• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumaproblem

H

Husbilgolf

Guest
Min Truma från 2009 vill inte starta. Inget liv, inget ljus i vreden, efter ett tag börjar dioden att blinka. Jag har kollat alla säkringer och kontakter in i Trumaen.
Har någon erfarenheter med samma?
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Trumaproblem

Hej

Har inte haft några problem med min värmare, men jag bifogar en bruksanvisning som du kan kolla på, där står lite tips på felsökning.

Lycka till
Anders
 

Bilagor

  • Montering_Truma_Combi4_6_E.pdf
    1,6 MB · Visningar: 53
  • Bruksanvisning_Truma_Combi4E_6E.pdf
    1,9 MB · Visningar: 79
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Trumaproblem

Hade det problemet och det var kretskortet som krånglade och byttes och säkerhetsventilen till större genomflöde, sen har det inte varit några feltändningar. Dom blinkande koderna på pannan ger signal om vad som fattas, schema finns hos godkännd reperatör. Korta och långa signaler med 3 upprepningar. (T ex 3 snabba 1 kort 2 långa.) Talade med Alde när jag hade läst av koderna och det konstaterades om åtgärd. Nytt kort om ej garanti finns kostar det ca 5.000:- PS inget svårt att byta beroende hur värmare är monterad där luckan finns där kortet sitter men gjordes av Lasse på HUsvagnsservice som givetvis gjorde det pga av garantiåtgärd.
 
F

F.d. 25111

Guest
Sv: Trumaproblem

Har haft samma problem flera gånger. Lossa 12V-säkringen och sätt tillbaka.
Har funkat varje gång. När du lossar säkringen nollställs felkoden och pannan startar som vanligt.
Anledningen till felkoderna vet jag ej men Husvagnshuset I Mölndal bytte kretskortet som garanti eftersom jag haft felet ett flertal gånger. Bytet skedde precis innan jag ställde av bilen, så jag vet ännu inte om problemet är borta för gott. Min panna är en 6E-kombi från 2009.

Donna
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Trumaproblem

Kan det möjligen vara överhettningsskyddet, som löst ut.
Finns väl två stycken. Det ena återställs automatiskt medan det andra kräver reset.
Kanske värt kolla om du inte gjort det redan.

Överhettningsskydd 230 V​
Eldriften 230 V av värmaren har ett mekaniskt överhettningsskydd.
Om t.ex. strömförsörjningen 12 V avbryts under drift
eller under eftergångstiden kan temperaturen i aggregatet
utlösa överhettningsskyddet.
För återställning av överhettningsskyddet måste värmaren
först svalna. Ta sedan av anslutningslocket och tryck in den​
röda knappen (resetknappen).

Roadglider
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Trumaproblem

Har haft samma problem flera gånger. Lossa 12V-säkringen och sätt tillbaka.
Har funkat varje gång. När du lossar säkringen nollställs felkoden och pannan startar som vanligt.
Anledningen till felkoderna vet jag ej men Husvagnshuset I Mölndal bytte kretskortet som garanti eftersom jag haft felet ett flertal gånger. Bytet skedde precis innan jag ställde av bilen, så jag vet ännu inte om problemet är borta för gott. Min panna är en 6E-kombi från 2009.

Donna

Bra info med säkringen. Problemet blir på min att den varvar upp som den skall och straxt innan den skall tända då släcker den och felkoden uppkommer gång efter gång med samma felkoder efter felet. Inga problem med nytt kretskort, skönt hoppas att inga nya problem uppstått under vintern. Gamla pannan i förra bilen från 1989 med 15 års drift var att batterierna i tändaren kunder ta slut det kallar jag driftssäkerhet, men och andra sidan ingen elektronik.
 
Toppen