• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

F

F.d. 24784

Guest
Någon som har tips när pannan inte tänder utan visar röd LED.
Dvs larmar för "FEL" eller "störning"
En stund, c:a 30 s till 1 minut efter tillslag så stannar den och röd LED lyser.
Det verkar som om den inte tänder, gas finns då ju spisen brinner.

Felet uppträdde efter flera timmars drift, då jag under helgen har värmt upp bilen i avsikt att avfukta den. Dvs pannan elddae fint i minst 12 - 20 timmar. Utetemp - 2 C.
Inget vatten i pannan, och vatten dräneringen öppen.
Den skall kunna köras utan vatten.

Själv misstänker jag ändå gasfel och skulle tro att det finns ett igensatt mustycke vid brännaren. detta har hänt i kylskået.
Kanske ingen tändning?

Jag avser felöka när det blir lite ljusare dagar.
Men det vore kul att höra om det finns någgra bra tips???
Någon som mekat?

de
Roy
 

Annica & Gert

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2116
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Hade ett liknande fel på en truma 4000 då visade det sig vara slangbrottsventilen som inte gav tillräckligt med gas, efter byte av den så har det fungerat.
De bytte del efter del på pannan och hela pannan men felet var kvar då kontaktade verkstaden truma och fick rådet att byta slangbrottsventilen, simsalabim sen har det fungerat. //Gert
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Tack för tipset, Anica och Gert.
Intressant att det förekommer slangbrottsventiler.
Visste inte att dessa fanns för lågtryck.
Men vi letar efter en sådan då.
Förmodligen sitter den i närheten av pannan då.

Men nog var det ändå dåligt av det företag som hjälpte dig, det borde gå att kolla om det kommer gas innan man byter hela pannan....

Någon som har, elelr vet länk till en servicehandbok för dennna sak?

de
Roy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Hej.

Jag har samma panna..
Min gör ofta så, dock bara när den vart avstängd ett tag. Efter ett par försök fungerar den utmärkt. Så jag är också lite nyfiken på vad ni andra får fram eller vet om detta problem.

Jag söker dessutom efter ett kopplings schema, någon som har eller vet var man kan få tag i detta till denna panna. Jag tänkte nämligen bygga om fläktstyrningen för att kunna köras som ventilator på sommaren. Samt att jag skall bygga ett värmepaket "in-line" med fläkten som möjliggör värmning från motorn under körning. På detta sätt kan man få ut värme i bodelen under körning, utan att göra alltför stora ingrepp.

/Freddy
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Här finns att ladda hem en sprängskiss i alla fall.
Trumatic C 6002 + C 3402 Spare Parts

Jag misstänker att det är få som vågar sig på arbeten med en sådan här maskin.
Med all respekt man skall ha för Gasen etc är det rimligt.
Själv drar jag mig dock inte för att meka med pannan utan just nu för mörkret och kylan...

Intressant tanke Freddy, att kunna köra bara fläkten, den matar ju runt rätt mycket luft.
Dessutom använder den samma luft, dvs tar inte in friskluft. Och därmed blir det ju ingen bra ventilation på sommaren.
Men jag tänker på likströmsmotorn som driver sekundärluftfläkten, och att den givetvis har en livstidsbegränsning. Kanske synd att slita ut den .....
Primärluftfläkten, dvs den som blåser in förbränningsluft i brännaren, likaså, har en livslängd, och det kan mycket väl vara den som orsakar driftstörningen.

de
Roy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Tackar för länken.

Jo visst sliter det på motorerna om man kör dem som ventilation, men de är ju lätta att byta om man inte är rädd för att pilla lite. Har man bara en sprängskiss så är det ju inga problem. 12v elmotorer finns ju massvis att köpa billigt, bara att finna rätta dimensionerna. Jag tänkte dessutom bygga in ett spjäll och ett friskluftsinsug under bilen, så att jag kan reglera mängden friskluft som ventileras i befintligt system. Tror detta kommer att göra mycket på klimatet i bilen.

Tänker dock vänta till sommaren med dessa modifikationer ;)


/Freddy
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Hej där. Felet kan ligga i regulatorn som sitter ihop med gasflaskan, hände

mej. funkade steg 1-3 högre dog pannan. Regulatorn var igensatt. (Mycket

ovanligt enl- gaskillen. Bytte 120 spänn problemet löst.........:msn_laugh:

Elegance690
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Igensatta regulatorer är inte helt ovanligt. Beror vanligtvis på att man använt billig gasol med mycket olja och andra föroreningar.

Oj!!! Finns det olika kvaliteer på gasolen??? Var köper man bra resp. dålig gasol i Sverige , utomlands. ??? (Använder mig av en svensk, köpt på shell i sverige, och en tysk flaska som jag köper på tex Bauhaus i Tyskland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Olje i gasolen er normalt. Det virker som oljen legger seg som et lag på den flytende gasolen, og om en er uheldig og får en av de siste tubene som er fylles fra en tank før denne fylles opp igjen så får en mer olje enn om en fylles fra en full lagringstank. Under normalt bruk vil noe av oljen følge med som partikler opp til regulator og videre ut i systemet. En kan lett se om det er mye olje i gasolen på soting på kasserolene, en "ren" gasol soter ikke. Det finnes filter som fjerner olje fra gasolen, men de sitter på feil side av regulatoren.

Fenomenet har ikke sammenheng med prisen på gasolen, men mer på omsettningen på fyllestedet. Men det er klart at ren propan gir en dyrere gasol enn ren butan, og at mange billig påfyllere benytter en blanding av disse to gassene.

Ett eksempel på oljen hadde jeg selv her om dagen - skulle bytte tub på husbilen i Australia og tok av slangen som går mellom tuben og regulatoren ut av slangen rant det en god del olje - viskositet omtrent som symaskinolje.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Tack för svaren.
Jag kollade om spisen går, och får den gas så bör ju reduceringsventilen på gastuben vara ok.
Men visst, Gaspannan kräver mer gas, förmodligen mycket mer gas, och det kan vara rimligt att kolla upp gastrycksregulatorn.
Pannan är på 6 kW och det borde vara 6 ggr så mycket som en spisbrännare.
Och en viss mängd gas krävs nog för att det skall tända då fläkten för förbränningsluft i pannan troligen har ett varvtal och därmed blir gas, luftbalndningen för tunn.
Skall testa med alla tre brännare på spisen tända. Det skulle då kunna ge en fingervisning om tillräckligt flöde kan ges från gasregulatorn.

de
Roy
 
F

F.d. 25251

Guest
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Hej där ute
jag undrar om du fått ordning på din gasolpanna.
var fanns felet ? eller vet någon annan vad det kan vara för fel?
själv intresserad eftersom jag själv har samma fel på min panna.
Pannan tänder lite som den vill, ibland tänder den, för att sedan vägra tända.
Det kan bli kallt om den inte är på rätt humör.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Jag har lärt mig en del om Gasolpannan sedan jag startade tråden. Att jag inte rapporterat tidigare beror dels på det stora ansvar det innebär att jobba med gasolgrejer, dels på att jag tappade bort tråden, då mitt resultat är positivt kommer här min beskrivning.
Problemet var likt ditt mattea att den tände sporadiskt. Pannan kunde visa rött mitt i natten och hade stannat.
Genom att studera manualen såg jag att den har tre effektlägen, 2000, 4000 och 6000 W. Vid ”sommardrift”, dvs enbart för att producera varmvatten går den på lägsta effekten, 2000 W. Vid ”vinterdrift” dvs när man vill ha värme i bilen, beror effekten på skillnaden mellan börvärde och ärvärde, dvs skillnaden mellan rumstemperatur i bilen och inställd temperatur på termostaten. Är denna låg, dvs vi har kanske 19 grader i bilen och vill bara ha lite värme, ställer termostaten på 22 grader så startar pannan med att erbjuda låg effekt. Jag började misstänka att felet var just vid låg effekt, dvs pannan tände inte vid låg effekt, och kunde konstatera att de tre effektlägena skapades av två magnetventiler, eller rättare sagt en dubbel magnetventil. En för låg effekt, en för mellaneffekt och båda för hög effekt. Mitt prov då var att ställa in termostaten på 30 grader, då skulle ju pannan ösa på med max effekt. Inga problem den startade och eldade snällt på med full effekt. Kan då felet vara låg effekt med gas från första magnetventilen?? Troligt. På natten när önskad temperatur börjat underskridas och termostaten ville ge på lite mer värme, dvs med låg effekt, blev det stopp och efter några timmar vaknade man och det var kallt i bilen, och filtarna fick tas fram. Jag bestämde mig för att ta ur magnetventilen och försöka testa, rensa eller laga den. Den är lätt att hitta vid gasanslutningen, men lite klurig att demontera. Två svåråtkomliga stjärnskruvar, och till slut kunde man dra ut den dubbla magnetventilen. Den bestod av två spolar med sladdar, två långa, 100 mm, smala rör som stack in i brännaren, packning etc. Tänk på att om man krånglar med fel skruvmejsel, dåligt grepp eller sned mejsel så förstörs skruvarnas krysspår och man får ännu svårare att få lös det hela. (Du behöver en lång Ph2 mejsel av hög kvalitet) Försök inte med en kryssmejsel av Pz typ, eller billigast möjliga skräpverktyg. Spolarna fick man ta lös då de var försedda med trådar till elektroniken. En spole tog jag med in, fick då lov att kapa ledningarna.
Genom att montera en spole och manövrera den med 12 V kunde jag i verkstaden prova magnetventilen. Det gick då att blåsa, (med munnen) och känna det olika motståndet i respektive ventil. Låg effekt var trögblåst. Jag använde tryckluft för att blåsa ur ventilen i motsatt riktning, och med tryckluft på, rensa filtret vid gasolanslutningen, jag blåste ganska läge båda ventiler för att vara säker på att ev. smuts eller gasololja blåsts ut. Magnetventilen gick inte att öppna för att komma åt ev munstycken. I reservdelskataloger, KAMA katalogen etc finner man att det går att köpa hela magnetventilen som reservdel. Att köpa på sig en ny är en bra ide, kolla bara trycket, 30 eller 50 mB. Sedan återmontering, lite lurigt att få de långa (100 mm) brännarrören att komma rätt in. Test med såpvatten för gasolläcka och provkörning. Pannan har nu gått felfritt sedan i juni då jag gjorde denna operation.
Jobbet är inget för den som inte är van att meka, och är relativt avancerat. Dessutom har man ett stort ansvar för risker med gasolarbeten. Ansvaret lämnar jag därför över helt på den som försöker sig på jobbet själv. Detta är min erfarenhet, mitt arbetstips, men allt ansvar frånsäger jag mig om någon ger sig på jobbet.

De
Roy
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

jag hade det problemet, det var fläkten som matar in luft till brännaren det var fel på.
en lödning hade släppt och om man hjälpte igång den vid start så gick den ända tills den stannade i samma läge. en av linndningarna var av.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Felsökning TRUMATIC C6002 gasolpanna

Vad jag inte har lyckats med är att finna var de har monterat innertemperaturgivaren.
Styrelektroniken måste ju veta hur varmt det är i bodelen för att kunna reglera.
Förmodligen sitter denna givare på olika ställen i olika bilar. Kanske man har fuskat till det genom att låta den sitta i boardcontrollern direkt vid anslutningsplinten?
Innertemperaturgivaren är avbildad i handboken till pannan.
Någon so vet var den sitter??

de
Roy
 
Toppen