• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ladda el cyklar med husbilen

T

Tommy W

Guest
HEJ vi har köpt 2st CRESENT EL CYKLAR.
Nu undrar jag tror ni att mitt batteri räcker när man fricampar på sommaren.
Vi har ett 115 amp batteri 150 watts solpanel 1000 Watts inverter.
Batteri laddarna är på 230 1,8amp det tar ca 4-6 timmar att laddabatterierna
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ladda el cyklar med husbilen

Jag har laddat ett cykelbatteri med hjälp av solcell. Min solpanel är på 110 w men det skedde under den spanska solen, dock under vinterhalvåret vilket väl torde motsvara svensk sommarsol. Flera gånger har jag laddat cykelbatteriet under körning (generatorn) och det går ju naturligtvis väldigt bra!

Jag tror att det går bra för dig också men du får kanske lite mindre ström över till kvällens aktiviteter som TV och dator m.m.

Detta skulle ju gå att räkna ut men när det gäller förhållandena mellan ström och spänning m.m. så måste jag använda penna och papper eftersom jag inte var med de timmarna i skolan när dessa storheter dryftades! Men det kan säkert någon här förklara närmare!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ladda el cyklar med husbilen

Tommy W

Jag tror du måste kika lite närmare på din laddare. 230V torde vara primärspänningen, i vilket fall kan den inte rimligen ladda med 230V x 1,8A (=414W).
Till min cykel har jag en 230V laddare som laddar med 29,2V och 2A, alltså i runda slängar 58W. Vid 12V motsvarar detta en strömförbrukning på 58/12=4,8A och en energiförbrukning under sex timmar på 6 x 4,8 = 28,8 Ah. Dessutom en del energiförluster i invertern.
En betydande del av ditt energiförråd alltså, där du i praktiken inte kan räkna med att utnyttja mer än 50% av dina tillgängliga 115Ah.
Men vid ideala arbetsförhållanden för solpanelen lär det nog fungera. Men för att ha lite marginal bör du nog passa på att ladda cykelbatteriet i samband med att du kör bilen, då behöver du inte bekymra dig.

aake
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Ladda el cyklar med husbilen

Tommy W

Jag tror du måste kika lite närmare på din laddare. 230V torde vara primärspänningen, i vilket fall kan den inte rimligen ladda med 230V x 1,8A (=414W).
Till min cykel har jag en 230V laddare som laddar med 29,2V och 2A, alltså i runda slängar 58W. Vid 12V motsvarar detta en strömförbrukning på 58/12=4,8A och en energiförbrukning under sex timmar på 6 x 4,8 = 28,8 Ah. Dessutom en del energiförluster i invertern.
En betydande del av ditt energiförråd alltså, där du i praktiken inte kan räkna med att utnyttja mer än 50% av dina tillgängliga 115Ah.
Men vid ideala arbetsförhållanden för solpanelen lär det nog fungera. Men för att ha lite marginal bör du nog passa på att ladda cykelbatteriet i samband med att du kör bilen, då behöver du inte bekymra dig.

aake
HEJ aake det står så här 230 v 1,8 a 42 dc
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ladda el cyklar med husbilen

Hej Tommy

"dc" står för likström ("ac" är växelström). Din laddare ger alltså 42V x 1,8A, vilket blir 76W. Lite högre strömstyrka än i mitt räkneexempel ovan: 76/12 = 6,33. Men inte mer än att mina slutsatser rimligen står sig, men om jag förstår rätt så har du två cyklar som behöver laddas.
Din förbrukning för en cykel 6,33A x 6h = 38 Ah, oräknat förluster i inverter och laddare.

Den formel man lärde sig i skolan lyder: P=U x I, där P står för effekt (Watt), U för spänning(Volt) och I för strömstyrka (Ampere). Och strömstyrka x tid blir energimängd i Ah (Amperetimmar). Och i och med detta så torde mina minst 55 år gamla skolkunskaper vara uttömda.

Har du kanske plats för ytterligare ett 115 Ah batteri till bodelen? Vore nog bra med lite större energireserver om du behöver ladda när bilmotorn står stilla och ljusförhållandena inte är optimala för solpanelen.

aake
 
Toppen