• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av batterier.

F

F.d. 8325

Guest
Jag har en Hobby 690 Ges Fiat Ducato -04, och jag undrar om både start och bodelsbatteriet laddas med 220 v inkopplat...... och i såfall samtidigt, eller sker det med en övergång när tex startbat. alt. bodlesbat. har laddat färdigt.
På min mätare i bodelen när jag kopplar in 220 v, så visar nålen till bodelen helt till höger, medans nålen till startbat..... endast en liten bit till höger om centrum, inom det gröna fältet ?
mvh Stig
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Laddning av batterier.

Hej Stig!

Kan bero på vilket EBL (Elektroblock) du har, men om du kopplar ifrån 230 V:en så kommer spänningen på de batterier som laddas att minska något. Har själv Schaudt EBL 99 och det laddar bodelsbatteriet maximalt, medan startbatteriet underhållsladdas med max 2 A strömstyrka och med lägre spänning. Tycker det passar in på din beskrivning.

mvh
Birger
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Laddning av batterier.

Hej Birger...vad bra att du förstod mig.

Ja, nålen till bodelen faller tillbaka efter att jag bryter ingående 220v ..... så då ger den lite ström till startbat, vilket kan kännas bra i denna kyla. Tack då vet jag hur det fungerar..... mvh Stig
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Laddning av batterier.

Hade en Hobby750 -03, den laddade INTE motorbatteriet vid inkoppling på 230 volt!

Under modellåret 2004 fanns 2 varianter, ändring skedde löpande någon gång under 2004;
¤ tidigt tillverkade bilar laddade inte motorbatteriet
¤ senare tillverkade bilar laddade även motorbatteriet

Vi löste detta startbatteriproblem genom att koppla in en liten extra underhållsladdare (3,6 Amp) från ett inre 230 voltsuttag och direkt till startbatteriets poler!
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Laddning av batterier.

Hej "Relax" och tackar så mycket för denna information.......inget dumt förslag du kom med, skall ta mig in i "snödrivan" här utanför och kolla upp allt lite nogare efter era rader.
mvh Stig
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Laddning av batterier.

Man kan misstänka att de små Voltmätarna med gröna fält etc är ganska onoggranna saker.
Dvs de visar kanske upp till +-10 procent fel.
Kontrollera med en bra digital-Voltemter som kan köpas hos Biltema Clas Olson etc och är ett bra verktyg att ha i bilen.

Dock går det jua tt se om mätarna stiger efter att 230V kopplats in.

de
Roy
 
Toppen