• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller vintertid

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Kollade till bilen idag den står ute och laddningen från solcellerna visade 0,13A 14,6 V, räcker detta till att underhålla dom?
Jag har laddat med batteriladdaren en gång i vinter.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solceller vintertid

Väldigt viktigt är att solcellen inte skuggas av något, exempelvis träd för då faller laddningen ganska dramatiskt. Jag har varit ute och mätt lite på en solpanel i de senaste dagarnas solsken och fått riktigt bra värden. Men, kommer det lite skugga på panelen så minskar laddningen väldigt tydligt. Detta gäller mono- och polykristallina solcellspaneler.

0,13A var inte mycket arnew! Jag kom upp som bäst i 1,5 - 2 A på en hundrawattspanel. Viktigt är att solstrålarna träffar panelen i så nära 90 graders vinkel som möjligt!

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solceller vintertid

Den kombinasjonen av V og A tyder på toppladet batteri. Solpanel regulatoren legger en ladespenning litt over batteriets, men ikke mer enn noen tidels volt om det ikke også er et større ampere tall. Dette er typiske tall som kan oppstå under vedlikeholdsladning.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Solceller vintertid

Att laddningen inte visar mer än 0,13A men ändå 14,6v tyder på att dina batterier är mer eller mindre fulladdade! Nästa gång solen lyser, prova att slå på något i bilen typ. Belysning eller dyl. Då borde strömstyrkan öka!
Men absolut så räcker solpaneler 50w eller mer för att underhållsladda på vintern om dom inte är snötäckta eller skuggade hela tiden! Räcker oftast med en bra soldag per månad om batterierna var laddade från början och alla förbrukare är avstängda!

:msn_wink:

Med vänlig hälsning!
/Malbeck
 
Toppen