Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Hjälp Medlemslista Kalender Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Fotohörnan
Fotohörnan Här snackar vi om allt som berör Fotografering. Fotografierna lägger vi Foto Galleri

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Tosteberga
Gammal
HBK Medlem

pilots avatar

Kommun/Land: Klippan
Ålder: 54
Tosteberga - 2012-02-08, 19:37

Hej, rejält förkyld så var jag ändå "tvungen" att åka till Blekinge för ett ärende som inte kunde vänta!
Efter uträttat uppdrag tyckte vi att det ändå kunde vara ide och övernatta i Tosteberga en natt.
Kameran är som valigt med, men förkylningen gjorde att jag höll mig mesta av tiden inomhus, en bild blev det ändå, nåja en på ena kameran oxå.
På morgonen fick vi se ett helt enormt skådespel på ca. 250 m håll när 4-5 st havsörnar jagade i en pytteliten isvak där ca. 15 st knipor höll till, de skiftades om vartannat och hovrade/ryttlade ca 2 m ovanför de hysteriskt rädda fåglarna bara för att efter någon minut dyka ner och hämta "snabbmaten" sedan var det de andra örnarnas tur, det verkade som de snabbt åt upp fågeln för att en stund senare göra om jakten igen!
Tyvärr ingen bild på dramat men väl en på en nedåtgående sol!

Ha de!
Pilot
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tosteberga120204.JPG (1,54 MB, 8 visningar)
Filtyp: jpg verktyg120204.JPG (1,72 MB, 4 visningar)

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 8 användare säger Tack till pilot för detta inlägg:
brogu (2012-02-08), Farmor Anita (2012-02-09), Gert och Helen (2012-02-08), hianders (2012-02-09), KalleiViken (2012-02-08), Lg & Mia (2012-02-09), Ludde Kuddsson (2012-02-09), yalla yalla (2012-02-08)
Sv: Tosteberga
Gammal
HBK Medlem

Roland & Violas avatar

Kommun/Land: Bromölla
Sv: Tosteberga - 2012-02-09, 00:09

Eftersom vi bor i Skåne och är stolta över Tosterberga som ställplats i närområdet måste jag protestera - Tosteberga ligger i Kristianstads kommun och därmed i Skåne - inte i Blekinge. (nu får jag väl på huvet av hustrun som är Sillastrypare (Bleking) av födsel och ohejdad vana....)

För övrigt har jag förra vintern vid ett och samma tillfälle räknat till 15 Havsörnar samtidigt i Tosteberga (och enligt uppgift från en samtidigt besökande ornitolog även en Skrikörn som han demonstrerade i sin fina kikare - fan vet - dom såg precis lika ut...Fast det var nog 20 bilar med ornitologer från hela landet där just då för att kolla på skrikörnen så han kanske hade en poäng där - who knows)

Besök rekommenderas även vintertid!!!!

Följande 3 användare säger Tack till Roland & Viola för detta inlägg:
brogu (2012-02-09), Mats&Cina (2012-02-09), pilot (2012-02-09)
Gammal
HBK Medlem

pilots avatar

Sv: Tosteberga - 2012-02-09, 09:03

Hej, jag påstod heller inte att Tosteberga ligger i Blekinge. utan att vi "mellanlandade" där efter att ha varit i Blekinge..hur som..Tosteberga är jättefint och vi försöker att ta dit några gånger per säsong och i synnerhet nu under vintern när det finns så många tillfällen att få se dessa enorma rovfåglar på ett hyffsat nära håll!

Ha de!

Pilot

Gammal
HBK Medlem

pilots avatar

Sv: Tosteberga - 2012-02-09, 09:11

Förresten Roland, även min hustru är Blekingska och pratar en numera blandning av skånska och sillstryparspråk (he,he) men..varför pratas det bekingska i Bromölla när det ligger i Skåne ( för mej har ni en utomordentlig Olofströms-dialekt..rätta mej om jag har fel!

Pilot

Gammal
HBK Medlem

BeRokas avatar

Kommun/Land: Hässleholm
Sv: Tosteberga - 2012-02-09, 09:21

Dett är så där två län gränsar till varandra då blir det en blandning av dialekter, det upplever vi här igöinge det gränsar till Markaryd som ligger i småland.

men i grund en är både Skåningar och Blekingar Halvdanskar.

Följande Tackar BeRoka för detta inlägg:
pilot (2012-02-09)
Gammal
HBK Medlem

pilots avatar

Sv: Tosteberga - 2012-02-09, 10:07

He,he alldeles rätt Beroka!
Men om du diskuterar med en dansk (som bor i Danmark) om en skånings ursprung så får du som svar...men du er ligevel en svensk-j...l! (skämt)

Mvh
Pilot

Gammal
HBK Medlem

Roland & Violas avatar

Kommun/Land: Bromölla
Sv: Tosteberga - 2012-02-09, 11:21

Citat:
Ursprungligen postat av pilot Visa inlägg
Förresten Roland, även min hustru är Blekingska och pratar en numera blandning av skånska och sillstryparspråk (he,he) men..varför pratas det bekingska i Bromölla när det ligger i Skåne ( för mej har ni en utomordentlig Olofströms-dialekt..rätta mej om jag har fel!

Pilot
Kan tvärr inte ta upp den kastade debatthandsken - jag har aldrig satt min fot i Olofström och känner ingen därifrån - bara passerat i bil/husbil.

Följande Tackar Roland & Viola för detta inlägg:
pilot (2012-02-09)
Gammal
HBK Medlem

Affezells avatar

Kommun/Land: Söderhamn
Ålder: 67
Sv: Tosteberga - 2012-02-09, 13:44

Apropå Skåne så gjorde jag lumpen i Ljungbyhed och det var ett av mina bästa
minnen från Skåne. Var på väg att värva mig för jag trivdes så bra men vet inte varför det inte blev av. Kommer från Göteborg från början.

Följande Tackar Affezell för detta inlägg:
pilot (2012-02-09)
Gammal
HBK Medlem

Affezells avatar

Kommun/Land: Söderhamn
Ålder: 67
Sv: Tosteberga - 2012-02-10, 14:26

Hej Pilot
Ser att du är från Klippan. Tänk va kul vi hade där varenda kväll. Jag minns särskilt korvståndet mitt i byn.

Gammal
HBK Medlem

pilots avatar

Sv: Tosteberga - 2012-02-10, 16:20

Hej, kan det ha varit "pålles" korvkiosk månde!
klippan är fortfarande fint, om ni/du vill "återuppleva" så finns det en ställplats vid stationen numera som man kan stå på!
På tal om Ljungbyhed och det gamla flygflottiljområdet...på lördag 11/2 (imorgon) så ordnar kommunen en utställning som heter "sinnenas kulturnatt" och det kommer att bli uppträde, utställningar av konstnärer av olika slag (även mig själv "fotografier") på de olika hangarerna,
några andra som kommer att ställa ut från husbilsklubben är "farmor Anita med Bo" (silversmide)

Välkomna!

//Pilot

Gammal
HBK Medlem

Honda59s avatar

Kommun/Land: Vårgårda
Ålder: 53
Sv: Tosteberga - 2012-02-10, 23:55

Å va tog Tosteberga vägen en massa fåglar ???

SNICKARN

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Fotohörnan

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tosteberga Mats&Cina Under Markisen 2 2011-03-21 08:07
Tosteberga vinterbilder pilot Fotohörnan 0 2010-01-23 10:35
Tosteberga Hamn K J Frasse Under Markisen 2 2009-11-23 11:16
Tosteberga hamn pilot Under Markisen 4 2009-11-17 09:20

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2012, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS