• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DC/DC laddare

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: DC/DC laddare

Hej!
Förklara för en novis.Kan man koppla en DC/DC laddare efter den vanliga laddaren(CBE 516)eller måste den ligga paralellt och bara ladda från generator och solfångare.
Anders.B:quest:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: DC/DC laddare

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, den är tänkt att ta hand om laddströmmen från generatorn och ev. solcellerna så slipper man en sep. regulator till dem och får kontrollerad laddström till bodelsbatterierna när man kör. Bilens ordinarie 230V laddare är tänkt att användas som vanligt när man är inkopplad på ström.
Sök på DC/DC laddare så kommer det säkert upp rätt mycket för vi har skrivit mycket om dem tidigare.

M.v.h. JANKRO.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: DC/DC laddare

Og lade bodelsbatteriet med 230V og ha en DCDC lader i serie med den, er helt OK, Da vil bodelsbatteriet bli laddet via DCDC både med generatordrift eller 230V drift og DCDC laderen vil bestemme ladingen av bodelsbatteriet.

Litt ekstra kopling må til for når ikke 230V er koplet til vil DCDC bryte forbindelsen og en må ha noe som oppretter en forbindelse rundt DCDC laderen.

DCDCladeren vil aldri greie og lade mer enn 230V laderen, gir den bare 15A vil ikke DCDC laderen heller gi mer enn 15A maks, selvom den er på 20A
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: DC/DC laddare

Da får de som selger produktet bli enige. Jeg fikk forklart det fra en fra Ctek at det var helt OK. Lenken du henviser til har en 25A 230V lader og den er det jo tåpelig å la lade gjennom DCDC laderen som gir 20A.
 
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: DC/DC laddare

Söker fortfarande ett test av CTEK D250S DUAL + SmartPass eller CTEK D250S DUAL (<20 ampere) ensam.

Subjektiva påståenden nej tack.

Resultat fakta tack !

Inga farliga spänningar (utrustning m.m.) över 14,5 volt under körning.


mmmmm.........

Hvem, hvordan, metode, måleutstyr osv.....

En Ctek Dual kan gi over 15V i sterk kulde, allikevel vil husbilens ladespenning slik jeg og andre har koblet systemet, aldri overstige generator ladespenning. Hva er akseptabelt i test?.

Blir ikke lett :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: DC/DC laddare

Söker fortfarande ett test av CTEK D250S DUAL + SmartPass eller CTEK D250S DUAL (<20 ampere) ensam.
Subjektiva påståenden nej tack.
Resultat fakta tack !

http://www.husbilsklubben.se/forums/t53897/
och
http://www.husbilsklubben.se/forums/t53577/

Inga farliga spänningar (utrustning m.m.) över 14,5 volt under körning.

Läst sidan 36-37 i övanståenda fron Husbil tidningen länk.

Kan du inta använda länkarna :quest:

1 http://www.husbilsklubben.se/forums/t53897/

2 http://www.husbilsklubben.se/forums/t53577/
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: DC/DC laddare

Rusken
Har spekulerat lite på vad du menar och jag förstår nu att du vill jag föreslå mätmetod och hur etc. (hvordan, metode, måleutstyr osv....)

Jag kan gärna göra bilder om ämnet i http://www.husbilsklubben.se/forums/t53897/

Jag är inte motstander av DC/DC - jag vil bara se fakta med snabbare laddning med samma förbruk / laddning. ( 8 - 12 grader C )

OK :msn_question:
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: DC/DC laddare

Har försökt hänga med lite i diskussionerna kring DC/DC laddare i olika trådar. Har väl inte riktigt lyckats. Ibland tror jag att jag begriper lite, sedan är jag lost igen. :msn_laugh:

Bredo! Menar du att det inte lönar sig att skaffa en sådan? Att befintligt E-block ger tillräckligt under färd? Att det inte blir så mycket extra verkningsgrad att investeringen lönas sig?

Övriga! Om jag ändå väljer att skaffa en sådan, finns det något enkelt sätt att enbart sätta dit en singel Ctek 250, utan att rubba E-blockets laddning när man ligger på 230V?

Eller skulle det funka att sätta Ctek 250 efter blocket, utan en massa skiljereläer och sådant? Vad skulle jag kunna förlora på det vid 230 V i så fall? Hur skulle en sådan inkoppling kunna se ut?

Krister N
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: DC/DC laddare

Har försökt hänga med lite i diskussionerna kring DC/DC laddare i olika trådar. Har väl inte riktigt lyckats. Ibland tror jag att jag begriper lite, sedan är jag lost igen. :msn_laugh:

Bredo! Menar du att det inte lönar sig att skaffa en sådan? Att befintligt E-block ger tillräckligt under färd? Att det inte blir så mycket extra verkningsgrad att investeringen lönas sig?

Övriga! Om jag ändå väljer att skaffa en sådan, finns det något enkelt sätt att enbart sätta dit en singel Ctek 250, utan att rubba E-blockets laddning när man ligger på 230V?

Eller skulle det funka att sätta Ctek 250 efter blocket, utan en massa skiljereläer och sådant? Vad skulle jag kunna förlora på det vid 230 V i så fall? Hur skulle en sådan inkoppling kunna se ut?

Krister N

Cetek Dual 250 S kopplar du direkt till bodelsbatteri det räcker ensam upp till 250 A batteribank och låter E-blocket vara som den är sa dom till mig när jag ringde till Cetek Sverige tel: 022535180 Ring till dom... dom är mycket trevlig och hjälpsamma.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: DC/DC laddare

Cetek Dual 250 S kopplar du direkt till bodelsbatteri det räcker ensam upp till 250 A batteribank och låter E-blocket vara som den är sa dom till mig när jag ringde till Cetek Sverige tel: 022535180 Ring till dom... dom är mycket trevlig och hjälpsamma.

Helt klart den enkleste og minst problematiske måten å kople DCDC laderen. Grunnen til at ikke jeg har gjort det slik er at da mister jeg kontrollen på ladestrømmen fra DCDC laderen via kontrollpanelet og faren for at EBLen får for høy spenning når DCDC laderen gir høy spenning p.g.a. lav tempratur.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: DC/DC laddare

Denne grafiske fremstillingen, burde vel feie all tvil tilside når det gjelder bruk av DCDC.

ddddpng.jpg

Og lade batteriet opp til ca 60-70% gjør generatoren raskest, men og lade fra 60-70% til 100% gjør DCDC helt klart raskest og generatoren aldri. Montere man Smartpass i tillegg er det vel ikke tvil.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: DC/DC laddare

Lige så lidt som benzin til halv pris kan være af værdi for min diesel autocamper, kan en DC/DC oplader have værdi for min autocamper.
Når jeg kører kan min ~70 amp. generator lade med mere end 14,7 volt, når jeg ikke bruger strøm til køleskab, blæser etc. især når jeg kører i Tyskland hvor kørelys ikke kræves.
Bruger man derimod ekstra strøm under kørsel til f.eks. køleskab, blæser etc. foruden lys, vinduesviskerere etc. kan det være svært at få ladespændingen over 14,2 volt.

Så med andre ord - det afhænger af hvor mange volt det er muligt at få generatoren til at give i køreklar stand med det forbrug man kan minimere til.

Der skal være et overskud til mindst 14,4 volt før batterierne kan blive ladet acceptabelt under kørsel.
Prøv f.eks. at minimere forbruget med lys i lygterne til laveste antal watt - brug nyere teknologi i stedet for glødelamper.
Køleskabet - skal det absolut køre på strøm - mit kører på gas under kørslen - og det er billigst.

Optimering med afsulfatering og dybdeladning vil jeg overlade til 230 volt opladeren som på årsbasis oftest kan anvendes 90%.

Kan du absolut ikke få spændingen over 14,2 -14,4 volt kan du overveje en DC/DC lader.
Forudsat :
At prisen står mål med behov for mere strøm på batterierne.
At spændingen i nettet (inclusive bodelen) ikke overstiger 14,5 volt - ellers risiko for beskadigelse af udstyr og lygter.
At der køres i tilstrækkeligt lang tid i hver etape - ellers ekstra SmartPass.
At EBL eventuelt kan omgås'.

Denne Ampere lade kurve er frembragt af Ctek og illustrerer Ampere/tid - men mangler tal, kurve for volt og/eller watt.
50150d1327011887-ddddpng.jpg
- min "tillempede" illustration - vurdering ladeillust.jpg

Ctek illustrationen forudsætter at ladespændingen for generatoren ikke kan komme over ~14,2 volt.
Det kalder jeg mere salgsinformation end saglig information.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: DC/DC laddare

.................
Bredo! Menar du att det inte lönar sig att skaffa en sådan? Att befintligt E-block ger tillräckligt under färd? Att det inte blir så mycket extra verkningsgrad att investeringen lönas sig?
................................
Krister N

Krister.
Betygsätt nu även om det är värt det för dina behov. :msn_wink:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: DC/DC laddare

Om Ctek kurvan (~ 14,2 volt), förutsatt att varje steg på t-axeln är en timme, vad skulle da vara bäst efter 3-4 timmars körning med smartPass ?
6-7 timmar uten smartPass ?
Visst - Rätt - generator laddning.

CTEK - det är på den igen - en ommer'.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen