• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
iGO navigering med iPhone/iPad

Eftersom jag får en hel del förfrågningar även privat angående appen iGo Primo tänkte jag att det är lika bra att skapa en egen tråd i ämnet för frågor och diskussion.

iGo finns i ett antal varianter bl.a. med Västeuropas kartor (22 länder) för 379 kr.
Bland de navigeringsappar som jag provat (Navigon, Sygic, CoPilot m.fl.) tycker jag att den trots det låga priset har fler funktioner och inställningar än övriga.

Att den dessutom är logisk uppbyggd och därför lättanvänd gör inte saken sämre.
Under det knappa år som jag har använt den har den uppgraderats/uppdaterats 3 gånger (gratis).

En finess som den delar med några andra navigeringsappar är att det går att söka inte enbart på adress, koordinater och allmänna POI:s utan även på sökord som bilverkstad, däckhandlare m.m. vilket kan vara bra när nöden är som störst.
Det går att söka på rastplats och camping och även på stellplatz (tysk stavning) vilket fungerar bäst på kontinenten.

Sökning kan även ske på de kontakter som man lagt in med adress.
Saknar man adress på sina kontakter är det lätt avhjälpt med appen TrueCaller som uppdaterar hela telefonboken.

mzl.kcjsfkfn.320x480-75.jpg
mzl.aeoerlkd.320x480-75.jpg


mzl.oxwehwso.320x480-75.jpg
mzl.zrsnpdrv.320x480-75.jpg
bild-779835.PNG
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Här är några videos på YouTube (på engelska språket) som visar iGO Primo på Iphone, naturligtvis blir upplevelsen bättre på iPad med sin stora skärm.

Det har kommit en ny förbättrad version sedan dessa videosnuttarna gjordes och många funktioner har förbättrats. Den senaste versionen släpptes 2011-12-16.

iGO primo app New Menu style - Tutorial - YouTube

Introducing the new iGO primo app menu - YouTube

Learn how to use multi-touch gestures in the iGO primo app for iPhone - YouTube
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Åh så bra!

Tack så mycket för ditt fina tips.
Vi har köpt iPad i jul, o tänkt använda den som navigator i hb.
Värdefullt att få sådana bra tips, innan man köper.

Tack än en gång!

Gun o Åke

Ps. Kräver det att man är uppkopplad för att använda denna navigering?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ps. Kräver det att man är uppkopplad för att använda denna navigering?

Nej, du behöver inte vara uppkopplad eftersom kartan laddas ned till minnet (ca 1,8 GB).

Även ställplatsappen Promobil Mobil Life + som är till stor hjälp på kontinenten kan användas offline då databasen kan laddas ned till minnet.
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det finns en annan Igo Europé som kostar drygt 700:- ingår Skandinavien i den? Eller är det så att man måste köpa till? Såg att Skandinavien kostar 189:-
Någon som vet??

Fru Hallemyra
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Alla dom stora finns med svenska språket men jag hittade ingen video på svenska.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Då du inte har någon vanlig telefon på Ipaden, så har den ingen funktion.

//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Du nämnde appen TrueCaller, fungerar den också på en IPad?
Tacksam för svar Erik.

Ja, den är bra på att söka telefonnummer (189 länder) och framför allt att uppdatera telefonboken med adresser för att göra navigationen lättare. Dessutom använder Viber telefonboken även på en iPad.
 
Senast ändrad:

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej Knarrevik!

Jag funderar på att skaffa en ipad bland annat för att få en större navigator. Jag har en iphone 4. Vad jag förstår finns ipad med wifi alternativt med wifi+3G. Du skriver ovan i tråden att man inte behöver vara uppkopplad. Räcker det då med en ipad med wifi excl 3G. På resande fot kan jag ju nyttja iphonens internetdelning. => Vad rekommenderar du och varför?

Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, du måste ha 3G-varianten. Det är den som har GPS-chipet och som går att navigera med.
 

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag har några frågor till. Lite svårt att hålla reda p+å alla begrepp. Detta med 3G. Innebär det då att man behöver ett Sim kort?

/Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, men du har möjligheten att även koppla upp dig via 3G-nätet med ett simkort.
 

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tackar! Det tar lite tid innan man greppar detta. Jag har nu kopplat att 3G är generationen efter GSM. GPS delen har inte med detta att göra. Men GPS chipet som du skriver finns i denna ipad version.

Så en ipad 2 med igo primo som du skriver om verkar vara en bra lösning. Samt någon form av upphängning med sugpropp mot vindrutan. Vad jag sett har Teknikmagasinet tillbehör. Kanske det behövs en 12V sladd också.

Vi har kört en del i östeuropa ner till kroatien. Så det får bli en Europavariant av igo.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Vad jag sett har Teknikmagasinet tillbehör. Kanske det behövs en 12V sladd också.//Stefan

Jag använder själv Teknikmagasinets hållare, den funkar bra. Visserligen har iPad lång batteritid men strömförsörjning är naturligtvis ett måste i långa loppet.
 
Toppen