• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga till någon sjukvårdskunnig

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
En undran, nån kanske vet vad detta är...I lördags kväll fick jag väldigt ont på ovansidan bägge händerna, inte i leden utan ovanpå handen. Det gör väldigt ont när jag böjer händerna lite, speciellt om jag ska greppa något i fickan t.ex. Smärtan känns brännande, strålar ut i alla fingrarna och upp i armen.
Idag måndag är det inte bättre, och på ovansidan av bägge händerna är det en svullnad, som en bula, ca 3,5 cm i diameter. Det märkliga är att jag har inte ansträngt händerna något. Jag har bara åkt skridskor i lördags, men inte ens med stavar, hade händerna helt fria och naturligtvis inte snavat eller nåt. Har aldrig känt något liknande. Helt obegripligt, vad i all sin dar kan det vara? Och bägge händerna dessutom...frågan är kan det ha att göra med kyla? Jag frös ju inte, men det var ju kallt ute...
Det går väl över så småningom, känner inte att det är något att belasta sjukvården med...frågar hellre här...

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fråga till någon sjukvårdskunnig

Äsch..tycker man får svar som man frågar där ibland...dom brukar var bra på akuta grejer, har ringt dit när barnen varit sjuka och man undrat något och då tycker jag dom har varit till hjälp...
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fråga till någon sjukvårdskunnig

Intressant historia Annette men inte lätt att säga säkert vad det handlar om. Pernio ("kylknölar") brukar inte i första hand smärta utan mer svida och klia och brukar oftare drabba fingrarna.
Man skulle behöva känna på detta för att våga gissa mer bestämt. Värmeökning? Fluktuation? Rodnad? Etc, etc.
Jag tycker att du skall visa upp detta för din husläkare om det inte har givit med sig till i morgon, han eller hon tycker nog också att detta är intressant och inte belastande.

Hälsningar

aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fråga till någon sjukvårdskunnig

Annette, har du psoriasis någonstans på kroppen?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Fråga till någon sjukvårdskunnig

Hej lilla "Kuddis". Din beskrivning är lite "Luddig"..En handrygg är ca 4 ggr 6-7 cm(på oss tjejer) så vilken del på handryggen skulle det vara..finns en del nerver som kan säga sitt.
MVH// Mia
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fråga till någon sjukvårdskunnig

Hej lilla "Kuddis". Din beskrivning är lite "Luddig"..En handrygg är ca 4 ggr 6-7 cm(på oss tjejer) så vilken del på handryggen skulle det vara..finns en del nerver som kan säga sitt.
MVH// Mia

Ungefär i linje med pekfingret, svullnade har gått ner ngt idag, gör inte lika ont. Är verkligen konfunderad...
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fråga till någon sjukvårdskunnig

Hej!

Kan kanske vara inflamation i senskidorna på överhanden.

Ser det likadant ut på bägge händerna?
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fråga till någon sjukvårdskunnig

Är det rött runt där det är svullet?

Och är du stel i händerna också?

Jag råkade ut för detta vid en spelning på Birka Princess för ett antal år sedan.

Men fick det i en hand åt gången, riktigt jobbigt.

Detta återkom vid ett flertal tillfällen med jämna mellanrum.

Jag tycker du skall kolla upp detta!

Ha det gott!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fråga till någon sjukvårdskunnig

Nja, inte direkt rött, men lite stel är jag. Låter som en rimlig teori det du säger, misstänker att jag har blivit kall om händerna (utan att jag upplevde att jag frös), lånade nämligen ut mina varma vantar till en annan skridskoåkare som frös om händerna, hon hade bara tunna fingervantar. Tror att jag kylde ner händerna på ovansidan så kraftigt att det har blivit inflammation av det.
Att det kan göra så himla ont, trodde jag inte, men jag känner att det är på väg åt rätt håll nu iallafall. I eftermiddag blir det en tur på Kungsbackafjorden, med varma vantar...
 
Toppen