• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

F

F.d. 50042

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Anders!
Jag vet inte om Du har fått reda på att min älskade Marianne gick bort 20 december. Nu kommer jag att åka ut i Europa i vår, och jag vet inte någon som kan mer om detta. Vad skall jag skaffa för att i hela Europa kunna ha kontakt med Sverige och kunna betala räkningar, autogiro etc.

Kära hälsningar från en gammal Lysekilsbo
(Gåsöbo)

Bosse
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nu kostar iGo western Europa 469:- blir den poppis så stiger priset.
Hälsningar Lars-Inge
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Anders!
Jag vet inte om Du har fått reda på att min älskade Marianne gick bort 20 december. Nu kommer jag att åka ut i Europa i vår, och jag vet inte någon som kan mer om detta. Vad skall jag skaffa för att i hela Europa kunna ha kontakt med Sverige och kunna betala räkningar, autogiro etc.
Kära hälsningar från en gammal Lysekilsbo
(Gåsöbo) Bosse

Det var riktigt ledsamt att höra!

Det finns många sätt att hålla kontakt och betala räkningar osv, det största problemet är hur man kopplar upp sig. Jag själv betalar de flesta räkningar med autogiro och kontakten med Sverige har jag för det mesta skött med lokalt kontantkort (Tyskland) och WiFi-hotspots.

För att slippa alltför många prylar har jag med mig en iPad och en iPhone. De ersätter datorn och navigatorn och mer därtill och kan komplettera varandra med samma appar. Bildbehandling med Paintshop och Photomatix får anstå till hemkomsten.

De flesta appar för navigering kan användas utan uppkoppling och även ställplatssökning (Promobil Mobil Life +) och WiFi Finder.

Jag hoppas vi ses därute eller om du har vägarna förbi hemma på Knarrevik.
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Knarrevik!
Finns inte Holland med i Western Europé? Vi tänker oss dit i april, och vill gärna ha NL med. Vet du?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jo, 22 länder finns med däribland Holland!

De forna öststaterna finns inte med.
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Tack Anders!

Nedladdning pågår

Fru Hallemyra
 
Senast ändrad:

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Du vet väl att 3:an släpps om några veckor?

Den har dubbel upplösning mot 2:an.

Jag har inte satt mig in i detta speciellt djup, men sett någonstans att 3an är på G. Men men detta med alla prylar. Det kommer hela tiden nytt och skall man ligga på topp kostar det naturligtvis. Men om man nöjer sig med 2an och avvaktar ett tag kanske priset på den går ner. Frågan är vilken minneskapacitet man bör ha. 16, 32, 64. Beror naturligtvis på vad man skall ha den till. Men låt säga ett navigeringsprogram + ladda in 5-10 e-böcker att läsa under en 5 veckors semester. Frågan är om inte 16 Gb räcker?

//Stefan
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Intressant!

Har aldrig hört talas om iGo.

Har däremot kört en hel del med Co-Pilot i SVerige, Spanien och USA.

Började främst för att det kostade knappt hälften av TOM-TOM mfl.

(Hela USA kostade tex 87 Kr ! )

Funkar på det hela bra och inte minst den senaste versionen, Premium, där man får olika förslag att välja och i viss mån kan styra om man vill åka annan väg (dra och släpp)

Det jag tycker är knepigt är inte att hitta från A-B utan när man är ute och åker för att se sig kring. Det spelar ingen roll om det är med veteranbil eller husbil så vill jag ofta välja att följa vissa vägar som kanske varken är snabbast eller kortast. Då blir det knepigare. Visst går det att lägga till olika waypoints men om man tex väljer att åka kustvägen från stockholm till norrtälje så passerar man Åkersberga. alltså lägger vi till Åkersberga för att "tvinga" den att ta in på kustvägen. När vi passerat Åkersberga kommer den säga år mig att vända då jag ju endast kört igenom, inte varit på just den plats som GPS:en tar som Åkersberga Centrum (var det nu är?). Visst går det att manuellt gå in och ta bort åkersberga nu men det är inget man vill göra medans man kör.

Samma sak händer när man använder "dra och släpp". Det är i princip omöjligt att på en liten iPhone skärm släppa denna Waypoint på exakt väg man vill köra. den kan lätt hamna ett antal meter bredvid vägen och dä känner inte co-pilot av att jag varit där och vill att jag skall vända och åka ut på åkern för att så att säga pricka av denna.

Jag saknar även möjlighet att välja bort just motorvägar. Jag vill inte välja de minsta vägarna utan just bästa (snabbaste eller kortaste många ggr) väg förutom motorväg.

Ytterligare en grej som jag saknar och som jag faktist hade i den Garmin GPS i Samsungtelefon (för övrigt sämmre på allt annat) är att få riktning till den POI jag intresserar mig för. Säg att jag är sugen på McDonnalds (händer alldrig, bara nödfallskäk) så säker jag på restaurang, kanske snabbmat eller amerikansk. Jag får då upp ett antal alternativ och det står hur många km det är dit men inte vilken riktning! Har hänt mer än en gång att man kört efter GPS en och inser att nu är vi på väg tillbaka, det är ju normalt mer intessant att köra till en tex restaurang som ligger 6 km i färdriktningen än 3 km tillbaka!

Hur funkar iGO i dessa sammanhang som jag tror är intresanta inte minst för husbilister?

Har du annan jämförelse mellan iGO och CoPilot?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag provade tidigt CoPilot eftersom den var ganska billig men fick snart nog eftersom menyn var ganska ologisk och svårhanterlig. Därefter blev det Navigon som var ett lyft och dessutom hade kopplingar med tex ställplatsappen Promobil Mobil Life +.

Det verkliga lyftet kom med iGO Primos nya version som var lättanvänd, logisk och hade fler funktioner. Prissättningen var också en fördel, tyvärr har priset höjts nu när alltfler har uppmäksammat den.

Efter Garmins köp av Navigon har man kommit ut med en egen app som jag tyvärr inte provat pga priset. Det finns appar som grundar sig på gratiskartan OpenStreetMap (Gps Nav 2) som verkar lovande och har stor potential men som ännu inte är heltäckande.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Säg att jag är sugen på McDonnalds (händer alldrig, bara nödfallskäk) så säker jag på restaurang, kanske snabbmat eller amerikansk. Jag får då upp ett antal alternativ och det står hur många km det är dit men inte vilken riktning! Har hänt mer än en gång att man kört efter GPS en och inser att nu är vi på väg tillbaka, det är ju normalt mer intessant att köra till en tex restaurang som ligger 6 km i färdriktningen än 3 km tillbaka!

Du menar så här:
bild-727106.PNG
 
Senast ändrad:

Jack E

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
74
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej Knarrevik !

Vad är det för skilnad mellan W. Europe och Europe förutom priset ?

//Jack
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

W Europe har 22 länder, Europe har 40. Alla forna östländer finns med bland de 40: Andorra, Austria, Belgium, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Macedonia, Albania, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Gibraltar, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Monaco, Montenegro, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, San Marino, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom and Vatican.
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja titta där finns en liten kompass som visar åt vilket håll en viss POI är.

Det är faktiskt något jag saknar med CoPilot.

(vilken annars, särkilt i Premíumversionen som kom i höstas tror jag, är bra och enkel att handha)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

En finess som i iGO version 2.3.1 är gratis är "Free Traffic":

photo-777540.jpg
photo-770179.jpg
photo-772307.jpg


Som utomlands kan laddas ned med WiFi när den är tillgänglig.

photo-775312.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Att lägga upp rutter i förväg är mycket enkelt i iGO och dessutom visas ett stort antal ruttalternativ med bränsleförbrukning, CO2-utsläpp m.m.
Här har jag lagt upp Romantische Strasse:

photo-708988.jpg
photo-708118.jpg


Man får också information om motorvägsavsnitt och färjeöverfarter (om man tillåtet dem) och var på kartan de är belägna:

photo-706641.jpg
photo-705789.jpg
photo-703958.jpg
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Knarrevik!
Tack för alla tips om IGo. Jag har letat efter men inte funnit nån manual på svenska till appen. Finns det nån sån?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Nej, tyvärr endast på engelska under "Supportcenter" i appen.

Om man går igenom menyn i lugn och ro, punkt för punkt är det mesta självklart och självinstruerande.
 
Toppen