• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lmc 2009

F

F.d. 29963

Guest
Hej,

Jag har ett litet problem med vår husbil en LMC 2009.

Det börjar med att batteriet på bildelen tjuvdrar ström.

Den laddar inte heller bildelsbatteriet då den stora säkringen på 40 AMP hela tiden går sönder.

Jag har nu laddat batteriet med en vanlig laddare så att det är fullt.

När jag nu försöker starta så lyser instrumentpanelen vilket tyder på att batteriet är laddat.

Dock klickar det bara när jag vrider på nyckeln och försöker starta den.

Är det någon som varit med om liknande problem?

Micke
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: lmc 2009

Hej,
Om jag skall komma med ett förslag på felkälla för ditt problem, så verkar det so det är något fel på startmotor/solenoid. Detta baserar jag på din information att det försvinner batterikapacitet när bilen står oanvänd, samt att det bara klickar i startmotor vid fulladdat batteri. Startmotorn är en komponent som ligger direkt ansluten till bilens batteri medelst jordningen, om det är något överslak/kortslutning i startmotorn kommer detta att dra ur batteriet.
Det finns förmodligen fler troliga förklaringar, men detta blir min gissning.

Lycka till med felsökandet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: lmc 2009

Det första jag skulle kolla är jordningen av startmotorn, dvs den kopparfläta som går mellan chassie och motor/växellåda. Enklast gör du det genom att koppla en startkabel mellan batteriets minuspol och godset i motor eller växellåda. Går det bra starta då tar du loss kopparflätan o båda ändar och gör rent, därefter drar du fast ordentligt och skyddar med nåt lämpligt fett.
Detta är ett generellt tips på alla bilar när startmotorn inte vill riktigt. Det är såpass vanligt fel att man måste kolla detta innan man river loss startmotorn. Kan spara mycket tid.
// Göte J
 
Senast ändrad:
Toppen