• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka är de farliga förarna?

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Kvinnor kör lika bra, om inte bättre, än män. Men om dom bara får framföra fordonet när gubben är berusad så klart att man som kvinna då kör lite sämre. Det beror i huvudsak av två anledningar. Den första är att mannen för övrigt alltid kör och kvinnan aldrig får den träningen i att framföra fordonet. Den andra är att när gubben sitter bredvid och är full så kan han inte hålla tyst en sekund (inte annars heller). Han ska hela tiden tala om hur kvinnan ska framföra bilen och det är fruktansvärt irriterande att lyssna på. Inte sitter jag och talar om hur gubben ska köra även om jag tycker att han ibland inte kör helt perfekt.

Kvinnor som har lika många körtimmar som män belastar inte olycksstatistiken så mycket som män gör, och i då synnerhet yngre och äldre män.


Endast Eva
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Det är nog bäst att hålla sig borta från Schweiz om det är sant vad som står i artikeln. Förhoppningsvis bara en skröna!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Hahaha!

Ja detta om våra förträffliga trafikkunskaper och framförande av fordon...
Dock kör jag tyvärr många mil, det jag lagt märke till det senaste åren är
att kvinnor (oftast ensamma sådana) kör i allt högre hastighet!

Eller rättare sagt i samma hastighet...
Kör jag i 90 på en 90väg, kommer jag ikapp "fröken" ifråga.
Vägen ändras, så även skyltning till 70Km, men se... då ligger vi kvar i ~80Km...
Hastighet ändras till 50Km! DÅ försvinner "fröken" framför mig i sina ~80Km!!!

Hastighets begränsning enl. vägverket går nu ned i 30Km, man ser inte röken av "fröken"! :msn_weird:

Själv är jag ett av de största icke föredömena i trafiken, 30/50 ev. 70
håller jag plikttroget via max +5 på mätaren (= närmare verklig hastighet)
90/110/120 blir det minst +15 på mätaren..

Kör i övrigt som en biltjuv, ligger alltid nära framförvarande, kör om så fort jag kan,
blinkar Aldrig, tutar ofta & ger gärna "fingret" :msn_wink:

Skämt åsido, blinkar gör jag Alltid!
Har haft år där jag passerat 120.000Km... Kommmer förmodligen Aldrig
sluta att förundras över hur en del trafikanter löst sin körkortsfråga!


Mvh. Från ett icke föredöme i trafiken, men jag kör säkert och värnar Alltid om mina med-trafikanter! :msn_run:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Hahaha!

Ja detta om våra förträffliga trafikkunskaper och framförande av fordon...
Dock kör jag tyvärr många mil, det jag lagt märke till det senaste åren är
att kvinnor (oftast ensamma sådana) kör i allt högre hastighet!

Eller rättare sagt i samma hastighet...
Kör jag i 90 på en 90väg, kommer jag ikapp "fröken" ifråga.
Vägen ändras, så även skyltning till 70Km, men se... då ligger vi kvar i ~80Km...
Hastighet ändras till 50Km! DÅ försvinner "fröken" framför mig i sina ~80Km!!!

Hastighets begränsning enl. vägverket går nu ned i 30Km, man ser inte röken av "fröken"!

Kan det bero på att de hänger handväskan på farthållaren istället för den bortrationaliserade choken?
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Olycksstatestiken i trafiken talar emot statestiken från Schweiz. Trafikolycker är ett manligt problem. Då skulle de Schweiziska kvinnorna vara ett undantag på vår jord.
 
F

F.d. 29933

Guest
Sv: Vilka är de farliga förarna?

ja du bror vi är snart där,jag har haft körkort i 55 år och haft 75 bilar och 25 entreprenadmasiner samt en nyåtgärdad baypasoperation sen i höstas och känner mig som en ny människa nu efter att hjärtdoktorn friskförklarade mig i förra veckan och får börja arbeta igen men jag har varken hatt eller keps.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

På tobaks- och cigarettpaketen står det "TOBAK DÖDAR!"
I pannan på män borde det stå: "MÄN DÖDAR!"
Stina
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Det är nog bäst att hålla sig borta från Schweiz om det är sant vad som står i artikeln. Förhoppningsvis bara en skröna!

Frihet är det största ting som sökas kan all världen kring! Att tänka utanför ramarna, uppställda av överheten som är beroende av lobbyister i ämnen de själva inte har någon kunskap i, är att tänka fritt! Låt tankehindren falla! Tänk själv, stort och fritt! Jag skulle inte bli förvånad om det finns något i denna undersökning som är värt att ta på allvar! Notera att Schweiz är väldigt EU-fritt och politikerna där har stor respekt för vad väljarna tycker!

E ja full eller? Ere lörda? :msn_wink:

Jappe
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Helg är allt som oftast trevlig, dessutom mindre men dock "skummare" trafik på våra vägar!

En fråga Julian, hur Ser du hur Jappe mår? Förutom att han gjorde 3st inlägg i rad? :msn_wink:

Mvh. Golfaren...

En fördom mer eller mindre? Så vad?
Helgen är för oss alltid kalas!
Varför ser du så bekymrat ut för det? :D
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Tror att de som sitter och talar i mobilen i örat när de kör bil är de sämsta förarna, Noll koll på trafiken helt uppslukade på samtalet, de är inte uppmärksam på skyltar eller hur trafiken flyter fram . Tror vi är det enda land i europa som tillåter att ha moben i örat under färd, Nej fram för att ha handsfree eller mob förbud under färd ( ingen är såå viktig att man måste bli nådd 24/7 finns ju mobilsvar ) en tanke jag har bara :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Helg är allt som oftast trevlig, dessutom mindre men dock "skummare" trafik på våra vägar!En fråga Julian, hur Ser du hur Jappe mår? Förutom att han gjorde 3st inlägg i rad? :msn_wink:Mvh. Golfaren...
Intuition, käre Magnus, intution! Det sägs att män inte har så mycket av den vara heller! Sannolikt ytterligare en fördom ty jag har det bevisligen. (bara lite:msn_weird:).
Ut på vägen skall jag inte, ikväll! I så fall kör Stina mycket bättre än jag oavsett om jag är o- eller nykter. Hon kör ännu bättre när hon är onykter! :bock:
Förresten varför kallar du dig plötsligt Golfaren?
Här ligger f.ö. fortfarande en stor låda med golfbollar och några Amstel öl och väntar på dig!
Julian
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vilka är de farliga förarna?

Hahahahaha! :blabla: Hehehe.
Dax för nya upptåg ang. energitrådar! (golf?) :msn_wink:

Vi får se té å ta en "kall" framöver! :msn_laugh:

Bästa H>älsningar! /Stollen:elephant:

Intuition, käre Magnus, intution! Det sägs att män inte har så mycket av den vara heller! Sannolikt ytterligare en fördom ty jag har det bevisligen. (bara lite:msn_weird:).
Ut på vägen skall jag inte, ikväll! I så fall kör Stina mycket bättre än jag oavsett om jag är o- eller nykter. Hon kör ännu bättre när hon är onykter! :bock:
Förresten varför kallar du dig plötsligt Golfaren?
Här ligger f.ö. fortfarande en stor låda med golfbollar och några Amstel öl och väntar på dig!
Julian
 
Toppen