• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej
Ska jag köpa 32 eller 64 gb minne i iPadden? Tänkte ju ha kartor och ställplatsappar som kanske tar mycket minne??? Vilken storlek har ni köpt?
undrar Majsan:wub:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

32 GB borde räcka om man inte laddar ned massor av bilder, videos och musikfiler. Kartorna för de flesta navigeringsappar ligger på ca 2 GB, Sygics karta på 3,5.
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Du tänker antagligen på POI Viewer där man kan ladda ned vilka POI-filer som helst och få bilder via Panoramio och StreetView.

Jag har samlat några filer här som man kan importera direkt i POI Viewer:

http://www.bissman.se/csv/bordatlas.csv
http://www.bissman.se/csv/bro.csv
http://www.bissman.se/csv/naturreservat.csv
http://www.bissman.se/csv/rastplats.csv
http://www.bissman.se/csv/slott.csv
http://www.bissman.se/csv/toalett.csv
http://www.bissman.se/csv/tomningeu.csv
http://www.bissman.se/csv/womo.csv

I iGO Primo går det att söka "stellplatz" m.m. under Google Lokalsökning, så här blir resultatet på sökningen i Sverige,
naturligtvis blir ställplatserna många fler på kontinenten.

photo-700998.jpg
photo-702548.jpg
photo-703617.jpg
photo-705231.jpg
photo-706294.jpg


Men som du ser inga bilder såvida inte informationen om platsen har egen www-adress som är klickbar.
Telefonnumret som visas går att ringa.

Hej på er. Efter att jag försökt fatta en del av all denna teknik så valde jad IGO primo (med östländer) till min iphone, och tänkte även prova POIviewer.
Knarrviks beskrivningar gör ju att man vill pröva allt, men hur får jag in "http://www.biss.."o.s.v. i min iphone???

en sökande uno
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

I POI Viewer väljer man "import POI" och klickar på "Browse".

photo-732820.jpg



photo-734983.jpg


Klickar sedan på OK och importerar

photo-736381.jpg


Går sedan tillbaka till "Places" (längst ned) och ser att filen hbk.gpx är på plats

photo-737187.jpg


Klart!
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej igen Knarrevik. Jag hoppas verkligen du förstår hur uppskattad din hjälpsamhet är, och vilken hjälp vi okunniga får av dej och andra "kunskapsbanker".

uno
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu vet jag inte hur prissättningen på appStore funkar, men jag har insett att priserna ändras helt slumpmässigt ibland.

Som idag. Nu har iGo Primo sänkt priset för Western Europe med mer än 30% (till 285kr). Förra gången de hade en sänkning var för lite över en månad sedan - och den varade bara en dag (och var inte lika stor heller).

Så har ni funderat på iGO Primo men inte kommit till skott än, idag har ni chansen att få den med rejäl rabatt! Möjligt att denna sänkning varar ett par dagar, men det kan man inte vara säker på...

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Så har ni funderat på iGO Primo men inte kommit till skott än, idag har ni chansen att få den med rejäl rabatt! Möjligt att denna sänkning varar ett par dagar, men det kan man inte vara säker på...

//Stefan

Instämmer!
285 kr för den bästa navigeringsappen (Western Europe) är ett fynd, så passa på!

Jag tror att även appen för hela Europa har sänkt pris, ingen vet hur länge.

mzl.aijvxkij.320x480-75.jpg
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Blev nedladdning av iGO västra europa. Skall bli spännande att jämföra med coPilot.

Hela europa kostade nästan 700 Kr.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu har vi kört iGo primo från Söderhamn till Malmö och hittills måste vi säga att det är världsklass på denna gps. Den som åker fel med denna ska nog inte ha körkort. Att den går in i närbild när Du åker i en rondell är föredömligt, att det står hur många avfarter Du passerar innan Du tar av är också kanon. Jag tror att det skulle vara svårt att ha en mindre gps efter att ha kört med iPad.
Vi känner oss supernöjda, so fahr! :yes:
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ytterligare en positiv igo Primo-recension. Vi har använt den under 4 veckor under en resa till Italien och Frankrike, vi är fortfarande Frankrike. Den har fungerat utmärkt med två undantag.

Den har en förkärlek för att hitta närmsta väg i alla lägen, även när denna går genom trånga gator och gränder i små italienska och franska städer och vi har vid ett antal tillfällen tvingats vända eller backa för viadukthöjder på 2,5 m och liknande (vid något tillfälle ca 300 m på en smal och högt trafikerad gata). Det ska tilläggas att vi kör den med inställning lastbil.

Ibland har den inte heller hållit ordning på enkelriktningar, det har också lett till att vi tvingats vända på besvärliga platser.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Lastbilsinställningen påverkar antagligen enbart restiden.

Vill den ta kortaste vägen även när inställningen är satt på snabbaste?
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tack Knarrevik, jag vet inte, men ska kolla upp det under vår fortsatta resande. Jag återkommer med en rapport efterhand.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det stämmer, lasbilsinställningen påverkar bara restiden.
Men jag har oxå upptäckt att den ta konstiga vägar ibland vi får hoppas att de ittar en bra lösning på detta i framtiden.

/R

Lastbilsinställningen påverkar antagligen enbart restiden.

Vill den ta kortaste vägen även när inställningen är satt på snabbaste?
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Vi har nu försökt testa iGo Primos vägval några dagar. Vi började på en resa från Borgogne till Champagne eller närmare bestämt från Beaune till Troy, ca 226 km enligt iGo Primo. Vi ställde in snabbast vägen och uteslöt betalvägar och angav personbil som färdmedel.

Efter 2 timmar hade vi tagit oss 70 km närmare målet. Vi hade åkt på fantastiskt vackra, slingrande vägar genom ett nästan pastoralt landskap (så länge man inte gick ut, då var det 7 grader). Men på dessa vägar var det sällan man kunde köra på högre växel än 4 av 6. Det var en stor men lite långsam upplevelse.

Då ändrade vi inställningen genom att lägga in ett antal waypoints som tvingade navigatorn att hålla sig till de större, rakare vägarna. Det medförde att vi klarade de återstående 150 km på två timmar.

Vår gissning blir att iGo Primo tittar på hastighetsbegränsningarna och räknar med att man kan hålla ungefär den takten. Att en väg är krokig och smal medan en annan är rak och bred tar den inte hänsyn till. Sannolikt ger det större utslag när man åker stor husbil där man tar det lite extra försiktigt i skarpa kurvor och där accelerationen är lite långsammare än i en personbil.

Vi är fortfarande mycket förtjusta i iGo Primo men när vi vill avverka en längre sträcka väljer vi i förväg vilka vägar vi vill köra och lägger in ett antal waypoints som tvingar navigatorn att välja dessa.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Gokväll

Har nyss installerat Igo, men får beskedet att gps mottagaren är avaktiverad, Knarrevik HJÄLP!!

Hejs

Claes 105
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Titta under Inställningar - Platstjänster - att Navigation (iGO) är förbockat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Vår gissning blir att iGo Primo tittar på hastighetsbegränsningarna och räknar med att man kan hålla ungefär den takten. Att en väg är krokig och smal medan en annan är rak och bred tar den inte hänsyn till. Sannolikt ger det större utslag när man åker stor husbil där man tar det lite extra försiktigt i skarpa kurvor och där accelerationen är lite långsammare än i en personbil.

Vi är fortfarande mycket förtjusta i iGo Primo men när vi vill avverka en längre sträcka väljer vi i förväg vilka vägar vi vill köra och lägger in ett antal waypoints som tvingar navigatorn att välja dessa.

Det kan mycket väl vara som du säger, jag har inte testat alla inställningar men jag har valt bort oasfalterade vägar för att undvika de allra sämsta.

Jag har inte heller testat skillnaden mellan grön och lätt ännu.

photo-784956.jpg
photo-771782.jpg
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Titta under Inställningar - Platstjänster - att Navigation (iGO) är förbockat.

Gomorron Knarrevik

Inte visste jag att du hade 24 Tim service, fantastiskt.

Tyvärr hittar ja inte platstjänster under inställningar, kan de va möjligt att de saknas?
Eller ä det en släng av handhavandefel,månne?
Tacksam för ytterligare vägledning.

Tack på förhand

Claes105
 
Toppen