• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige-Spanien med plåtis

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Kolla snabbt det där med däcket! Vår vänster framhjul lät konstigt en tid, kollade manuellt om gummeringen släppt, sparkade på alla men hittade inga lösa bultar osv.

Tills 60 km efter Valencia lät det som en kulspruta, 4 av 5 bultar hade brustit. Däcksinstallatören hade använt för korta och dålig kvalitetsbultar till ALU-fälgarna sa FIAT.

Sex timmars väntan vid vägrenen med massa långtradare susande förbi i 100 km/t, sedan boxering till FIAT och en natt att vänta tills de öppnade, sedan en dag att hitta korrekta bultar till alla hjul.

Änglatur sa de också...

Nu är vi vid Tarragona, i morgon Frankrike.

Hälsning
Jyrki
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Verstaden var på andra sidan stan (norr) så vi letade ställplats på den sidan och hittade en trevlig i Longuach

Kostade 5 Euro alldeles brevid Mosel med toa och Dusch. Duschen kostade 1 Euro för två minuter. Frugan och jag gick in. Vi gjorde en plan. Klädde av oss ställde upp alla grejer. Gick igenom planen en gång till. Vi lyckades duscha båda två på 1 minut och 55 sekunder. Det ni. Vad gör man inte för att spara en extra Euro.

I morgon bitti verkstad

Godnatt

Jag hittar inte Longuach!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Tack Anita & Jyrki för omtanken. Bäst man skriver vidare så att ingen tror man kört av vägen.

7 Maj På dagordningen

1. Fixa bilen
2. Turista i Trier


Vi vaknade 7 i Longuich (tack Jappe) och drog som en avlöning direkt till verkstaden IVECO/FIAT.

DSC_0109.JPG

Väl där tog en kille hand om oss direkt. Jag sa till honom att det nog är vänster fram det är kna(u)s på. Men frugan tror att det är höger. Han tog med sig frugan och drog i väg en stund. Väl tillbaka sa han att det verkar vara vänster fram. "Är du säker?" sa frugan som hela tiden har sagt höger. Jag och verkstadskillen bara flinade lite menande till varandra i samförstånd. (fruntimmer och bilar)

Bilen på sjukhus för operation. Då är det bara för oss att göra stan. Den skulle bli klar 1100. Stannade en taxi och åkte in till centrum för 12 Euro. Han berättade att den hade varit Europas 3:e största stad under romartiden. För det fick han 3 Euro i dricks.

Gick på ett 200 årigt kondis mitt i stan och fick en kanon frukost. Och därefter turistbyrån. Därefter turistade vi.

DSC_0111.JPG
DSC_0177.JPG
DSC_0180.JPG

Kl 1030 ringer verkstaden och sa att det var inte bara hjullagret som dom trodde, utan det hade sprickigt runt om, så bilen blir inte klar före tre på eftermiddagen. Förresten det var höger sida det var fel på. Frugan sprack upp i ett enda stort flin när jag sa det. (Förbannade fruntimmer :) )

Ok mera turista. Hoppade på en hopp on hopp off buss 30 Euro som kör runt överallt där det finns grejer att kolla på. Det dödade en timme till. Därefter restaurant. "Ein großer Winerschnitsel danke." Härligt det var gott.

Ok taxi till verkstaden. Fick ett dyrt kvitto på 710 Euro (Suck) och en utskällning att vi åkt med detta i 400 mil. Nytt och fräscht hela höger fram.

Avante... Mot Mosel. Känns som en helt ny bil.

Hittade en ställplats i Trittenheim 6 Euro med tömning och fyllning. Alldeles vid vattnet. En glad kväll med mycket vitt gott vin.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Vi besökte också samma verkstad, Gangolf senaste sommar på väg ner till Frankrike. Vår ac gav upp i moseldalen i 30 graders värme.Snabb o vänlig service.
Tack för en rolig reseberättelse. Läser med spänning alla nya inlägg.

Helena o Tom
 

Bilagor

  • IMG_2304.JPG
    IMG_2304.JPG
    386,2 KB · Visningar: 4

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Jobbig att skriva ifatt. Men en story måste ju avslutas.

8 Maj Resplan

1. Fortsätta Moseldalen
2. Åka förbi Obelink kanske


Vaknade på morgonen och blev serverad frukost på sängen. Det ni, det är inte alla som har en sån hustru. Man får ibland mer än man förtjänar. Jag har fortfarande kvar Jello från Spanien som jag måste ha till frukosten.

Vi slingrade runt hela dagen. Nu är ju inte Moseldalen så lång så vi är tvungen att ta många raster.

När vi åkte träffade vi den ultimata husbilen. Det var HBK 620 som har en Knaus Boxstar 2006. Exact samma som våran. :)

DSC_0117.JPG

De var för övrigt de första HBK:are vi träffat på sedan Eden i Spanien. I Bernkastel hittade jag äntligen en rustning som inhandlades. Lite problem att ta med sig, men fins det hjärterum så... När vi kör får han ligga i sängen annars så får han stå framme.

hämta.jpg

Hittade en ställplats nere vi vattnet. I morgon Obelink.

Ska köpa nytt bord.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Nu saknar man Spanien. Regnar överallt.


X maj i herrans år anno MMXII. På dagordningen

1. Obelink

2. Reeperbahn


Vi startade färden tidigt i Ösregn. Styrde på Holland och Obelink campingvaruhus. Har egentligen ingen plats att köpa något men vi behöver ett bord och så är jag nyfiken och vill snoka runt lite.

Regn regn regn. Vi kom dit på eftermiddagen. Uj Uj! Här gäller det att hålla i plånboken. Tur att vi är fullpackade. (första gången jag skrev full och packad i samma mening utan att mena alkohol) Vi hittade ett lagom stort bord i aluminium för 49 Euro. Det köpte vi plus lite plastglas och krafs.

100 Euro fattigare styrde vi mot Sverige. Passade på att tanka fullt i Holland som är ca: 10% billigare än Tyskland.

Regn, vägarbeten... Tog 5 timmar att köra 35 mil på Autobahn. Kl 2200 kurvade vi in på Fichmarkt bredvid Reeperbahn. Fritt att stå mellan 2200 till 0900. Passade oss perfekt. Vi gick direkt till Landungsbrücke (Wickipedia: Landungsbrücken ligger i stadsdelen St. Pauli i Hamburg vid floden Elbe. Landungsbrücken är en trafikknutpunkt direkt vid Hamburgs hamn för S-Bahn, U-Bahn och båtar. Här finns också nedgången till Elbetunneln. Landungsbrücken kännetecknas genom sitt klocktorn. Landungsbrücken nuvarande huvudbyggnad stod klar 1909.) där nyöppnade Hard Rock Cafe finns.

DSC_0120.JPG

Vi stegade in och tog varsin långdrink, samt beställde in "Bloody Hot Chicken Wings" som vi sköljde ned med några BudWeiser. Efter det gick jag för att utföra mitt uppdrag. (På Hard Rock har dom en butik som säljer kläder och souvenirer med det lokala Hard Rock Cafe märken. Jag samlar på ölöppnare från Hard Rock i hela världen. Har hela kylskåpet fullt hemma)

Jag inhandlade min ölöppnare för svindyra 13 Euro. Därefter knatade vi upp till Reeperbahn. Gick förbi ett av mina favoritställen "Anker" och gick vidare till skräpbaren "Alt Hamburg". En härlig pub med många original och ruffig inredning. Vissa vågar inte ens gå in där.

Vi satt där till mycket sent och drack Holsten med Jäger. Några tyska ungdomar lurade i oss något som hette "Mexican" (typ bloody mary med mera bloody). Vi lurade i dem Holsten öl. En trevlig kväll.

På morgonen vaknade vi av att hela parkeringen var tom och ett tivoli ställdes upp. Hamnen fyllde 820 år och det skulle firas. Så vi fortsatte vår färd mot det det mörka och kalla Norden, mot isbjörnar och drivis.

Pang Pang!!! Förbannade vägarbeten. Jag körde för nära vägmarkeringarna så vänster backspegel tog i. Suck! nedre delen av backspegeln trasig. (kostnad 465kr).

Vi åkte hem till Calle för att tanka.

DSC_0192.JPG

Färja Puttgarde-Rödby/Hälsingör-Helsingborg 120 Euro. Jippie! Ingen poliskontroll med vägning. Vi hade nog lite :) övervikt med all öl.

Welcome to Sweden. Jag kände att det här är inte bra. Vi lämnade Spanien 26 gr med sol och kommer till vikingarnas hemvist Norden 9 gr och ösregn. Förbenade årsmöte måste dom lägga det så tidigt. Dom kunde väl haft det i Juni istället. Nu måste vi ju dit så att det inte blir någon konstig styrelse som jag inte vill ha.

Vi åkte vidare till Varberg och ställde oss gratis på Getterön några nätter. Tömning Toa Utomhusdusch restaurang. Helt ok.

DSC_0122.JPG
DSC_0123.JPG

I morgon J.R. Larmcenter och Efoy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Sista avsnittet. Vår första utlandsresa sedan vi köpte husbilen är nu över. Mycket tack för mycket nöje.

Vi tillbringade sista natten på Amundö före vi åkte till J.R. Larmcenter. Vi kom dit och hängde på låset. Två andra monsterhusbilar stod med övernattande kunder till J.R.. Dom var vänlig nog att ta mig först eftersom jag hade bokat tid.

Det tog två timmar så hade dom monterat dit Efoyen. Jag köpte två 10 liters dunkar. Han fattade inte att jag hade två bodelsbatterier så han var tvungen att "gör om gör rätt" det tog en halvtimme extra.

DSC_0125.JPG
DSC_0126.JPG

Efoy 140 + montering + 2x10 l Metanol = 43500kr fattigare. Det var dyrt men detta är en dyr hobby, så det är bara att bita ihop.

P.g.a monteringen i garaget var jag tvungen att lägga cyklarna i sängen. Och p.g.a all öl och rustning är vårat utrymme i plåtisen reducerat till sätena och toa.

Hallstahammar nästa. Efter 4 timmar är vi hemma i Svedvi Hallstahammar.

DSC_0127.JPG

Det tog 5 minuter så kom grannen in och hälsade oss välkomna.

På tal om välkommen.

När vi åkte iväg i januari var jag inte så aktiv i HBK. Jag kände inte så många heller. Nu under denna underbara resa har jag träffat så många trevliga människor. Så många som ställer upp för varandra bara för att man åker husbil.

Nu fyra månader senare känns det som att man har varit med hur länge som helst.

Ok! Jag kan vara rätt provokativ när jag skriver, och vi gillar att intensivturista. Många tycker nog att man är lite konstig. Och det stämmer det är jag nog(vi).

Så roligt som vi har haft de här 4 månaderna har vi aldrig haft tidigare. Detta var ett experiment om vi kunde sköta firman från husbilen. Och det har lyckats.

Jag vill tacka alla på forumet och som vi har träffat för att ni har gjort vår resa oförglömlig. Forumet har gjort att man känner sig hemma borta. På många ställen där jag träffat HBK:are har man både blivit igenkänd och välkommen. Vi känner att vi fått många nya vänner som vi kommer att umgås med eller stöta på ibland.

Vi får tacka för oss för denna resa. Jag har försökt skriva detaljer som jag hoppas andra har nytta av.

DSC_0189.JPG
I Love HBK.jpg
 
Toppen