• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surfplatta

F

F.d. 52994

Guest
En fråga till er som är kunniga i surfplattor. Går det att ladda in Auto Route navigeringsprogram i dom och koppla dit en GPS puck. Är det bara appar som man kan ta hem? Hoppas att det är nån som kan reda ut det :quest:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta

En GPS-puck behövs inte eftersom de flesta plattor har inbyggt GPS-chip.

Det finns betydligt bättre navigeringsprogram till plattorna än det ålderdomliga Autoroute och framför allt mer lättanvänt.

PS! På CES-mässan visades en app som gör det möjligt att använda Windows 7 och Officeprogram (Excel, Word och Powerpoint) . Kanske också Autoroute passar in?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Surfplatta

En möjlighet att använda MS-program etc på en surfplatta skulle nog kunna vända min aversion mot dessa, som jag tycker, överreklamerade förstoringsglas av en smartphone.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta

Windows tablet PC har eksistert mye lengre tid enn paddor, og det er over 10 år siden Bill Gates forutså dagens situasjon og ble ledd ut av Steve Jobs!

Dagens tablet pcer kjører gjerne windows 7 og alle programmer beregnet på Windows, problemet er ofte prisen. Mest ekstrem er Panasonic sin i tough serien - pris godt over 50 tusen, men da kan du bade med den og slippe den ned fra flere meter - brukes gherne som diagnosepc for lastebilverksteder.

Den app som ble vist på SES er egentlig ikke mer enn en funksjonalitet jeg hadde på min første HTC Windows mobil - bare at i dag ligger tjenesten i molnet i stedet for på en server.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Surfplatta

Jag tror nog att jag väljer en liten 10 tummare och sätter den i fönstret och laddar den med Autoroute. Tack för svaren, det finns alltid kunniga personer i klubben. Hälsningar till Knut från Bolnuevo: Msn_hot:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta

Det alternativet är helt klart det bästa om man vill göra det så svårt som möjligt. En modern surfplatta med inbyggd GPS, 3G, tangentbord m.m. kan ju vem som helst klara av och då kanske det inte är någon sport längre.

Jag använde Autoroute på den tiden som Bordatlas tillhandahöll bild- och textfil mot en ringa abonnemangskostnad men jag skulle inte vilja ha tillbaka den tiden, jag har väl blivit latare med stigande ålder. Jag laddade faktiskt ned Autoroute 2010 för en gratis provmånad, nu har det gått ett år och den funkar fortfarande.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Surfplatta

Vår mini-PC får vi inte att fungera med GPS-puck.
Vad felet är vet jag inte. Pucken har vi bytt till ett annat märke utan resultat.
Personligen är jag inne på att försöka skaffa en iPad till sommaren, för att ha just som en förstoring av iPhonen och navigera efter.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Surfplatta

Surfplattor verkar vara ena riktigt fantastiska manicker. De har snabbt blivit populära och jag antar att det inte enbart är en trendgrej. Men de används väl till mera än att surfa på nätet, navigera med och spela spel på?

Hur funkar dessa paddor att skriva på? Då menar jag inte några enstaka ord i en adress utan en mera sammanhängande textmassa på åtskilliga sidor. Jag har inte provat men är det inte lite konstigt att skriva på ett virtuellts tangentbord? Hur funkar det med nationella tecken, shift osv? Blir inte dokumentytan väldigt liten när en stor del av bildytan upptas av ett tangentbord?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Surfplatta

När jag är ute och reser använder jag en 10" laptop för navigering, skriva reseberättelse, surfa och lagring av bilder. Just det senare är lite speciellt:

Jag använder Compact Flash i kameran. Dessa tömmer jag oftast dagligen till en liten portabel hårddisk med bildskärm, en Colorspace UDMA med 320GB hårddisk. Jag kopierar dessutom till en liten vanlig extern hårddisk och då måste jag ha en dator till hjälp, det går inte att direktkopiera från Colorspace till hårddisken. Ett knöligt system kan tyckas men det känns säkert. Jag gömmer dessa hårddiskar på olika platser och hoppas därmed att åtminstonne en skall vara kvar efter ett inbrott.

Är detta möjligt med en padda, alltså att kopiera från en Colorspace till en extern hårddisk, båda med USB-gränssnitt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta

Hur funkar dessa paddor att skriva på? Då menar jag inte några enstaka ord i en adress utan en mera sammanhängande textmassa på åtskilliga sidor. Jag har inte provat men är det inte lite konstigt att skriva på ett virtuellts tangentbord? Hur funkar det med nationella tecken, shift osv? Blir inte dokumentytan väldigt liten när en stor del av bildytan upptas av ett tangentbord?

Det funkar riktigt bra om man som jag använder pekfingervalsen. Om man använder iPaden i landskapsläge blir tangentbordet nästan lika stort som på en laptop. Under flera tecken döljer sig ett antal andra som tex ø æ ü é osv. Vill man mot förmodan skriva romaner med sin iPad kan man koppla till ett externt tangentbord.

Som svar på en annan fråga finns även externa hårddiskar att koppla till.

bild-725378.PNG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta

Jag använder Compact Flash i kameran. Dessa tömmer jag oftast dagligen till en liten portabel hårddisk med bildskärm, en Colorspace UDMA med 320GB hårddisk. Jag kopierar dessutom till en liten vanlig extern hårddisk och då måste jag ha en dator till hjälp, det går inte att direktkopiera från Colorspace till hårddisken.
Är detta möjligt med en padda, alltså att kopiera från en Colorspace till en extern hårddisk, båda med USB-gränssnitt?

Du har inte funderat på att ha flera CF-minnen för att lagra bilder på?

Tanken slog mig när jag läste ditt inlägg. Jag vet inte hur stora SD- eller CF-minnen som finns idag men man kan ha med sig några i plånboken så slipper man oroa sig för stöld av hårddiskar och därmed förlust av sina kära bilder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Surfplatta

Tanken finns men är inte ett alternativ med den utrustning jag redan har. Så länge detta funkar så fortsätter jag med befintligt.

Det gäller därför att ta med alla aspekter vid nyinköp, inte bara pris och prestanda, utan också kompatibilitet med befintlig kringutrustning.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Surfplatta

Det där att skriva på en padda är ungefär som att köra med en hundra år gammal bil, funkar, men inte roligt, inte snabbt och inte för mycket text. Kort e-mail eller meddelande...

Hela iPaden är jättebegränsat jämfört med laptopen, bra som en surfplatta, snabbt att starta. Har absolut ingen tanke att använda den som GPS i bilen.

Svår att bära med sig, mycket hal och utan greppunkter! Extra väskor vill jag inte bära. IPhonen tycker jag däremot är bra pga sin storlek, den har man alltid med sig.

I dag kör vi i familjen 20% iPad, (vid TV/tidningar på soffan), 80% laptop, bilder, filmer,texter, allt! en 13 tummare och en likadan med 22 tums separat skärm.

hälsning
jyrki:msn_laugh:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Surfplatta

Det där att skriva på en padda är ungefär som att köra med en hundra år gammal bil, funkar, men inte roligt, inte snabbt och inte för mycket text. Kort e-mail eller meddelande...
jyrki:msn_laugh:

Jag skriver lika fort på min iPad men det kanske beror på att jag inte lärt mig riktig fingersättning utan kör pekfingervalsen. För mig är det laptopen som är gammalmodig och det beror säkert på att den är bökig att ta med sig även om det bara är till TV-soffan. Den begränsade batterikapaciteten är kanske det största problemet. I en husbil är en surfplatta med GPS och 3G överlägsen!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Surfplatta

Jag tycker också det är lite jobbigt att skriva längre texter på en platta, men det beror på att den taktila återkopplingen är usel. det vill säga, man har ju ingen tryckpunktkänsla på tangenterna. Det hjälper lite att den vibrerar vid tangenttryck, men det är fortfarande inte perfekt.

Däremot kan man ju köpa extra blue-tooth tangentbord till de flesta paddor.
Då bör de ju närma sig laptopkänslan...

//Stefan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Surfplatta

Och har man skaffat extra tangentbord till plattan så kan man ju sätta gångjärn på det och skruva dit surfplattan så kan man få ihop något som påminner om en riktig laptop! :msn_weird:

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Surfplatta

Och har man skaffat extra tangentbord till plattan så kan man ju sätta gångjärn på dom så kan man få ihop något som påminner om en riktig laptop! :msn_weird:

Jappe

hehe, det är ett sätt, ett annat att köpa ett fodral så att den både går att ha hopvikt, skrivbar vinkel eller helt vikt bakåt.

//Stefan
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Surfplatta

Om man skulle skaffa en sån, vad bör man tänka på?
Tänkte i första hand ha den till navigering i HB.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen