• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige-Spanien med plåtis

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Hm...
Alicante flygplats har jag så sent som i höstas använt som ställplats.
Kostade förvisso en slant men stod då lugnt o säkert.
Skulle lämna en kompis på morgonflyget till Sverige.
Och anlände på kvällen innan.
Fanns gott om plats två minuters gångväg till terminalen.
Har för mig det kostade 17 Euro. (24 timmar maxtaxa)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Oj oj. Idag har jag bränt mig. :msn_sun: Jag har lite solfrossa och behöver skriva av sig. Frugan lägger pussel som Ludde fixade via Internet. Jag tror om jag orkar att jag ska skriva lite om pengar och kostnader på slutet. Sådant jag själv undrade före vi drog.

22/1-2012 Dagens semesterplanering

1. Vårda bakfyllan

2. Träffa mor 1900 och äta


Dagen efter kvällen före. :wall: Det ska kännas att man har haft kul. Två flaskor vin i Plåtisen före föreställningen. Inträdet kostade 135 Euro för tre. Där fick vi 4 rätter med två flaskor vin och en falska champagne som ingick i inträdet. Det visste inte jag när vi kom dit så jag beställde in en falska champagne och några Mojito. 2 vita viner+2 röda viner+ 2 champagne + 2 Mojito / 3 = För mycket.

DSC_0079.JPG

Hände inte mycket. Satt på Sol Beach Bar och stekte oss. Skulle bli dåligt väder sa dom på Androiden men det stämde inte. Molnen var runt ikring oss, men på Levante Playa var det sol. Hemma är det sportlov och eftersom jag bl.a har uppdrag att köra skolungar med 40 bilar. Så är det lugnt hemifrån oxå. Bara lite åkare som ojjar sig om att det är lite inkört.

Mor ville gå till Skandinaviska baren och äta sista natten med gänget. Det fick bli så. Taxi hem 7 Euro.

En jobbig dag. Man var ju sliten. Helt röd i nyllet efter all sol. Godnatt


23/2-2012 Dagens viktiga ärenden.

1. Dumpa mor på flyget

2. Fylla Alugasflaskan

3. Montera däck som är beställt

4. Fixa perventionsrapporter från skatteverket


Idag gick vi upp 0800 vi ska hämta mor och köra henne till Alicante flygplats. Jag drog mig till 0830 och struntade i att duscha. Upp med markisen, sväng stolarna, säkra allt löst i bilen. Det tog max 7 minuter. 0850 hämtar vi mor vid Playa Levante i Benidorm. Hon klagar på att hon fått vänta i 20 minuter. "Men vi skulle ju inte ha hämtat dig före 0900 dvs om 10 minuter" säger jag. Hon tycker jag borde förstå att man ska ha marginaler när man ska ut och resa. Man kan ju få punktering... 0945 lämnar vi henne på flyget.

Åkte till Repsol vid Univesitat vägen alldeles brevid motorvägen. Där fricampar för övrigt en till synes övergiven cirkus sedan minst tre veckor. Fick i 11,01 liter till en kostnad av 8,37 Euro. En mycket duktig säjare bakom kassan prackade på mig 2 flaskor vin för 8,95 Euro.

LPG Alicante.jpg
LPG Alicante foto.jpg

Mot Benidorm. Ut på betalvägen. Då ringer verkstaden och talar om att mitt däck kommer inte. Det har utgått från Continentals sortiment. Dom vill att jag ska kika förbi och få tillbaka mina 85 Euro i deposition. Nu är jag arg. Jag ringer upp Vianor i Västerås som sålt däcken till mig och säger åt dom att dom får beställa åt mig och skicka ner.

Efter en kvart ringen Mia från Vianor och säger. "Nä det går inte dom har utgått" säger hon. "Förihelv..e ni kan ju inte sälja däck till mig som har utgått. Då byter jag alla däck och ni får stå för kostnaden. Dom är ju bara 6 veckor gamla." säger jag. Till historien hör att jag har varit kund hos dom i 14 år och mitt företag köper ca 500 däck/år hos dom. Mia jagade snabbt ifatt på ett däck som fanns i lager i Uppsala och skickar det utan kostnad till La Torreta Camping plats 132 i Benidorm. Undrar om en icke avtalskund hade fått samma behandling? Kommer på onsdag sa hon. Vi får se? Frugan är glad. Nu får hon vara längre i Benidorm än beräknat.

Vi kommer till verkstaden och jag får tillbaka mina 85 Euro. Jag passar på och ta en 6000 mila service när vi ändå är där. Tar två timmar och kostar 300 Euro. Jag la till lite grejer som jag ville att dom skulle fixa så det gick på 352 Euro. Prisvärt!:msn_laugh:

Vi rullar hem. Tog en Wook, inte alls lika bra som i Santa Pola. Ensamma utan mor. Skönt men samtidigt saknar man henne också. Men hon måste hem och jobba. Hon faxar ju all post till oss som görs om till E-post. Utan henne kan vi inte vara borta.

Jobbade via Internet och gjorde preventionskontroll via skatteverket på alla mina leverantörer. Man vill ju inte anlita fifflare... Dom går vidare sen till alla möjliga instanser för att dom ska se att jag har en reko organisation.

En ganska bra dag trots allt. Lite gramse över att man blivit lite smålurad av Vianor. Men man kan ju inte såga en leverantör som i det stora hela har ställt upp under många år. Så jag glömmer det. Godnatt


24/2-2012 Dagens agenda

1. Elcykla runt.


Idag har vi säkert elcyklat runt i 3 mil. Först nästan till Altea och sedan ner på Playan i Benidorm. Oj vad solen tar när man elcyklar. Det fläktar och så blir man ju inge varm för man behöver ju inte anstränga sig. Jag har en vit dag. Inget att skriva om. Gick på en Engelsk pub och tog en bakad potatis med chilli con carne.

Ligger här nu och har skrivit ifatt. Jag kör en liten ekonomisk utsvävning. Kanske det hjälper någon att planera.

Vi har varit borta i 35 dagar. Vi har tills nu förbrukat ca: 38000kr. Det betyder ca: 1100kr/dag. Vi har inte snålat på något utan vi har slösat rejält. Vissa kostnader kommer man dock inte undan.

Vi har tutat runt i ca: 620 mil (13000 kr färja bränsle betalvägar) och har haft 21 övernattningar på camping av 35 med varierande kostnad från 13-24 Euro (2600 kr snitt 18 Euro/natt). Haft ca: 3000 kr i kostnader för olika strul. (Jag tror man måste budgetera för det.)

Mat på restaurang för två pers kostar för oss ca: 50 euro, men man kan äta bra för runt 20-25 Euro inkluderat en öl som normalt kostar mellan 1-2 Euro. Att köpa i affären uppfattar jag som 25% billigare än i Sverige. Gaskostnad ungefär 100 kr/vecka med LPG tank. Jag tror det är samma för dom som skiftar flaskor på campingarna, vilket är en service som finns överallt.

250 kr kostade det extra assistanse försäkringen vi tog på folksam. Jag vet inte om jag behövde det. Men det känns som att när jag ringer och hänvisar till den så löser sig allt strul. Vi kommer innan vi har kört klart att köra ca: 1300 mil och vara borta 70 dagar totalt, med ett avbrott då vi är hemma i 3 veckor för att göra i ordning ett anbud.


Beräknat 70 dagar 1300 mil
Driftskostnader 18000
Service/rep 15000 ca: 13kr/mil. (Fram till nu. 620 Euro)
Campa och gas 7000
Färjor/Broar 5000
Betalvägar 4000
Mat 14000-30000 beroende på lyx
Strul 6000
Kläder övr 5000
(Blått anser jag att man inte kommer undan)

Totalt 75000 kr för tre månader bör man budgetera på.

25000/mån inkl 350 mil. om man snittar det.

En mycket bra dag. Godnatt
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Trevlig läsning. Du kör hårt och har riktig semester en kortare tid jämfört med övervintrarna som är borta 6månader. Budgeten för dessa ligger betydligt lägre.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

En som aldrig Husbilsåkt i Spanien undrar över att fylla alugasflaskor/tuber?? Är det andra gasoltuber än de jag har här hemma? Fyller du på dina befintliga själv på macken? Ursäkta okunskapen. :msn_embarrassed:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Kolla här. Det är dom som säljer dom. Med det går att köpa för halva priset i Tyskland. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/395671 Och här finns det mera information. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/249916

Jag tycker att det är överlägset enklast. I nästan hela Europa kan du tanka på vanliga mackar för ca: 7,50 litern. Det går i 22 liter... Pengarna spelar ingen roll det är så billigt men det är så enkelt. Jag har en tankflaska och en svensk p11 i bilen. Sen jag köpte Alugasflaskan har jag aldrig varit tvungen att byta den svenska. Utan jag har den bara som reserv.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Nu är första halvlek snart slut. Verkligheten tränger sig på och Plåtisen är parkerad vid Alicante flygplats. Ligger på hotell just nu och räknar timmarna före vi lyfter. Men andra halvlek börjar den 2 April med återupptagna äventyr.

25/2-2/3 2012 Dagarna går

1. Vänta på Coninental Wanco Vinter.

2. Semestra


Vi sitter fast på La Torreta Camping då vi väntar på vårt däck som ska komma den 28/2 enl Mia på Vianor Västerås. Frugan är lycklig. Att vara i Benidorm med allt som finns där, är helt ok för henne. Bättre är en dag på NK med obegränsat kreditkort.

För mig som är en fricampare svider det att sitta fast på en camping även om den är helt ok med 5 min avstånd till strandpromenaden. Jag vill ut och se världen. Det finns ju en massa resmål som jag nu måste vänta med att se.

Däcket Wanco Vinter kom naturligtvis inte den 28/2, men jag hade redan hamnat in i Benidormlunken. Frukorst i strandbaren Sol Beach Bar, sola på playan, öl på Heart Brake Hotel och restaurang på kvällen. Vi cyklar överallt men det är ju inget att berätta om här. Detta är ju en husbilsklubb.

Hart Breake.JPG

Vart fall. Vill man uppleva nöjes och playa livet i Benidorm kan jag rekommendera La Torreta p.g.a närheten till Buss, Taxi, nedförsbacke ända till Playan (Levante). Det är en helt annan värld. Hej och hå överallt. Engelsktalande??? spanjorer och förvånansvärt billigt. Med ca: 220 kr/natt på campingen är det ändå billigare än hotell. Höjdpunkterna är strandlivet och strandpromenaden som är unik.

Den 28/2 ringde en kille från Madrid och talade om att han hade mitt däck och ville kolla om min adress existerade?. Jag övertygade honom om det, så han sa att det är på väg.

Receptionen på campingen ruskar på huvudet varje gång jag går förbi före jag hinner fråga. Jag måste härifrån. Jag vill ut och se Spanien. Restaurangerna och barerna börjar känna igen oss. Ställer fram öl före man hinner beställa m.m..

Vi börjar hitta rutinerna att sköta firman på distans. Min roll går bra och jag löser det mesta med e-post och telefon. Mina kunder börjar vänja sig att prata med mina anställda istället för mig på möten.

Louise min fru har det lite knepigare. Hon har hand om löner och administration. Bara postöppningen är bökig på distans, för att inte prata om kommunikationen med bokföring och revision. Löneredovisning fungerar klockrent. Jag kommer att anställa en som på deltid får bli ekonomiassistent till frugan. Vi börjar med 20% så får vi se? Anställningsmöte har vi 9/3 kl 1400. Vi kommer att utveckla administrationen via Internet.

Skulle jag leva det här livet alltid, så behöver vi nog flyga hem ca: 2 veckor var annan månad. Vi får se hur det går i 2:a halvlek? Men just nu planerar vi att fortsätta så här.

På fredag 2/3 rann bägaren över. Fortfarande inget däck. Jag kontaktar förbannad Mia på Vianor i Västerås och får henne att röja vidare med transportörerna. Jag får efter ca: 3 tmmars bråkande med säkert 30 samtal beskedet att däcket kommer 1700 efter siestan. Kl 1930 kommer ägaren till campingen springande och viftande att däcket har kommit. Jag går till receptionen. Tydligen hade mitt bråkande lett till att någon på åkeriet hade tagit sin privata bil och kört ut däcket till mig. Han var rätt sur och krävde att se passet för att släppa däcket.

Nu åker vi runt. Jag är glad för nu vågar jag ut och köra igen bara jag får däcket bytt. Efter 4:e vulken hittar vi ett gäng som bytte det dåliga reservhjulet och satte dit det nyskiftade däcket (15,95 Euro). Nu har jag ett stort behov av fricamping...


3-5/3 2012 Dagordning

1. Hitta en lämplig parkering i Alicante

2. Fricampa


Vi checkar ut från La Torreta i Benidorm 3200kr för 2 veckor. Jag känner mig lurad p.g.a. däcket att ha fått stanna en vecka extra. Vi får se om Vianor står för 1600:- p.g.a. av att dom sålde utgångna däck till mig? Frugan som hade boat in sig i Benidorm ville stanna kvar... Jag styrde kosan mot Alicante flygplats och letar efter lämpliga parkeringar. Först kör jag ett varv och kollar vilka som har husbilar parkerade.

Parking Alicante. Car park at Alicante airport and services for parking in Spain
fastnar vi för. Öppet dygnet runt och verkar säkert. Kommer överens med dom att vi kommer att parkera mellan 5/3-2/4 för 112 Euro. (Ja jag vet att det finns billigare, men jag lägger några Euro på säkerheten)

Vi åker förbi Santa Polas saltsjöar och går in på TOMTOM och HBK ställplatser. Pling! La Marina 3km HBK ställplats. Jag trycker på plinget och GPS:en tar kontroll över färden. Detta är en husbilsvänlig värld. På en parkering står 30 husbilar. Längs stranden sår ytterligare 10 st lite utspridda. Jag beslutar oss för att stanna. Trevligt och gratis. Ett engelskt par (tror jag) spelar gitarr och sjunger. Jag minglar lite med veteranerna som har gjort det här i många år. Här blir vi de två sista nätterna i 1:a halvlek.

La Marina ställpl.JPG
La Maria strand.JPG

Efter att ha bränt oss lite med flit eftersom vi ska vara i Sverige snart, åker vi till Victoriacars (parking) och lämnar bilen. Dom får även en omgång nycklar. Vi skickar ett mail med vårt flightnr senare så plockar dom upp oss på flygplatsen säger dom.

Vi skriver igen efter 2/4-12 då resan fortsätter.

Tack för allt roligt och alla vi träffat. Nu ska vi hem och jobba :-(
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Ja!!!

Nu har vår lilla pärla Knaus Box Star 2006 stått ensam på Alicante flygplats i 11 dagar. Vi har vårt hus så att vi ser E18 från min frus kontor. Nästan så att man ångrar att man lämnade pärlan där när man ser alla husbilar på E18 brumma förbi.

Man läser även på forumet hur många planerar 1:a resan för i år. Trosa hade ju varit fint till helgen. Men icke.

Jag vet inte hur det är med er. Brukar ni ibland fundera på om ni glömt att låsa hemma eller om spisen är på? Jag börjar få en gnagande oro att jag har glömt att ta ut laddarana ur ciggtändaren fram och att det kommer att vara strömlöst i motordelen när vi hämtar pärlan 2/4 i Alicante.
starthj.jpg

Nästa fråga jag ställer mig själv. Hur drar man igång den med startkablar? Det sitter ju en elekronikplatta på plusspolen som man inte vågar peta på. Finns det något annat kraftuttag man kan starta bilen på? Eller är jag tvungen att sätta den på 220V i några timmar innan jag kan starta? Fiat Dukato 2,8 2006.

Kanske oroar mig i onödan. Bodelen lär solcellerna ha laddat mina 180 amp så dom är nog fulla.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Let og du finner en liten plastlåda med en + kontakt beregnet på hjelpestarter under motorhuven. Denne kom det året motorbatteriet ble flyttet vekk fra et lett tilgjengelig sted under huven, før så hadde de en tilsvarende kontaktpunkt under et lokk på plusspolen på batteriet.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Hej ,om batteriet är helt dött är det bäst att ladda på 220V några timmar.
Det är svårt att starta med kablar pga att pluspolen sitter längst in mot
väggen ,risken finns för kortslutning (startmotorn har en egen stor säkring ovanför batteriet om olyckan är framme)!
Själv föredrar jag att på Fiat Ducato att ge strömmen direkt på startmotorn, då är risken mindre för kortslutning !
Mvh Tom
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

SirMcLain

Nu har jag tagit del av din tråd. Tack för denna, trevlig läsning.

Nu förstår jag också hur du i tråden om gasolförsörjning (eller om det var i tråden om min kommande bil?) kunde hävda att du klarade vintercamping med gasfyllnad var fjärde dag! Subtropiska förhållanden alltså.
Själv har jag inte ens i de mest välisolerade bilar jag haft kommit under 4-5 kg (ca 10 liter) per dygn vid normal Jämtländsk vinterkyla (kallare än 25 minusgrader). Ett uppenbart problem när man har drygt 20 mil till närmaste plats att fylla LPG.

Min nuvarande lilla plåtis med även isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset klarade att hålla varmt med runt 4 liter diesel per dygn när det var riktigt kallt i vintras och nu när det är vårvarmt är dieselförbrukningen till centralvärmen så marginell att den blir svår att uppskatta i totalförbrukningen om man kör runt en del med bilen.

aake
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

25 minus undviker jag. Men som lägst har vi haft -8 och det har gått bra. Min har inte samma vinterisolering som din värstingplåtis. :wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Inte så lätt att undvika här hemma. Minus 25 kan det bli nattetid även en bit in i mars vid högtrycksväder och även om det är flera plusgrader på dagen.

aake
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Ja nu är snart 2:a halvlek igång. Vi flyger ner på måndag. Plåtisen står parkerad på Alicante flygplats och väntar på oss. Vi gjorde ett misstag när vi åkte ner vi hade inte vårt cykelställ på bak på bilen. Det borde vi ju haft för att spara plats m.m.. Det är så stort så vi kan inte ta med det på planet.

Fråga?

Någon som har ett tips hur jag kan få ner det i Europa och möta upp det någonstans i närheten av Costa Blanca?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Dom kommer väl ganska så demonterade när man köper dom, borde alltså gå att demontera och bli handbagage? :)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Tja! Nu är andra halvlek igång. Det har varit hektiskt några dagar med nygamla HBK:are och dryckenskap.

2 April 2012

På programmet

1. Flyga från Västerås - Alicante 12:00
2. Hämta husbil.
3. Fylla gas och tanka
4. Fixa Internet
5. Våldgästa Bahia Camping

Mamma kom och hämtade oss hemma i Svedvi kl 1040 och körde oss till flyget i Västerås. Svängde förbi och köpte en mobil laddare på Mediamarkt på väg dit.

Checkade in 11:15 i god tid. Nuförtiden kan man förboka platser på Ryanair och jag hade naturligtvis bokat längs fram till höger till mig och frugan. Så nu är det slut med att slå sig fram för att få de bästa platserna. Ryanair 1:st Class.

Väl ombord 12:00 så tänker jag. "kul att komma iväg" 5 sekunder senare sprakar det i högtalaren. "Detta är Kapten. På grund av flygledarstrejk i Frankrike dröjer det 3 timmar och 5 minuter innan vi kan lyfta. Sitt kvar så påbörjar personalen serveringen"

Vi fick inte gå av. Och formellt var vi inte försenade för vi satt ju på planet. Så Ryanair hade god kommers och sålde bra. Hade vi suttit i vänthallen hade vi fått allt gratis enligt förseningsreglementet. Två blev så upprörda att de steg av för att inte kunna gå ombord igen. Några vägrade betala och kommer säkert att få en Ryanairfaktura hem.

Eftersom det var rätt mycket bråk och tjafs (värre än på HBK) gick tiden snabbt och snart hade timmarna gått och vi kunde lyfta. Jag var jättehungrig och dom började servera från mitten i planet och kom först efter 40 minuter till mig.

Ingen mat kvar. Allt var slutsålt. Fortfarande jättehungrig. Vi landade i Alicante 1900 3 timmar försenat. Victoriacars.com hämtade oss och körde oss hem till Plåtisen som stått där i nästan en hel månad och väntat på oss.

Jag pustade ut när jag öppnade dörren och hörde att centrallåset fungerade. Det var ström kvar. Jag hade glömt lite grejer i ciggjacket, men bilen startade trotts det. Vi struntade att tanka gas och diesel eftersom vi var lite sena.

Vi drogiväg till Phonehouse i Santa Pola och fyllde på Internet Orange för 35 Euro. 2 GB i en månad.

"Mr Laingren" sa värden på Bahia Camping när jag steg in. Jag sa till honom att jag ville stå nära lowelowe och fick svaret. Inga problem. Men lowelowe har två platser???

Vi hann bara parkera så blev vi välkomnade av lowelowe som informerade oss om att öl väntade på Puben. Vi skulle bara mata våra kycklingar så kommer vi (våra åkare skulle ha sina månadsbetalningar). Efter fyra Fan och två Djävlar fick vi igång Internet och genomförde betalningarna. Först därefter vågade vi slå på mobilerna.

Vi gick upp till puben för att stråla samman med HBK spain. (Fortfarande jättehungrig) Efter 20 minuter kommer, lowelowe utan Ante, Ce-eN med fru och Gunnar, nyfiken vem jag var. Bonzo lämnade walk over mådde tydligen tjyvens.

Jag bjöd laget runt några gånger och trots det gick det bara på 14 Euro. Vi pratade och pratade tills puben slängde ut oss. Ce-eN (utan fru) som funderar på att köpa en plåtis var intresserad att testa om det gick bra att sitta ett gäng och dricka Wiskey i en plåtis. Och efter några glas i våran upptäckte han att det gick riktigt bra.

Efter han hade gått gjorde jag lite tortelini för jag var jättehungrig.


3/4 2012 Dagens campingprogram

1. Hälsa på Husbilskalle
2. Gå på Wooken


Klockan 11:00 vaknar jag av att lowelowe och Husbilskalle knackar på. Ce-eN:s försök att testa om det gick att dricka Wiskey i en plåtis, hade satt sina spår, så jag bad herrarna att få återkomma senare.

När frugan och jag hade kommit iordning gick vi till lowelowe:s husvagn!!! lowelowe är nu mera stolt husvagnsägare.
DSC_0043.JPG

Och inte bara han. Ce-eN är också han stolt husvagnsägare...
DSC_0044.JPG

Hur ska detta sluta. Ce-eN skall dock byta upp sig till en Plåtis så han är förlåten. Men jag vet inte med lowelowe. Han har ju t.o.m ställt in HBK singel träff i Ullricehamn. Men det kanske inte berodde på husvagnen. Ryktena säger att han har en dansk tös på kroken. (Och jag som har en singelmamma i hans ålder.)

Husbilskalle som börjar bli lite skeptisk till lowelowe:s husvagns intresse frågade om inte han kunde hänga med oss istället? En riktig Plåtis har han inte setat i sedan Jappes tid. Trots att jag vet att fripassageraren är dyr i drift så kände jag att jag var tvungen att rädda honom från husvagnsfolket och Ante.

DSC_0042.JPG
DSC_0037.JPG

Därefter gick vi till Wook:en 20:00. Efter grodlår, bläckfisk, räkor och annat gott slutade kvällen på puben igen. Ce-eN bjöd på allt ca: 70 Euro. Jag gjorde mig skuldfri senare på kvällen i puben där vi var tills dom slängde ut oss.

Godnatt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Trevligt att läsa om Bahia! Men vad har hänt med Ove och Conny? Har dom gått över till husvagn båda två eller ska dom ha både husbil och husvagn?

Dom tänker väl inte "översomra" i Spanien?

Jappe
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

Jappe
var inte orolig, vi kommer hem i maj, och h-bilen kommer att vara min trogne vän.
vill bara öka bekvämligheten här nere i Santa Pola med husvagn
vi hörs, vi kör, conny,sibyll och jag den 16 april mot forhoppningsvis en härlig försommar i början av maj

lowelowe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sverige-Spanien med plåtis

4-7/4-12 På dagordningen

1. Fricampa

2. Sola

Den 4:e lämnade vi Bahia och husvagnsvännerna lowelowe och Ce-eN.
DSC_0041.JPG

Vi behövde proviantera och fricampa lite. Åkte till Consum som hade det vi behövde utom Jello Cola. Vi åkte till närbelägna fricampingen El Pinet i La Marina och ställde oss.

Nästan tomt. Bara 4 bilar. Det brukar vara 30-40 st. Inte en HBK:are så långt ögat når. Men men gratis är gott. Helt ensamma var vi inte. Det var några danskar som hade en tyskregistrerad husbil som gick att kommunicera med. Hände inget förutom att sola och jobba i firman. Lite för långtråkigt för mig.
DSC_0047.JPG

Efter tre nätter var toa nästan full. Dansken sa att det fanns en avloppsbrunn 70 m bort och att han kunde hjälpa oss. Men jag vill ha lite mera liv. Så jag gick in på HBK:s hemsida och tänkte kolla en annan fricamping.

Men HBK:s hemsida låg nere??? Klantig som jag är har jag inte laddat ner dem i GPS:en. Dom jag har där är mer än 3 år gamla och går inte att lita på. HBK sidan gick inte att nå och jag kände abstinensen komma. Är man verkligen så beroende av den?


7-9/4-12

Ok vad göra? Vi åkte till La Fuente i Fortuna 13 Euro/natt. Det var fullt där, men efter lite övertalande så får alltid en Plåtis plats. Spanjorerna har tydligen en stor campinghelg under påsken. Otroligt många som tältade. Familjen bredvid oss hade ett stort tält för svärmor och mamma, pappa. Barnen hade egna små kupoltält som dom bodde två och två i.


Varma källor det är min grej det. 36 grader i polen det gör gött det. På med morgonrockarna och ner i polen. Husbilskalle fick inte följa med. Efter tre timmars lögande, bubblande och tvagande gick vi upp och tänkte se om det var några andra HBK:are här.
Fuente pool.JPG

Inte en kotte (HBK:are) på en smockfull camping. Bara Spanjorer och Tyskar. Ja ja jag fick representera oss så gott jag kunde i restaurang och bar. Det gick det också. Efter två dar var vi de renaste av nymfer, utom HBKalle som inte fick vara med. Mera fricamping.
DSC_0050.JPG


9-10/4
Nu ska jag prova ett nytt sätt att navigera. Google Navigator!!! Jag tog fram min Experia Ray och loggade in på Google maps och gick in på mina ställplater Camping Ställplatser och slog in Gratis ställplats tömning. Klickade sedan på vägbeskrivning och navigera.

Brum! Nu är vi på väg. Eftersom vi har mobilt Internet så laddas kartorna hem hela tiden. Kul att kunna köra efter satellit bilder i navigatorn. Goggle Navigator i all ära men bästa vägval ligger dom efter TOMTOM med ljusår. Lurade ut oss på vägar som inte fanns och över bergspass i onödan. En sträcka som normalt tar 50 minuter tog två timmar. Men när man närmar sig målet är den kanon p.g.a satellit bilderna. Man slipper gissa.

Rekommendation! Använd gärna Goggle Navigator men kör parallellt med en "riktig" navigator/GPS.

Väl framme kom vi till en av de bättre fricampingarma jag har sett. Alldeles vid stranden vid en öde Estancia stod ca: 25-30 husbilar. Ordentliga soptunnor och ett avlopp för svartvatten. Kanon bra.

Det dröjde bara någon minut på kom Leif och Grete HBK 4603 på besök. " Det är du som kör Plåtis till Spanien och skriver på hemsidan?" Jag kunde inte annat än att erkänna tilltaget.
DSC_0052.JPG

Grete & Leif är Norrmän som bor i Sverige när dom inte övervintrar i Spanien med husbilen. Jag bjöd dom till mig och försåg herrskapet med dryck och tilltugg. Vi satt ett tag och pratade. Det blev ett märkbart hål i mitt ölförråd. Senare på kvällen gick jag över och våldgästade dem i deras monsterhusbil medans frugan jobbade med firman. Jag gjorde ett hål i deras ölförråd också. En trevlig kväll på en underbar plats i ett underbart väder med strålande sol och vindstilla och utsikt över medelhavet.

Kl. 1000 kom Grete & Leif och ryckte upp mig ur sängen för att säga farväl. Vi bytte kontaktinfo och önskade trevlig resa.
DSC_0054.JPG

Youtube Ställplats Canada
Nu ska vi slöa på riktigt. ;)
 
Senast ändrad:
Toppen