• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla TV till bilradion ?

F

F.d. 8325

Guest
Är det någon som kan hjälpa mig med att säga om det går att koppla in TV:ns scart alt. högtalaringång..... med bodelens bilradion Pioneer DHE-P5630MP.
Högtalarna är inkopplade med den kraftiga ISO-kopplingen.
RCA-utagen till vänster är lediga, men de är utgående !!
001.JPG
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Koppla TV till bilradion ?

Kan inte se något på bilden, men du bör ha en aux ingång på den för att kunna koppla ljud in i den. Vissa apparater har aux in på framsidan.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Koppla TV till bilradion ?

Kan inte se något på bilden, men du bör ha en aux ingång på den för att kunna koppla ljud in i den. Vissa apparater har aux in på framsidan.

Den enda Auxingången är denna IP-BUS.
Så här står det om andvändning av Auxingången....
"Med en IP-BUS-RCA förbindelseledning som tex CD-RB20 kan du ansluta denna enhet till till en extern utrustnibg med RCA-utgång........"
Om det är denna så har jag ingen RCA-utag i TV:n !
mvh Stig
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Koppla TV till bilradion ?

Kanske en sådan adapterkabel skulle passa: SCART till RCA(ljud) > RCA - Scart | Kjell.com

Om adapterkabeln är för kort, finns det RCA förlängningskablar: 2x RCA-kabel förlängning 1,5 m > RCA - RCA | Kjell.com

Hej....jag har ingen scart-utag på radiodelen, bara en IP-BUS utag. Det verkar som om jag får köpa en adapter till denna, och en CD-RB10 kostar ca 600:-....men var får man tag på en sådan ?
Har gogglat, men hittar inte någon i Sverige som har !
mvh Stig
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Koppla TV till bilradion ?

På eBay.de hittar du en CD-RB10 för under 5 €, inkl. frakt från Hong Kong: Pioneer IP-Bus to RCA Aux Audio Input Cable for CD-RB10 | eBay

SCART/RCA-adaptern använder du för att "hämta" ljud från TV:ns SCART-kontakt.

Har nu köpt denna över Ebay.... så jag tackar så mycket för tippset :bock:
Ljudet på denna tv:n var olidlig, ungefär som ljudet i min lapptopp.... hoppas att jag kan med en förgrening koppla även datorn till denna.
Ser att flera andvänder FM-sändare....... själv så är jag lite osäker på allt detta som far omkring i luften och som man inte ser :msn_weird:
mvh Stig
Ps. skall även andvända scartkontakt till tv:n som du skrev...har en liggandes hemma, med RCA-hona. Sedan är det bara en 1.5m förängning som behövs.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Koppla TV till bilradion ?

Skulle precis ut på eBay och kolla men såg att någon redan hittat delen!

eBay är underbart! :msn_thumbup:
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Koppla TV till bilradion ?

Gjorde så i min bil. Köpte en adapter till stereon, rca-kabel, scartuttag med RCA...... Det krångligaste var att dra kabeln dolt. slutresultatet blev bra.

Köpte adaptern på BRL till Pioneer-stereon.
 
Toppen