• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny surfplatta med android

F

F.d. 18017

Guest
Eee Pad | Transformer Prime är på väg att börja säljas nu äntligen.
Vad är det då?
Jo en Surfplatta med 10.1" skärm som kör android (nu 3.2 men ska bli 4.0)
har 1Gb internminne och i första modellen 32Gb lagringsminne.
Det nya är att den har Quad core processor och den ska därför kunna jobba som en liten galning.
Den säljs (snart) av Inwarehouse, Dustin och Webhallen men alla har hittills bara introduktionspriset ute för förbeställning.
6000kr kostar den men då ingår även tangentbord för den som vill ansluta det och skriva lite enklare.
Den har dessutom en HDMI utgång för den som vill koppla in platt tvn för att visa filmer eller så.
Den har Wifi men inget inbyggt 3G/4G modem.
Försäljningsstarten är 10Februari 2012 så jag sitter och funderar på om jag ska slå till.
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Ny surfplatta med android

Hur kan man kalla den för surfplatta när den inte har 3- eller 4G?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny surfplatta med android

Antagligen på samma sätt som iPad som finns med eller utan plats för SIM-kort.

Detta leder oss osökt in på frågan om dessa SIM-kort i iPad. Jag har kanske fel men har de inte ett väldigt speciellt format på SIM-kort? Finns dessa att få till alla abonnemang och i så fall hur? Jag tänker att jag är utomlands med en iPad och vill köpa ett kontantkort. Då gäller det att de finns i detta miniutförande direkt i butik. Eller går det att sätta i en sticka i USB-anslutningen? Det är väl så man gör i Eee alternativt en trådlös router med plats för 3G.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ny surfplatta med android

För att den har wi-fi. Jag surfar bra på min surfplatta.

Jag använder min mobiltelefon som hotspot och slipper därmed dubbla abonnemang.

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ny surfplatta med android

Antagligen på samma sätt som iPad som finns med eller utan plats för SIM-kort.

Detta leder oss osökt in på frågan om dessa SIM-kort i iPad. Jag har kanske fel men har de inte ett väldigt speciellt format på SIM-kort? Finns dessa att få till alla abonnemang och i så fall hur? Jag tänker att jag är utomlands med en iPad och vill köpa ett kontantkort. Då gäller det att de finns i detta miniutförande direkt i butik. Eller går det att sätta i en sticka i USB-anslutningen? Det är väl så man gör i Eee alternativt en trådlös router med plats för 3G.

Du kan klippa ner det till rätt format med en sax. Eller så kan man köpa en speciell tång som klipper sim-kortet till rätt format.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny surfplatta med android

Detta leder oss osökt in på frågan om dessa SIM-kort i iPad. Jag har kanske fel men har de inte ett väldigt speciellt format på SIM-kort? Finns dessa att få till alla abonnemang och i så fall hur? Jag tänker att jag är utomlands med en iPad och vill köpa ett kontantkort. Då gäller det att de finns i detta miniutförande direkt i butik. Eller går det att sätta i en sticka i USB-anslutningen? Det är väl så man gör i Eee alternativt en trådlös router med plats för 3G.

Om man inte vill vänta 2 dagar på ett nytt från sin operatör (gratis) kan man som jag klippa till ett gammalt simkort med sax.
Det finns annars en stans som fixar detta för under hundralappen.

stans.jpg
99 kr hos Kjell & Co

STACT hann visst före!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny surfplatta med android

För att den har wi-fi. Jag surfar bra på min surfplatta.

Jag använder min mobiltelefon som hotspot och slipper därmed dubbla abonnemang.

//Stefan

Jag praktiserade också detta ett tag med påföljd att batteriet på mobilen fortare tog slut. Det var då jag skaffade ett kontantkort till min iPad så att den kunde funka utan extern hjälp till en kostnad av 2,91 kr/dag de dagar man var uppkopplad (Comviq Smart). Hemma kör jag oftast WiFi.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ny surfplatta med android

Tummen, avseende din ursprunliga fundering, så är jag inne på samma tanke.
Verkar vara en fin surfplatta och bra med löstagbart tangentbord.

Har blivit tveksam nu, eftersom de erkänner att GPS och WiFi inte fungerar så bra pga aluminium chassiet.
Nu har det lanserats ännu en efterträdare, så man får väl se hur lång leveranstid det verkligen blir.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Ny surfplatta med android

Har blivit tveksam nu, eftersom de erkänner att GPS och WiFi inte fungerar så bra pga aluminium chassiet.
Nu har det lanserats ännu en efterträdare
Vart kan man läsa om detta med att wifi inte skule funka så bra?
Vilken efterträdare är det du syftar på? transformer prime kommer med 64Gb minne om några månader men jag tror inte den detaljen är värd att vänta på för min del. men kommer det något annat nytt nu så är det intressant om du lägger in en länk
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Ny surfplatta med android

Enda stället som anger att den skulle ha GPS är inwarehouse medans inget nämns på asus, webhallen eller dustin om det.
För många är det nog en stor plump i protokillet om man vill navigera med bilen.
Jag har nog ändå tänkt att ansluta min extrena sirfIII gps puck via blåtand för att vara säker på att få bra mottagning så jag klarar mig även om jag håller med om att den borde ingå som standard på alla plattor....
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Ny surfplatta med android

Om man är villig att vänta lite till finns alltid en nyare dubbelt så bra version på gång.
Med elektronik är det enda man kan vara riktigt säker på att dagen efter man köpt något kommer det en bättre version med halva priset mot vad man just betalat.
Tyvärr låter det som den där versionen kommer efter sommaren och då har jag ju redan kört vilse under semestern :)
 
F

F.d. 24401

Guest
Sv: Ny surfplatta med android

Hej,
Jag köpte en Motorola Xoom för 3500 på blocket när vi skaffade husbil förra sommaren. Jag är supernöjd eftersom den har ett inbyggt 3G & 4G modem, WiFi och GPS. Med ett hölje i aluminium och gorilla glas tål den även rätt tuffa tag. Jag skulle kika på lätt begagnade tablets eftersom priserna i princip halveras när de lämnar butiken.

Ralf
 
Toppen