• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Stefan&Maud

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
8099
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hejsan! Väntar med största intresse på en kommentar om hur testet med den andra insprutningskolven har fungerat. Jag har samma funderingar fast med en annan Fiat motor (1,9 TD årsmodell 1996) Mvh// Stefan
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

En kortare provkörning genomförd, motorn drar bra med en tydligare effektökning när turbon börjar ladda, jämfört med tidigare, samt ett mjukare motorljud. Det sista kan vara rent subjektivt.
Om det går att uppnå samma genom att vrida originalkolven ett 1/4-1/2 varv kan jag inte svara på i nuläget.

DT-pistongen gav ingen svartrök alls så bränslemängden verkar rätt i förhållande till förbränningsluften.

Besiktning den 14/4, då får jag se vilka avgasvärden bilprovningen mäter upp.
Fortsättning följer
 

Stefan&Maud

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
8099
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Skriv några rader om hur det gick på Bilprovningen (med avgasvärdena). Intressant om man kan uppnå samma resultat med att bara justera pumpen. Det gäller väl bara att få in mer soppa. Hur tror ni att Fiats beryktade växellådor klarar denna effekthöjning? // Stefan
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Rapport från bilprovningen kommer.
Ang. de gamla växellådorna, dvs 5-an drev. Enl. vad kunniga säger så var kvallitén dålig, med mer kraft i motorn = högre belastning på dreven så förbättrar det knapast tillståndet.

Jag ska byta båda dreven samt synk-ringen till något lägre utväxling (högre varv) när vädret blir angenämare
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Byt inte utväxling förrän du har kört bilen med trimmad motor, troligen vill du inte längre växla ned den. Ganska många har gjort den erfarenheten! :)
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Byt inte utväxling förrän du har kört bilen med trimmad motor, troligen vill du inte längre växla ned den. Ganska många har gjort den erfarenheten! :)

Jag är något orolig för vilken kondition dreven har. 10 000 mil och inget drevbyte vad jag vet. Jag har kört de sista 3 500 milen själv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Om det är vettigt kört är det säkert inga problem, de flesta av de här bilarna fungerar ju utan problem. byt olja och kör vidare, eller om du vill vara absolut säker, ta av kåpan och kolla?! :)
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

har bytt idag återkommer om resultat
 
F

F.d. 11191

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Så hur gick besiktningen? Hur har det gått för er andra som har satt in den nya kolven?
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Så hur gick besiktningen? Hur har det gått för er andra som har satt in den nya kolven?

Citerat ur protokollet.

"Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes)
K-värde 0,1 (3,0)" DT-pistong.
Motsvarande 2011 med orginalkolv vriden motsol ca 90 gr, K= 0,7
Motsvarande 2010 med orginalkolv i ursprungsläge, K= 1,3

Någon begåvad som kan ge faktabakgrund till värdena?
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej Olle såg ju ut bra värde på avgaserna efter montering av nya kolven för dig, Har du lite mera att säga om förbättrad körupplevelse efter bytet, blev det längre drag-register på tex 4ans växel vid event omkörningar uppför.

Hälsn: Kenneth L
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Jag åkte till besiktningen i dag med 5 cm snö på vägarna, det inspirerade inte till någon körning annat än till och från.
Så snart som möjligt ska jag göra en mer seriös provkörning med drag på växlarna från olika varv.
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej
har bytte 5 vxl samtidigt höjde jag varven med 200 varv, blev en helt annan bil, har även ställt upp pumpen och har jag monterat en dt piston har kört 25 mil tycker motor går lungnare ch dra bra kann vara (inbilling)
 

Stefan&Maud

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
8099
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Några frågor: Har du både justerat upp pumpen och satt in dt-piston?
Hur mycket har du i så fall justerat pumpen?

Vilken motor har du i din bil?
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej
har bytte 5 vxl samtidigt höjde jag varven med 200 varv, blev en helt annan bil, har även ställt upp pumpen och har jag monterat en dt piston har kört 25 mil tycker motor går lungnare ch dra bra kann vara (inbilling)

Har du uppgift på antal kuggar på de nya dreven.
Ursäkta om detta hamnar fel, ska ju egentligen handla om pumpen.
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

antal kuggar vet jag men den jag beställde hos autoteile augustin heter Getriebezahnradkit 5 gang kurz 20KM
 
Toppen