• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

F

F.d. 1565

Guest
25 lax ville Upplands bilforum ha för krok och montage i somras när jag köpte bilen. Den prislappen existerar inte i min värld, har ni några tips om var man kan fixa det billigare.

Ps. Imorgon blir jag medlen och kan skriva i rätt kategori. Ds.
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

HEJ, VI HAR EN PÖSSL OCH HAR FÅTT ETT PRIS PÅ CA:12000:00 HÄR I KRISTIANSTAD.
BOSSE
 
F

F.d. 19217

Guest
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Sök upp närmaste smed, så gör han den för under 5000 kr. Det gjorde jag. Besiktning upp till 1500 kg är inget problem.
CHL
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Hej på Er,
Är det inte så att dragkroken skall fästas med järn under bilen ( om den är förlängd ) och inte bara bultas fast med en krok.
Bosse
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Bröderna Olsson i långshyttan bygger anpassad krok på plats , tänk på att alla husbilar har olika överhäng så det är svårt att köpa.
Monterat o klart tror jag det kostade 12500:- du får offra en dag och när jag var där lånade de ut en bil så jag kunde åka runt o se mig omkring

Detta företag kan krokar de bygger bla alla Volvo och SAAB drag för Biltema samt draget som orginal monteras på någon av Toyotas pickuper när de kommer till Sverige

Bröderna Olsson i Hedemora AB
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Bröderna Olsson i långshyttan bygger anpassad krok på plats , tänk på att alla husbilar har olika överhäng så det är svårt att köpa.
Monterat o klart tror jag det kostade 12500:- du får offra en dag och när jag var där lånade de ut en bil så jag kunde åka runt o se mig omkring

Detta företag kan krokar de bygger bla alla Volvo och SAAB drag för Biltema samt draget som orginal monteras på någon av Toyotas pickuper när de kommer till Sverige

Bröderna Olsson i Hedemora AB

Hej!

Adria Twin/Fiat Ducato är en inred "Skåpbil", även kallad "Plåtis", byggd på ett standard chassie (X2/50) samma överhäng på alla! Finns dock i två modeller (längder)! Standard krok med monteringskitt passar!

Med Vänliga Hälsningar!
Malbeck
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Hej!

Adria Twin/Fiat Ducato är en inred "Skåpbil", även kallad "Plåtis", byggd på ett standard chassie (X2/50) samma överhäng på alla! Finns dock i två modeller (längder)! Standard krok med monteringskitt passar!

Med Vänliga Hälsningar!
Malbeck

Aha , men för er andra som hittar denna tråd kan det vara intressant
 

Foci 13

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6717
Medlemskap
2025
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Hej Mats !
Tack för tipset...vi var DÄR idag och kan jag bara intyga att dom kan dragkrokar,det vart värt var enda "öre".Monterat o klart. BOH AB :mcride:
 
F

F.d. 10345

Guest
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Hej Byggde själv om ett drag från en wv pickupp monterat och godkänt draget kostade 500:-


Med vänlig hälsning 11552
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Hei!!
Jeg henger meg på denne tråden. Har kjøpt dragkrok fra Tyskland til min plåtis. Den er montert og ok, men har ikke kommet på noen smart løsning for hur kabelen som gir el til kontrollburken før ljusen skal dras framåt til säkringarna under motorhuven. Någon som har ett godt förslag??
mvh Kangas
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Hej,

Jag köpte dragkroken från Abnehmbare Anhängerkupplung | Bertelshofer
Det tog mig några få timmar att monterade själv, allt passade precis, bara att dra i medskickade bultar. Pris 384 euro + frakt.

Elkopplingen köpte jag hos Biltema. Men om jag skulle göra om det idag så skulle jag köpa den också från Bertelshofer.

Om bilen, som min, är 6 m lång så bör man ha ett avtagbart drag, då kan man argumentera för 6 m när man skall åka färja. Med ett fast drag blir bilen 6,12 m.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Hei!!
Jeg henger meg på denne tråden. Har kjøpt dragkrok fra Tyskland til min plåtis. Den er montert og ok, men har ikke kommet på noen smart løsning for hur kabelen som gir el til kontrollburken før ljusen skal dras framåt til säkringarna under motorhuven. Någon som har ett godt förslag??
mvh Kangas

Hej,

Jag tror den enda rimliga lösningen är att fästa kabeln med buntband under bilen.

Mvh Bengt
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Nu sparkar vi liv i en gammal tråd.
Kollade med Dragkrokskungen om att köpa en dragkrok till en Plåtis på Citroen Heavy chassi 2017.
Fick till svar att de inte säljer till ombyggda husbilar och säljer de så har jag ingen returrätt på kroken. Vet någon i klubben eller har någon monterat en krok på 636 långa plåtisar?
Vet inte om de är ombyggda eller om de ser lika ut som vanlig 6,0 meters.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Om det är en plåtis du har så köper du bara en krok som passar till just den Citroen bilmodell du har. Blanda inte in husbilsmärket. Det finns massor med krokar att köpa som passar rakt på utan problem.
Det finns fler trådar om detta och även fler förslag på leverantörer. Själv köpte jag en löstagbar dragkrok från en stor polsk tillverkare.

Vill minnas att det skiljer på krokarna mellan 6 och 6,40 metersbilarna då den senare har ett längre överhäng bak. Det är bara att beställa en krok till just den billängden så det är inga problem
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

verkar vara ett tyskt företag. Skall hämta bilen i Tyskland må-Ti nästa vecka skall kolla om säljaren kan ordna detta till en vettig kostnad.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Dragkrok till Adria Twin/Fiat Ducato van.

Bröderna Olsson i långshyttan bygger anpassad krok på plats , tänk på att alla husbilar har olika överhäng så det är svårt att köpa.
Monterat o klart tror jag det kostade 12500:- du får offra en dag och när jag var där lånade de ut en bil så jag kunde åka runt o se mig omkring

Detta företag kan krokar de bygger bla alla Volvo och SAAB drag för Biltema samt draget som orginal monteras på någon av Toyotas pickuper när de kommer till Sverige

Bröderna Olsson i Hedemora AB
Jag monterade hos dom också för runt 12000, grymt bra jobbat av dom långt ifrån bysmed och amatörer :)
 
Toppen