertid ge sig ut på allt som liknar en väg och detta både med och utan släp.

aake
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Det är väl så att ska du bara köra sommarhalvåret så spelar det ingen roll. Ska du även köra på vintern till fjällen/över höga pass eller fricampa rejält så är bakhjul/fyrhjulsdrift att föredra.
Efter större vägar kommer du fram oavsett.

Utbudet blir ju enormt mycket större om du kan köra framhjulsdrivet. Skulle enbart överväga det om jag skulle köra mycket i fjällvärlden -på vintern, fast nu hatar jag ju vinterhalvåret så jag klarar mig både med oisolerade tankar och framhjulsdrift ;)

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Peter

I stort så håller jag med dig, men det är ju detta med att hantera släp.
I mina ögon är den stora fördelen med husbil framför husvagn att man kan dra släp efter husbilen, exempelvis båtsläp på sommaren och skotersläp vintertid.

Inte ens fyrhjulsdrift räcker alltid till, det krävs lämplig utväxling också. Med den fyrhjulsdrivna Pillos (på Peugeout-chassie) som jag lät bygga -92 så brände jag kopplingen vid båtupptagning på naturramper. Bilen var manuellt växlad och hade inga lågväxlar. Det gick faktiskt bättre att dra upp med den bakhjulsdrivna Kabe på MB 316 med automatlåda som jag hade några år från 2007, även om denna bil inte alls tog sig fram lika bra i branta isiga backar som min Pillos.

aake
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Jag har framhjulsdrift på bilen men önskar att jag hade
bakhjulsdrift.
Mest för att svängradien är så hopplöst usel på den framhjulsdrivna.
Jag har merca Vito som företagsbilar och ser skillnaden.
Det är i.o.f.s en mindre bil , men hur är det på dom som är byggda på Sprinter?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Har tyvärr framhjulsdrift, har kommit från en våt gräsmatta i uppförslut "en gång" men har fått hjälp med draghjälp av ty fyrhjulsdrivna Suvar vid ett par tillfällen.
Så parkeringsplatsen sökes alltid med hänsyn till underlaget.
Inbillar mig i alla fall att bakhjulsdrift skulle vara fördelaktigt. Men där har man kanske samma problem som med tandvärk, man önskar att det hellre skulle smärta på andra sidan.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Fördelarna med framhjulsdriften är betydligt fler än nackdelarna.

Min reaktion efter det första året med framhjulsdriven husbil var att nästa bil blir med bakhjulsdrift, jag råkade fastna vid ett tillfälle på våt gräsmatta.

Efter 10 år med den husbilen var det dags att byta och då var framhjulsdrift det självklara valet för mig! :)

Vilka husbilarna är kan du se om du klickar på min signatur.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.729
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Egentligen beror det hela mest på hur bilen är byggd, sämst ur framkomlighetssynpunkt är en framhjulsdriven bil med långt överhäng och garage tankar o.s.v. baktill. Där avlastas ju framaxeln ju mer man lastar bak i bilen, och greppet blir sämre. Tunga bilar med dubbelaxel bak kommer nog därefter, mest på grund av den höga vikten. Bästa framhjulsdrivna bil blir ju då relativt korta bilar med långt axelavstånd, så att man får högt tryck på framaxeln, vissa helintegrerade hör ju dit p.g.a. den tunga rutan bland annat. Vi har t.ex 1800 kg axelvikt fram, och upplever egentligen inga framkomlighetsproblem vi körning i snön på vintern.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Det går inte att generellt säga att framhjulsdrift eller bakhjulsdrift är bättre.
Det beror helt på bilens vikt och viktfördelning. En plåtis gör säkert stadigare med framhjulsdrift, då en så kort och liten bil får relativt lågt bakaxeltryck och då lätt sladdar på vinterväglag. Medan en lång bil med långt överhäng får tillräckligt med axeltryck så den går bättre med bakhjulsdrift.

Min förra husbil var en Fendt 560 som var byggd på Fiats eget maxi chassis. Den hade bakhjulen mitt under bodelen (se bilden). detta medförde att bilen vägde över bakaxeln (likt en gungbräda). När jag skulle köra till mitt arbete hade jag en lång uppförsbacke, direkt efter en korsning. När jag skulle upp för den backen med vinterväglag, så var det nästan omöjligt, så fort jag försökte gasa kände man framdelen lyfte någon cm och bilen spann loss. släppte man gasen sjönk fronten och bilen fick fäste. Så det var tomgångskörning upp för hela backen 400 meter i 5 km/t som gällde.
På plan men isig väg så gick det pra att köra i jämn fart, men så fort man försökte accelerera steg fronten och hjulen börja spinna. släppte man gasen sjönk fronten och bilen fick omedelbart fäste. Så acelerera fick man göra i nedförsbackarna, och i uppförsbackarna fick man släppa lite efter hand på gasen.

Nu har jag en 7500 kg bakhjulsdriven bil med tvillinghjul. i samma backe kan jag sätta gasen i botten och den ökar sakta farten, men den orkar inte spinna loss med så många ton på 4 hjul, trots isväg.



På längre och tyngre bilar finns bara en fördel med framhjulstdift, och det är att det är möjligt att bygga lägre bilar, med hjälp av Alko chassie. Men nackdelarna överväger.

Men som sagt, små bilar och korta bilar är bättre med framhjulsdrift. Eller långa bilar med kort överhäng. men dessa är ovanliga.
 

Bilagor

  • fendt-560.jpg
    fendt-560.jpg
    121,2 KB · Visningar: 5
J

Jimbo

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Frankian vi hade (i800FD) hade framhjulsdrift, tandemaxlar, långt överhäng bak.
Vid semesterlast låg vi runt 4400 kg i totalvikt varav 1820 kg i axeltryck på främre axeln.

Vintertid körde jag med friktionsdäck, 1000 kg skotersläp efter.
Införskaffade snökedjor ifall detta skulle vara nödvändigt.

Efter flertalet vinterresor i med varierande väglag kan jag bara konstatera att:
Snökedjorna fortfarande är oanvända....

Bil med lågbyggt Al-Ko chassie, tandem och framhjulsdrift är imponerande stadigt och kursstabilt.

Visst måste man tänka sig för. Står man still och skall starta med tvärställda framhjul stretar tandemaxlarna emot och det är lätt att tappa friktionen på framhjulen med hjulspinn som följd. Har man väl fått rull på prylarna går det galant!

Jämförde med Frankia I8000 på MB Sprinter 416 innan vi köpte vår och det var en markant skillnad i stabilitet, stuvutrymmen mm.

Jag tror att fram eller bakhjulsdrift är väldigt beroende av vilken bil vi talar om.
Har kört flertalet mil med vanlig MB Sprinter (3500 kg totvikt)
Och någon sämre vinterbil än det är svår att hitta när den är lätt lastad. Lastar man in 2 snöskotrar och massa bränsle blir det skillnad.

Som sagt. Massa olika parametrar som skall stämma in.

Frankias "nya" I8400 på MB med bakhjulsdrift OCH tandemaxlar har jag inte fått äran att testa vid halt väglag.

Kan det vara något kanske???
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Tandem axlar gör att bara hälften av vikten kommer drivhjulen till godo. Alko har löst det med tillfälligt lyftbar boogi. Tvillinghjul är klart mycket bättre drivmässigt. då har man ju fyrhjulsdrift. och i din jämförelse med sprinter så säger det mesta, en husbil är ju oftast nästan fullastad, då bodelen väger ganska mycket. vi ser ju alt för många husbilar som har alldeles för lite lastvikt kvar. hade din sprinter enkla bakhjul, eller tvillinghjul? Det är stor skillnad på dessa.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Enkelhjul bak på Sprintern (318).

Som jag skrev, med last blev det andra bullar.

Precis som du skriver går en husbil med snudd på maxlast hela tiden.

Drivlina kontra chassie och vikter är av betydelse.

Och sen är smaken som baken =)

Jag var riktigt skeptisk till 8,2 meter husbil, framhjulsdrift och släpvagn (total längd nästan 14 meter) initialt... Men har fått revidera uppfattningen rejält.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

En stor fördel med framhjulsdrift är den minskade risken för sladd gentemot bakhjulsdrift.
Det man vill undvika vid en kollision är krockvåld från sidan eller bakifrån. Detta gäller i alla högsta grad husbilar också.

Den understyrning som framhjulsdriften ger är ju knappast sportig men gör att avåkning/kollision oftare sker framifrån att jämföra med en avsladdande bakhjulsdriven bil.

Framkomligheten kan nog skilja lite men även där kan man ta nackdelen till sin fördel. T.ex. att backa med framhjulsdriften.

Det är ingen slump att jag kör AWD på personbilen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Ingen enligt ovan berör t.ex styrbarheten i halka som för-/nackdel! Betr spec BMW och äldre bakhjulsdrivna Volvo finns "taskiga" erfarenheter av att de alltför lätt snurrade runt i halt väglag och därvid ofta hamnade i diket, mm. Det är ingen slump att vid enaxeldrift så väljer numera alla tillverkare som har möjlighet framhjulsdrift eller kompenserar styrnings/-körbarhetsbrister etc spec på bakhjulsdrivna fordon med hjälpelektronik.

Att tunga långtradare utrustas med bakhjulsdrift är konstruktivt betingat, bla av tekniska/hållbarhetsmässiga skäl då man ännu inte klarar att förse alltför tunga fordon med framhjulsdrift. Riktigt tunga fordon funkar trots allt bäst med bakhjulsdrift men i nedförslut, kurvor, väglutningar i halka uppstår problem som kräver stor erfarenhet att bemästra (inkl inbromsning). Det gäller inte bara att röra sig framåt mer krävs/önskas, ingen lösning är bäst på allt - så är det bara (allt är inte bara svart eller vitt)!

Framhjulsdriften med sina fördelar kryper dock succ uppåt i fordonens viktsklasser eftersom den ger köpare, kunder/användare bla billigare fordon som kan göras lättare med bättre utrymmen och bla bättre styrbarhet (än vad bakhjulsdrift kan erbjuda).
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Ingen enligt ovan berör t.ex styrbarheten i halka som för-/nackdel! Betr spec BMW och äldre bakhjulsdrivna Volvo finns "taskiga" erfarenheter av att de alltför lätt snurrade runt i halt väglag och därvid ofta hamnade i diket, mm. Det är ingen slump att vid enaxeldrift så väljer numera alla tillverkare som har möjlighet framhjulsdrift eller kompenserar styrnings/-körbarhetsbrister etc spec på bakhjulsdrivna fordon med hjälpelektronik.

Att tunga långtradare utrustas med bakhjulsdrift är konstruktivt betingat, bla av tekniska/hållbarhetsmässiga skäl då man ännu inte klarar att förse alltför tunga fordon med framhjulsdrift. Riktigt tunga fordon funkar trots allt bäst med bakhjulsdrift men i nedförslut, kurvor, väglutningar i halka uppstår problem som kräver stor erfarenhet att bemästra (inkl inbromsning). Det gäller inte bara att röra sig framåt mer krävs/önskas, ingen lösning är bäst på allt - så är det bara (allt är inte bara svart eller vitt)!


Framhjulsdriften med sina fördelar kryper dock succ uppåt i fordonens viktsklasser eftersom den ger köpare, kunder/användare bla billigare fordon som kan göras lättare med bättre utrymmen och bla bättre styrbarhet (än vad bakhjulsdrift kan erbjuda).

Håller inte med dig där. På personbilar som är lätta sladdar en bakhjulsdriven mer ja.
Men när det handlar om tyngre bilar så stämmer det inte. Jag har kört lastbil i många år, och en lastbil tappar alltid fästet fram först. Är det halt är det styrningen man tappar, och skulle lastbilen vara framhjulsdriven skulle det vara ett ännu större problem.

På vägarna ser man ofta långtradare med problem i halka.
Har man släp efter så brukar att komma upp för backar vara ett problem, men det handlar om att släpet väger ofta mer en bilen, och bilen har oftast 3 axlar, så bara en tredjedel av bilens vikt ligger på drivaxeln, oberoende om det är fram eller bak som det drar. Bak har man möjlighet till tvillinghjul och då får man två däck till som driver. Det går inte fram. Jag köper inte en bil som väger mer än 4000 kg om den är framhjulsdriven, och jag vill åka på vintern.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Alla 3-axlade husbilar på marknaden; t.ex min egen Hobby 75TL-12, framaxeln 2.100 kg, bakaxlar 1.500kg vardera!

Hade den varit bakhjulsdriven hade man tagit bort en axel och istället satt tvillinghjul med 3 tons vikt på bakaxeln hade den gått som tåget i halkan eller på våta gräsytor.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fördelar eller nackdelar - bakhjulsdrift eller framhjulsdrift

Alla 3-axlade husbilar på marknaden; t.ex min egen Hobby 75TL-12, framaxeln 2.100 kg, bakaxlar 1.500kg vardera!

Och hur många gånger har vi inte berört detta ämne, Relax. Och du återkommer med dina märkliga argument som den berömda finska gummibollen - suck. Om inte logik, fysikaliska lagar och empiri fungerar på dig så kan du väl i alla fall lita på de som har prövat både och i riktigt utmanande förhållanden.

Anders
 
Toppen