• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har sökt i lagtexten om detta med att sitta på förarplatsen och förtära alkohol men inte hittat vad som gäller. Många av våra husbilar är gjorda så att man snurrar förarstolen mot bordet. Är detta ok eller räcker det att man ta ur tändningsnyckeln eller skall andra åtgärder vidtagas ?? Häggen i Umeå
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Du kan dricka hur mycket alkohol du vill på förarplatsen, bara du inte kör!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Hej, jag har för mig att är tändningsnycklarna inte i så är det ok!

/Pilot
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

man kan ha stödbenen nere, men campar man då mvh håkan
:msn_embarrassed:
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Kollade med en kompis som jobbar som polis.
Det ska vara ok att sitta och dricka vid ratten, t o m med nyckeln i tändningslåset. Däremot kan en polis ta nyckeln alternativt avhysa dig från bilen om det anses uppenbart att du ska köra iväg.

En intressant sak är att du inte får föra din bil om du är knackad! Det finns folk som har åkt dit för det. Kanske inte så aktuellt med en HB i och för sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Är det något nytt med att man inte får köra (föra) bil när man är berusad? :msn_laugh:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Nog säkrast att även har handbromsen i högsta hacket för så fort bilen rör sig anses du vara förare, full eller nykter. Så motorn har ingen betydelse i sammanhanget.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Läs istället Polislagens 24a§ där detta regleras (PL24a)

24 a § Kan det av särskilda skäl anses finnas risk för att brott enligt 4 eller 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott kommer att begås, får en polisman, i syfte att förhindra brottet, tillfälligt omhänderta fordonsnycklar eller annat som behövs för färden eller, om så krävs, fordonet.
Om förutsättningarna i första stycket är uppfyllda och om det är nödvändigt för att söka efter sådan egendom som anges där, får en polisman kroppsvisitera den person som kan komma att göra sig skyldig till brottet och genomsöka fordonet. Lag (2004:1032).

Polislag (1984:387)
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Jodå, visst är det så men inte i det fall som Häggen åsyftar!

PL 24a är gjord för att förhindra en redan ertappad rattfylla att återigen efter frigivande sätta sig i bilen och köra.
Att ta nycklarna från en helt fredlig semesterfirare som sitter på förarplatsen i sin husbil och njuter av en kall öl skulle förmodligen sluta med ett tjänstefel från polismannens sida.
Naturligtvis kan polismannen ta nycklarna från en bilist om det finns uppenbara skäl till att denne är berusad och kommer att köra från platsen.

Man kan inte läsa lagtext på det viset. Det finns alltid en baktanke bakom varje lag.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Det som behöver vara uppfyllt för ett ingripande enligt PL24a§:
"särskilda skäl anses finnas risk för..."

Vad lagstiftaren menar med det finns att läsa om i SOU (statens offentliga utredningar) och övriga förarbeten.

Om vi kortfattat säger så: sunt förnuft räcker långt =)
När frasen "särskilda skäl" återfinns i lagtext är det en liten tankeställare vilken gör att skälen skall vara "särskilda" och ej bara finnas....dvs högre fara för brottslig gärning.
 
Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Hej lars o margareta!
Mycket intressant, men vi som då har PB 1 & märkväl 4000 kg totalvikt enligt instrumentet är där kök & vardagsrum i en dylik "Husbil"? Den var svår.
Tänk vad det snurrar i huvudet på polismannen vid eventuell koll eller det är bara på Transportstyrelsen det "snurrar".
Mvh.


Ja men vadå !!har du vänt stolen sitter du i vardagsrummet eller köket
SKÅL TAMEFAN
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Njae. Precis som Jimbo skriver så är PL §24a skrivet för att förerbygga bott mot "Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott", (dvs gamla TBL) paragraferna 4 och 4a. Inte för att enbart vara ett verktyg vid redan begågna brott. Den inställningen beror nog på att den gamla Polisinstruktionen inte hade samma status som nuvarande Polislagen har.

Kontentan är att en polisman kan omhänderta bilnycklar och i visa fall bilen, för att förebygga rattfylla. Idag är vi dock beroende av prejudikat för användandet av PL §24a. Jag tror inte någon polis vill stå upp i en tingsrätt och försöka förklara hur man försökt förebygga en rattfylla genom att omhänderta bilnycklarna i en uppställd husbil.

Lagstiftningen är skriven för att förhindra grova trafikbrott, i det här fallet rattfylleri, inte för att jäklas med husbilister!

Skål och trevlig helg! :msn_laugh:
Krister N
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Precis så är det Krinil!
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Att förhindra en rapporterad rattfylla att begå samma brott igen ÄR att förebygga brott.

Försvann inte polisinstruktionen långt in på förra århundrandet?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Sitta på förarplatsen och förtära alkohol??

Absolut Larwin. Det jag menar är att du med hjälp av 24a kan vara preventiv även om inte brott begåtts! Som motsats till att du skrev att "24a var konstruerat för att förhindra en redan ertappad rattfylla att återigen efter frigivande sätta sig i bilen och köra". Det tycker jag är att felaktigt begränsa 24a.

Att jag sedan refererade till gamla PI var inte i första hand för att avslöja min höga ålder....:msn_embarrassed:, utan mer för att förklara avsaknaden av användbara prejudikat! :msn_laugh:

Krister N
 
Toppen