• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

@Knarrevik

Vet du vad som är det riktiga, egentliga problemet?
Jo, att NNG låser sina lösningar/appar till IOS-världen.

Varför låser NNG, eller kanske Apple, upp sina användare till en viss miljö?
Varför kan man inte släppa sitt erbjudande till alla operativ: IOS, Android eller Windows?
Det handlar nog inte om utvecklingskostnader - iGo Primo finns redan i Android versioner!

Det verkar som om det inte gäller biltillverkare med multum sekiner, de som kan implementera sina skräddarsydda lösningar i respektive "Business Media Installations".

NNG/Apple bortser tyvärr ifrån att vi i "alldagliga användare" har helt andra preferenser.
Ska man bli diskriminerad för att man satsar på Google/Android?
Det är ju tom så att man inte ens kan ladda ner iGo Primo för utvärdering och test!

Man kan bara avrunda med: Det är trist!
Alla goda idéer på internet ska väl kunna komma alla användare tillgodo, oavsett vilken hårdvara dom har!
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Förstår inte sammanhanget;
Varför skulle det ena eller andra påverkas av kartrelease?
Dom kommer väl från Navtec, etc?

Pls, förklara ...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Kartorna kom tidigare från Nokia som har sålt kartverksamheten till tre biltillverkare i Tyskland.

Kanske där skon klämmer?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det känns väl som en rimlig spekulation om var skon klämmer, tids nog blir vi nog varse.

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Kartorna kom tidigare från Nokia som har sålt kartverksamheten till tre biltillverkare i Tyskland.

Kanske där skon klämmer?

Mja, en sak är väl kartorna och problemen med dem.
Men jag är lite envis: Jag pratar om appen/apparna som sådana:

Varför släpper inte NNG sin Android version till mobilappar/tablets?

Varför kan man köpa en USB-sticka till en fysiskt separat navigator eller radio, men inte till mobiler/tablets??
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ett svar kan vara den diversifiering som finns på Androidenheterna. Det kan vara lättare att underhålla/uppdatera till iOS med de begränsade antal olika upplösningar/hårdvara som finns. Att uppdatera/underhålla för alla olika tillverkares Androidenheter kan vara en svårare uppgift.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det är ju bara det att det redan finns varianter till Android, men bara som inbyggda på SD-minne till separat navigator eller till "bilradionavigatorer".
Vidare finns funktioner i iGo Primo att via apk/setup styra installationen utifrån den hardware man har. T ex bildskärmsupplösning.

Kolla gärna in GPS Power sitens forum för iGO Primo respektive Next Generation, här står mycket om Androidversionerna.
Så mycket att man bara inte orkar igenom.
Plus att om man vill ladda ner hamnar man ofta på skumma siter.

Man kan hitta releaser för mobil/tablet för vissa länder, för Israel resp. Indonesien har jag sett.
Indonesienvarianten kan man tom ta ner på Google Play.
Men, då återstår att få in kartor och licenser mm.
Puh. Man orkar bara inte, inte jag iallafall.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag har märkt att flera appar inte är lika välskrivna till Androider som till iOS.
Ett exempel i navigeringsammanhang är Mobil Life +.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag har märkt att flera appar inte är lika välskrivna till Androider som till iOS.
Ett exempel i navigeringsammanhang är Mobil Life +.

Dock är de oftast gratis till android :)

Apple-nördar skryter dock oftast hur mycket deras appar kostat :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Dock är de oftast gratis till android :)

Apple-nördar skryter dock oftast hur mycket deras appar kostat :confused:

Min erfarenhet är att apparna till min OnePlus One ligger i samma prisnivå som till iOS.

Men som nämnts har iOS appar ofta snyggare layout, enklare handhavande och fler funktioner.
Därför använder jag hellre iPhone/iPad till navigering och ställplatssökning.
Vill man använda iGO och POIViewer finns inget alternativ.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det tar emot och det gör ont i själen men när det gäller iGo och Poiwiewer så är jag benägen att hålla med knarrevik.

Bästa navigeringsapparna: Poiwiewer och iGo!

Jappe
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Poviewer kan jag hålla med om eftersom androids motsvarighet inte i min version hittar IGO.
Men man måste inte ha apple för att ha IGO!
Det är snarast ett hinder eftersom man inte utan att jailbreaka en ipad kan lägga till kartor lite som man vill.
Det går däremot med android. Om det inte fanns så många otekniska människor skulle apple få ändra sin policy. Ett företag som varit inblandad i så många rättegångar och förlorat så många mål och har så många begränsningar till de användare som betalat dyrt för något de tydligen inte äger helt har inte mitt förtroende. Alla ipad har en begränsad användartid eftersom det inte lönar sig att byta ett batteri om man ska göra det på en appleverkstad.
Batterier har mellan 500-1000ggr upp-urladdningscykler, om man behöver ladda varje dygn så är det ganska kört efter 3 år.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Som upplysning kan jag nämna att jag bytte batteri på 5-10 minuter på min gamla 4:a med ett batteri som inkl. verktyg kostade runt 50-lappen på Ebay.

Det gamla var 5 år och började tappa fart.

Mina många Androider kan inte mäta sig med iPhone, mest på grund av sämre operativsystem.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Såg på NNG hemsidan vilka bilföretag dom arbetar med, bland annat finns Volvo med på denna lista. Finns det någon eller som känner någon som jobbar på Volvo med navigation. För att med Volvos hjälp ta reda på vad som är orsaken till varför nav. apparna inte uppgraderas.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Såg på NNG hemsidan vilka bilföretag dom arbetar med, bland annat finns Volvo med på denna lista. Finns det någon eller som känner någon som jobbar på Volvo med navigation. För att med Volvos hjälp ta reda på vad som är orsaken till varför nav. apparna inte uppgraderas.

Ifall nu Volvo använder IGO nav.program kolla på Volvo hur ny deras senaste kartuppdatering är.
Kartor & Navigation

I min Android-surfplatta har jag IGO Primo, Europakarta Here-2015-Q3, hittar ingen nyare:(
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Som upplysning kan jag nämna att jag bytte batteri på 5-10 minuter på min gamla 4:a med ett batteri som inkl. verktyg kostade runt 50-lappen på Ebay.

Det gamla var 5 år och började tappa fart.

Mina många Androider kan inte mäta sig med iPhone, mest på grund av sämre operativsystem.

Ipad verkar hela enheten bytas ut.
Hittade detta på en snabbsökning

"Batteribyte iPad
Eftersom din iPad byts ut mot en utbytesenhet i motsvarande modell, åtgärdar vi inte enbart batteriproblemet, utan med ett nytt chassi försvinner alla repor och allt kalibreras enligt Apples regler. Vi lämnar tre månaders garanti på utbytesenheten, och om du har garanti kvar eller har köpt till AppleCare flyttas denna över till nya utbytesenheten. Då iPaden helt byts ut kommer all din information som bilder, anteckningar mm. att raderas - se till att ta en backup innan inlämning. Vi kan vi självklart om möjligt hjälpa dig att föra över informationen till nya utbytesenheten mot en kostnad av 395 kr.

Nytt batteri samt arbetskostnad kostar 1 295 kr inkl. moms.
"
 
Toppen