Hej igen snällt att ni tycker det är seriöst

Jag tycker också det är riktigt kul att det skrivs lite om detta ämne också så jag kan inte låta bli att skriva lite till om mina erfarenheter och åtgärder jag är dock ingen expert i området ljud.
Såg att ni monterat innerskärmar. Jag har redan det men mina verkar vara lite mindre än dom varianterna som dykt upp här på husbklubben så jag har där inte gjort mer men.... Jag märker att mitt ljud förändras mkt beroende på asfalt. Jag har också ett ganska hårt ljud när jag kör över brunnslock och asfaltskarvar vilket får mig att fundera en del på stötdämparetornens gummi o ett samband gammal husbil och då torra/hårda gummi men inte kollat detta ännu. Kanske det också beror på hög ofjädrad vikt och att det egentligen är en lastbil. Jag får nu i dags dato svänga förbi brunnslocken.
Dörrarna har jag inte gjort något åt ännu kanske för att det var motorljud jag ville åt.
Skulle också vilja ha gjort en avskiljare mellan bodel och hytt men inte gjort ännu men med avs på ljud så är det inget problem oss i bodel inte vägljud i varje fall men beror nog på bodelskonstruktion.
Har däremot gjort täckplattor med isolering vid pedaler och vidare bort under hela instpanel vid fötterna kändes dock inte som någon aha upplevelse. Har också klätt insidan av panelerna mellan fotutrymmet och instpanel o handskfack ej heller det som någon aha upplevelse för mig.
Har också som ni extra isolerat golvet i hytten precis som ni gjort. vilket gjorde en del men det tog enl mig inget av isugningsljudets låga frekvens. Låg frekvens är det svåraste att få bort och troligen lägre frekvens än våra material vi monterat dit vi behöver stukturella förbättringar.
Vill nog återigen påpeka att för oss gjorde det mesta map total ljud i kupen tog mattan i framrutan o anledningen är nog att ljudet reflekteras upp mellan instpanlens plastyta och framrutan likt ett horn och med mattan lyckas jag förbränna en hel del av detta ljud.
Tror som du med taket och att där inte finns så mkt att hämta för det materialet som sitter där är nog optimalt gjort. Hårdpressad tretexskiva med filt på baksidan och mellanrum till plåten så ljud kan reflekteras tillbaka och adsorberas av filten igen.
På tal om reflektera så har vi möjligheten att öppna en del av förardelen ovan oss in till bodelen och det kan göra en hel del på alla möjliga ljud som då får friheten att förvinna ifrån oss förare. Har dock inte provat det pga man alltid har en massa junk liggande där ovan.
Däremot har jag en helt annan åsikt om att ljudet slås sönder av turbon. (hade i fredags en presentation där det syns att så är inte fallet) Man kan kolla detta själv genom at lossa slangen på luftfiltret mot karossen och rikta denna emot sig varva och lyssna på vägen sitter ett kompressorhjul i turbon som borde slå sönder ljudet men det gör det inte det tar sig igenom oavsett last eller varv och jag har dessutom 2.5litersmotorn vilket gör det ännu värre map lågfrekventa pulser. Man kan också höra/känna det med handen pulser bakom avgasröret så även i inlopp så fastän turbo katalysator partikelfilter och ljuddämpare som sitter där av någon anledning slås inte ljudet sönder. Det går tillochmed att mäta över turbons yta efter turbo var varje cylinders avgaser kommer ut någonstans.
Att lyssna i slangen var också på det sätt jag lyckades inse skildnaderna i ljud för mig. Som ni ser på bilden provade jag med att leda bort ljudet ifrån karossen genom ett rör ner en bit mot marken. Detta gjorde dock ingen stor skildnad troligen då pga av långa pulserande slangar. Det var efter det jag gjorde min ljuddämpare och hörde stor skildnad i kupe och i inloppslang luftfilter. ( av någon anledning verkar också min motor gå bättre och vara varvvilligare med insugsljuddämparen men kan vara inbillning detta måste jag fundera på om så är fallet "pulsuppladdning"
Håller med det om vxlådan du skriver och att det funkar bättre nu på min bil beror nog på att körbarheten blivit så mkt bättre på våran bil.
Vi höres mvh Harvar12
Fiat det betyder väl Failure In Any Thing