• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej alla husbilsägare och andra.
Jag har fastnat för en Dethleff Esprit årsmodell 2007 med massa lull lull och sk. luxus inredning, vattenburen värme med vinterpaket mm.mm.mm. I denna fashionabla boning finns till min förvåning ingen spisfläkt!
1.Är inte en så'n standard i alla husbilar med matlagningsmöjligheter?
2.Kan man klara sig utan köksfläkt utan att hela bilen blir förstörd av matos?

Vore bra att få lite åsikter före jag installerar en kolfilterfläkt.:snowman-3-icon:
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

Vi trodde samma sak för ett år sedan och har i och för sig bara 5 månaders erfarenhet men baserat på den tiden svarar jag:
1. Nej
2. Ja

Mvh
Harry Hymer
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

Hej och God forsättning!!! de är inte standard på alla märken ens i prisklass 7-800000, snålt tycker jag ,men det går att klara sig utan, åtminstånde sommartid
men ja kan inte rekomondera större stekningar , strömming tex ,tänker själv skaffa en gasolplatta som jag kan använda utanför, har en gasolgrill med kok o stekmöjlighet ,funkar oxså bra .men en separat platta kan vara smidigare ,, Lycka till!!!
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

Vi har erfarenhet av kök både med och utan fläkt.

Vintertid när det är kallt ute är det skönt med en fläkt
ovanför spisen om det är en bra köksfläkt. Finns tyvärr
även mindre bra sådana. Den varmare årstiden så fungerar
öppning av fönster/dörr och /eller taklucka alldeles utmärkt.
Vi lagar all sorts mat i husbilen, steker fläsk, lök, strömming och annat
som osar, inget problem tycker vi.
(Ja, vi grillar förstås utomhus.)
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

Hej
Vi har köksfläkt i vår nuvarande husbil. Jag tycker att den väsnas mer än den suger. Men det är klart att tron kan försätta berg. Vi har haft bilar utan köksfläkt och det har inte osat mat trots att vi lagar all slags mat i bilen.

Leif
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

Hejsan, jag känner tyvärr ett stort behov att att brösta upp mig :D, och få sagt, att i min gamla Hymer-pärla från 1989 så sitter det en köksfläkt originalmonterad (om än inte supereffektiv) så finns den där i alla fall.
Vem har sagt att utveckligen går framåt ???

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

På Flair er det en takluke over spisen, oftest er dette en Magicvent - fungerer suverent som avtrekk for matosen og overskuddsvarmen fra matlagningen.
I min Winnebago (Australia) sitter det en liten kjøkenfläkt med et Electrolux merke - den er ikke effektiv!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

Håller med om att de köksfläktar som finns i husbilar låter mer som stenkrossar än som ventilationsfläktar.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

Standard i min Rimor Europeo 69P! :)
Om den funkar bra eller ej vet jag dock inte, men jag skulle inte laga mat som osar väldigt mycket inne i bilen ändå. ALLT luktar ju kök efter ett tag då.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

I vår förra husbil, en Adria Coral satt en köksfläkt och den imponerade inte.
Vi var inne i några bekantas Hymer och där fanns en större fläkt centralt monterad i närheten av spisen.
Den hade flera olika varvtal och kunde dessutom köras åt bägge hållen (insug eller utblås).
Då vi bytte bil bestämde vi oss för att en sån skulle vi ha, så försäljaren tog upp ett hål i taket, eftersom vi inte hade någon taklucka lämpligt placerad.
Där monterade man in en Fiamma Turbo Vent med reglerbart varvtal och möjlighet att köra åt bägge hållen.
Den investeringen har vi inte ångrat en sekund.
Vi har en köksfläkt också i bilen, men den används i princip aldrig (nästan lika ineffektiv som den som satt i vår Adria).
Takfläkten används också för att snabbt få in lite svalare luft om bilen stått med stängda dörrar och fönster och blivit varm (fast det behövs ju inte så här års).


Bettan o Einar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

I vår Adra Coral sitter en köksfläkt integrerat i skåpet över spisen. I den satt det en liten fläkt liknande den som Kama och andra säljer som kylskåpsfläkt. Den blåste inte särskilt mycket när jag monterat ur den och jag satte dit en datorfläkt med betydligt bättre kapacitet vilket märktes på luftströmmen när jag testade på samma sätt som originalfläkten.

Det blev bättre fläktverkan vid matlagning men bäst resultat hade det blivit om jag vågat såga upp ett större hål i bilens sida som motsvarar datorfläktens diameter. Det ser ut att vara vanligt att husbilarnas köksfläktar leds ut genom ett alltför litet hål och det är antagligen detta som gör att fläktarna låter mer än nödvändigt och dessutom försämrar effektiviteten.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Är spisfläkt inte standard i >500.000:- husbil?

En billig köksfläkt suger! Inte :wub:

Roligt trådlyft, dessutom med tvetydigt innehåll, riktigt fyndigt gjort så man får fundera en stund.:)

Suger säger man om någonting som är riktigt dåligt, det suger! och sen kommer INTE efteråt. Då svänger hela innebörden tillbaka.

En en billig fläkt är bra!:wub:

Ju mer jag läser texten så tycker jag den var kanonbra, suger kanske bara används runt Sthlm så vissa kanske tycker jag är knäpp..:D
 
Toppen