• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test av startbatterier ca 60 Ah

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Test av startbatterier, endast ca 60 Ah men ändå:

Endast tre av åtta bilbatterier lever upp till branschens egna krav, visar Testfaktas laboratorietest.
Om batterierna laddas om förlorar de flesta mycket av sin kapacitet och får svårare att starta motorn vid kyla.

Undvik att ditt bilbatteri laddar ur för mycket och använd det inte till något annat än just bilen.
Det är de främsta slutsatserna man bör dra från Testfaktas test av åtta vanliga startbatterier.

– Det är anmärkningsvärt att batterierna tappar kapacitet så snabbt som de gör, säger Carl Johan Rydh, testledare vid Batteritestcentrum i Nol som utfört testet.
Batterierna i testet deklarerar en kapacitet på mellan 62 och 64 amperetimmar. Men laboratoriets mätningar visar att tillverkarna inte håller vad de lovar.
Tre upp- och urladdningar gjordes – något som följer branschens egen standard.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Test av startbatterier ca 60 Ah

Jag har inget med biltema att göra, mera än att vara kund där, men tycker att de ofta får obefogad kritik.
/Leif
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, håller med dig lejoh. Biltema tycker jag hör till de "lågprisbutiker" som skärpt sig betydligt och minskat ner på skräpdelar som man bara blir fö..... på, när man kommer hem och skall använda elendet. Det finns ju ytterligare några stora butikskedjor som ibland ligger på fel sida om gränsen till vad man borde sälja åt kunder.

Är man lite vaksam, kollar upp det man vill köpa och inte jämt väljer det allra billigaste alternativet utan lägger sig på en vettig nivå så brukar det funka helt ok. till privata behov.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Test av startbatterier ca 60 Ah

Sen beror det på vad "sämre hållbarhet" innebär.
Behöver man köpa 1 ½ batteri under tiden som man bara behöver exempelvis ett Exidebatteri, så blir ju priset detsamma.
Har absolut inget emot Biltema men jag vill inte köpa deras prylar "urskiljningslöst".
Jag jämförde spolarvätska en gång. Det blev billigare att köpa den dyra spolarvätskan om man ville ha samma frostskydd.
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Test av startbatterier ca 60 Ah

Svart på vitt att Biltemas grejer fungerar mycket bra i konkurens med de andra fabrikaten. 33% billigare men kom ändå på tredjeplats.
Jag har inget med biltema att göra, mera än att vara kund där, men tycker att de ofta får obefogad kritik.
/Leif

Biltemas batterier är av fabrikat Varta.
Göran
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Test av startbatterier ca 60 Ah

För tilfället, bör man nog tillägga ( om det nu är så?), i morgon kan det vara någon annan leverantör som är billigare! :quest:
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Test av startbatterier ca 60 Ah

Man kan ju undra vad testet egentligen redovisar. Exide EA640 (E=Exide) och TA640 (T=Tudor) är nog egentligen samma batteri. Bara sålt under två olika namn. Jag tror att skillnaden i uppmätta värden ligger inom tillverkningstoleransen. Så vad är testet värt??
 
Toppen