• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning vinterförvaring

F

F.d. 16955

Guest
Vi har en Burstner 690i elegance 2004 på fiatchassi
Undrar om man ska underhållsladda batterierna under vintern.Den står nu inne i en maskinhall, temperaturen håller samma som ute. Kan man ha 230V inkopplat en längre tid, är det skadligt för batterierna? Bodelsbatteriet är ett så kallat torrbatteri, det håller väl spänningen ungefär 3-veckor. Hur gör ni?

Undrar medlem 9677 Rolf Johansson.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

Hej
Det finns mer om detta på andra ställen
men kort svar är:
1: Du kan ha 230 volt på hela vintern din inbyggda EBL sköter underhållsladdningen.
Obs har du lite värme på typ via värmefläkt så räkna med ca 4 KWH på en säsong.
2: Om bilen står kallt behövs egentligen ingen underhållsladdning, men detta förutsätter att Polerna kopplas bort.
3: med torrt batteri antar jag du menar typ AGM/GEL alltså ingen annorlunda hantering.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

Med viss regelbundenhet (var tredje/fjärde vecka) kopplar jag in strömmen för lite underhållsladdning i 5-8 timmar. Vill inte ha den konstant inkopplad då det ju dels inte behövs och inte minst för ett eventuellt fel som kan förorsaka brand, det som hände för några dagar sedan här i trakten. Ser man till att allt är frånslaget så handlar det ju bara om batteriets självurladdning.

En annan aspekt är ju försäkringsfrågan. I den maskinhall på en lantgård där jag har vår bil ställer försäkringsbolaget kravet att batterierna skall monteras ur under uppställningstiden!

Göran T625
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

Hej
Det finns mer om detta på andra ställen
men kort svar är:
1: Du kan ha 230 volt på hela vintern din inbyggda EBL sköter underhållsladdningen.
Obs har du lite värme på typ via värmefläkt så räkna med ca 4 KWH på en säsong.
2: Om bilen står kallt behövs egentligen ingen underhållsladdning, men detta förutsätter att Polerna kopplas bort.
3: med torrt batteri antar jag du menar typ AGM/GEL alltså ingen annorlunda hantering.

Du skriver att att en värmefläkt kostar ca 4 kWh för en säsong för värmen, alltså ca 5 kr. Hur gör du för att detta ska räcka??
 
F

F.d. 16955

Guest
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

Tack för svaren.Det var bra att få höra några åsikter angående underhållsladdning.
Jag brukar koppla på 230volt ett par dagar i månaden.
Snart är det dags att rulla ut. Härligt.
Hälsningar Rolf.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

jag har köpt ett veckour, och låter laddning starta 4 tim 3ggr /vecka det räcker för att batterierna alltid skall vara fulladdade

Bosse
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

"Våran" återförsäljare säger att sladden ska stå i hela
vintern.Laddarn fiksar rästen!!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

Hej
Det finns mer om detta på andra ställen
men kort svar är:
1: Du kan ha 230 volt på hela vintern din inbyggda EBL sköter underhållsladdningen.
Obs har du lite värme på typ via värmefläkt så räkna med ca 4 KWH på en säsong.
2: Om bilen står kallt behövs egentligen ingen underhållsladdning, men detta förutsätter att Polerna kopplas bort.
3: med torrt batteri antar jag du menar typ AGM/GEL alltså ingen annorlunda hantering.
Hej Rättning Skall vara ca 2000kWh
:oops:
 

Knausen1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
10001
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

Bosse jag har som du ett veckour,men satte den på 4 tim/1 ggr i veckan.Hämntade ut bilen idag,fulla batterier.Så nu kör vi.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

Vårat stölleprov står alltid kopplad till 220 volt. Laddning av batterier och ca 10-11 grader varmt i bodelen. Har en elmätare i stickuttaget och detta visar nu att förbrukningen hittills varit 2420,8 kw på 4647,3 timmar.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 7 mars  2012 004.jpg
    7 mars 2012 004.jpg
    3,5 MB · Visningar: 12
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Underhållsladdning vinterförvaring

Var har du köpt elmätaren?
 
Toppen