• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra uttag från Elblocket EBL 220?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Bilen är en Dethleffs 6501 på Fiat Ducato -07

Tänker ta ut 12 volt till extra uttag samt till en inverter på 300W från elblocket.
Är det någon som vet var man kan gå på med sånt?
Ser på ett schema på EBL 220 att det finns 3 lediga anslutningar på block 7 uppsäkrat till 10A. Även + och minus säkrat med 25A på block 3 grov anslutning.
Är det någon som vet om man kan/ska ansluta där?

Om det är rätt, var får man tag i anslutningsstift som passar?

Som det är nu är det kopplat direkt på bodelsbatteriet av kunnigt folk, inget fel på kopplingarna och installationen.

Problemet blir att på panelen ovanför dörren läser man inte av den verkliga förbrukningen på bodelsbatteriet när det inte går via EBL, dessutom verkar det som att laddningen inte blir tillräcklig i bobatteriet eftersom EBL inte känner av förbrukningen.

Mvh.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Extra uttag från Elblocket EBL 220?

Hej
Har samma bil, Efter lång fundering tog jag strömmen direkt från Bodelsbatteriet
till 300W Inverter som bara används sporadiskt. Typ hårtork dator etc.
Inga problem med återladdning av bodelsbatteriae via Ebl,n har jag märkt.
Har kört med detta arrangemang sedan 07.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Extra uttag från Elblocket EBL 220?

Jag kollade också på den säng-utgången med 25A men det ser ur att finnas en relästyrning på den utgången. Den är i alla fall ledig eftersom vi inte har höj/sänkbar säng.

Länken antar jag syftade på stiften men hittade inget passande där.
Mångkontakten sitter i EBL så det är bara de runda stiften av okänd dimension som saknas.

Att invertern är direktansluten till bobatteriet gör nog inte så mycket om den är på 300W.
Finessen med att ha allt över EBL gör att man kan avläsa förbrukningen på panelen.
Jaha, hårtork på 300W! Tittade på fruns nu, den är på 1800 Watt! Resevarianten 1200W.

De två uttagen fram funkar bara när tändningen eller motorn är på, så jag skulle vilja veta var ni tar ut 12 volt när ni står stilla?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Extra uttag från Elblocket EBL 220?

Hej igen
Kontaktfamiljen i EBL,n heter Molex o finns bl.a hos Elfa.
Betr extra 12v uttag har jag monterat ett(3uttag) ned till V om Ratten = nära till bilens Säkringspanel, Dessutom har jag letat upp 12V kabeln till Teven, går i övre skåp raden på styrbordssidan o kopplat uttag på denna.
I Garderoben finns ochså 12V framdraget som standard.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Extra uttag från Elblocket EBL 220?

Jo, jag har kollat i garderoben men jag vet inte vad den är avsäkrad med.
Skulle behöva 25A till invertern.
Övriga småförbrukare kan man nog koppla i garderoben men jag behöver uttaget i främre delen och kabeldragningen är inte alltid så lätt i en husbil, plus att det blir längre ledningar.
Vill ha ett uttag i sidan på stolen där EBL sitter, nära men inte lätt när man inte vet var man går på.

Elfa var ingen lätt sida, molex ville dom inte veta av!
Däremot det andra (med länk) mate n lock stiftet verkar kunna passa men ingen dimension anges, blir inte bättre när inte jag vet vilken storlek det ska vara i EBLn!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Extra uttag från Elblocket EBL 220?

Jo, jag har kollat i garderoben men jag vet inte vad den är avsäkrad med.
Skulle behöva 25A till invertern.
Övriga småförbrukare kan man nog koppla i garderoben men jag behöver uttaget i främre delen och kabeldragningen är inte alltid så lätt i en husbil, plus att det blir längre ledningar.
Vill ha ett uttag i sidan på stolen där EBL sitter, nära men inte lätt när man inte vet var man går på.

Elfa var ingen lätt sida, molex ville dom inte veta av!
Däremot det andra (med länk) mate n lock stiftet verkar kunna passa men ingen dimension anges, blir inte bättre när inte jag vet vilken storlek det ska vara i EBLn!
Vad menar du med dimensioner ?
Mate-N-Lock finns med olika antal stift så det är bara att se på EBL'en hur många stift urtaget har.
Skall du koppla invertern så gör det via en säkrad kabel direkt till bodelsbatteriet.
kabelarean bör vara minst 25 mm2.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Extra uttag från Elblocket EBL 220?

Plastkontakterna sitter redan i EBL. (Jag har beställt stift och väntar spänt.)
Det är en del som är tomma och redan avsäkrade med 10A i EBL, där jag antar att man kan ansluta andra saker, ledljus till barskåpet, extra 12V uttag, som exempel.

Med dimension menade jag storleken i mm på stiftet i plastkontakten.
Det finns ett grövre uttag som är säkrat med 25A och där är stiftet också grövre men i mm vet jag inte vad det är.
Där räcker det med 6 mm2, alltså för 300W, som min inverter.

Vet inte vad du dimensionerar med minst 25 mm2, som då kan belastas med 1000W, alltså 75A. Någon sådan inverter har jag inte.

Som jag tidigare skrivit är vitsen med att ha samtliga uttag från EBL att man ser och vet förbrukningen från bobatteriet via panelen ovanför dörren på vår bil.
I och med att förbrukningen går via EBL laddar den bobatteriet efter dess uttag.
Så har i alla fall jag fattat det, men det är mitt antagande.
Tar tacksamt emot en förklaring hur det funkar i verkligheten.

Mvh
 
Toppen