• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Har testat iGo primo nu i veckan i Stockholmstrafiken. Jämför med tidigare erfarenheter av coPilot premium.

iGo känns betydligt intuitivare att komma igång med, bör vara rätt stor skilnad för förstagångsanvändaren. när man vant sig spelar det mindre roll. Även menyer m.m. lättare att jobba med.

Borde kanske se till att min far får prova iGo då han alldrig riktigt tycks komma underfund med coPilot. (Han är van vid GPS plotter till segelbåt)

Klart svårare att se text med Igo i iPhone utan läsglasögon. Vet inte om det beror på textstorlek eller typåsnitt eller kontrast??

iGo verkar betydligt långsammare att räkna om rutten om man tex missat en sväng. Nu kan detta skilja från gång till annan bl.a. på hur många sateliter man har kontakt med vilket ju kan vara extra knepigt i stadstrafik. Och det är ju då det är extra viktigt att få snabb omräkning. Det händer att iGo behöver ett par kvarter på sig innan den räknat om något som jag alldrig upplevt med coPilot.

Lite osäker men spontant känns det som filhänvisningarna är fler och tydligare i coPilot.

Bra med iGo att man kan välja bort motorvägar. coPilot verkar älska motorvägar och föreslår många gånger motorväg även om det kan gå fortare att köra mindre kortare väg (enl. navigatorn snabbare alltså!)
Vid frididskörning vill i alla fall jag undvika tråkiga motorvägar.

CoPilot har ett husbilsläge i sina fordonsinställningar, hur detta funkar vet jag ej.

Ömsom vin och ömsom vatten med andra ord men annat var väl inte att vänta heller.

Totalt set, efter denna rätt korta utvärdering, tror jag nog jag kommer forsätta med iGo trotts allt. Men jag skulle behöva en större skärm:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

CoPilot har ett husbilsläge i sina fordonsinställningar, hur detta funkar vet jag ej.
Totalt set, efter denna rätt korta utvärdering, tror jag nog jag kommer forsätta med iGo trotts allt. Men jag skulle behöva en större skärm:)

Husbilsläget påverkar enbart restiden. Det finns inställningar för fordonsprofil i iGO för beräkning av ruttkostnad där man även kan ställa in maxhastigheten. Antagligen tas den med i beräkning av restiden? Man kan således ha olika sparade inställningar för person- och husbil.

Större skärm kostar 5-6000 i form av iPad, den ultimata navigatorn!
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Yess, nu fick ja igång gps funktionen.

Handhavandefel så klart!

Letade under inställningar i iGo istället för IPad.

Ett stort tack, du borde få provision från iGo.

Hälsningar från ett lite regnigt Marstrand.

Hejs

Claes105
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu var iGo:n testad, förflyttade oss från Marstrand till Lysekil, o parallellkörde den mot min Garmin, o tyckte att iGo gjorde bättre vägval.
Helnöjd än så länge.

Vill återigen tacka Knarrevikarn för hjälpen, o skulle han va ute o röra på sig är han välkommen o knacka på, vi står vid fiskaffärn i hamnen.

Hejs

Claes 105
 

Vaktis

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
5195
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tackar för alla tipsen med iGo!
Är fascinerad av animationen beroende på hur långt bort man befinner sej tills nästa avfart/händelse. Tunnelgrafiken är också nytt för mej.
Nu finns det en Tom-Tom här till salu :D

Kanske kan byta bort den mot en iPad2 :twitcy:
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Knarrevik!

Tack för tipset gällande IGO Primo.
Vi har nu varit på resa i 4 veckor, Tyskland Holland, och testat denna navigator.
Den funkar kanon och någon fördröjning av omräkning av rutt, har vi inte märkt! Tvärt om, den räknar om så snart man vridit ratten andra hållet.
Vår Garmin har vi inte använt en enda gång...

Gun o Åke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Sök - Mer - Koordinat

photo-788188.jpg
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Någon som vet om det finns tripplogg i detta program? Vill kunna spela in de rutter jag kör på hojen för att sedan kunna köra samma rutt igen.

/Ixeofors
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tackar! Låter som att det får bli ett köp!
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det blev skandinaven för 189kr.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu har vi varit ute i 5 veckor och åkt, vi har igenom Tyskland, Tjeckien, Österrike och nu är vi i Ungern och vi har inte missat en ända rutt. Det är ett himmelrike och åka med iGo primo med iPad. Hur har man kunnat åka med en mindre skärm. Vi sa tidigare att vi skulle ha TomTom parallellt med iGo men det har inte varit aktuellt.
Vi säger som någon sa tidigare, det finns en TomTom till salu, här!:yes:
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Teknikmagasinets hållare är klart bäst. Vi har prövar andra men den här är klart bäst bara att knäppa på, och ett just pris!:)
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu har vi også købt iGo primo og testet lidt virker rigtig god
Da vi installerede kom der en varning op, om at der var ny lov i Frankrig
Med forbud mod varning for fartkamera i gps
Går det at tá bort den ?
Hilsen Marianne
 

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Fråga !
Vilken rutplaneringsmetod är den rätta ? för att snabbast och enklast ta sig från A - B. Använder för närvarande "LÄTT" ?

// Jack
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Teknikmagasinets hållare är klart bäst. Vi har prövar andra men den här är klart bäst bara att knäppa på, och ett just pris!:)

Vi använder bara ett fodral som går att ställa upp, från Clas Olssons. Ngn annan hållare behövs iinte.

Fru Myra
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu har vi også købt iGo primo og testet lidt virker rigtig god
Da vi installerede kom der en varning op, om at der var ny lov i Frankrig
Med forbud mod varning for fartkamera i gps
Går det at tá bort den ?
Hilsen Marianne
Det är inga problem, iGO har tagit bort fartkameravarning där det är förbjudet, dvs bland annat Frankrike.
Så du behöver inte göra något.

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Vi använder bara ett fodral som går att ställa upp, från Clas Olssons. Ngn annan hållare behövs iinte.

Fru Myra
Då använder ni den inte när ni kör?
Den lär flyga iväg om ni är tvungna att väja plötsligt, eller för den delen om ni råkar ut för en olycka.

/Stefan
 
Toppen