Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Hjälp Medlemslista Kalender Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen
Sköt om Husbilen Tips och råd hur man sköter om sin Husbil med tex. tvätt,vaxning,klädsel och dylika ting. Praktiska små tillbehör passar ochså här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Köpa dubbdäck!
Gammal
HBK Medlem

Anne-Louise & Johnnys avatar

Kommun/Land: Norrtälje
Ålder: 63
Köpa dubbdäck! - 2011-12-27, 18:59

Är det någon som känner till någon websida där man kan köpa dubbdäck till husbilen? Har kollat på gummihuset.se och några fler men de har bara däck till personbilar. Jag har hört att det kan bli bättre pris om man köper via nätet, stämmer det? Vi har en toppenverkstad här i Norrtälje men vill jämföra lite priser.Det gäller tungt fordon, 6,5 ton ca.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Köpa dubbdäck!
Gammal
HBK Medlem

sacces avatar

Kommun/Land: Hallstahammar
Ålder: 58
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-27, 19:06

Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Louise & Johnny Visa inlägg
Är det någon som känner till någon websida där man kan köpa dubbdäck till husbilen? Har kollat på gummihuset.se och några fler men de har bara däck till personbilar. Jag har hört att det kan bli bättre pris om man köper via nätet, stämmer det? Vi har en toppenverkstad här i Norrtälje men vill jämföra lite priser.Det gäller tungt fordon, 6,5 ton ca.
Hej!!
Kolla här Lastbilsdäck - dackonline.se

Sacce
(jag är Dyslektiker)
Grammatik är dramatik för mig!

Följande Tackar sacce för detta inlägg:
Anne-Louise & Johnny (2011-12-28)
Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Kommun/Land: Orust
Ålder: 71
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-27, 19:07

Däckonline har väl även däck till tyngre bilar!

http://www.dackonline.se/neumaticos.html

Jappe

Följande Tackar Jappe för detta inlägg:
Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Norge
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-27, 19:29

En nettlevrandør som dekker flere land

Köp vinterdäck online hos Nordendäck!

Följande Tackar Cat3208 för detta inlägg:
Gammal
HBK Medlem

Lg & Mias avatar

Kommun/Land: Alvesta
Ålder: 46
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-27, 23:04

Tyvärr ser jag rött när jag hör Däckonline!
Jag anser inte att en firma som medvetet försöker sälja olagliga s.k. vinterdäck till en kund, är seriös.
Jag anser heller inte att en firma är seriös när man kör med rena lögner.

Kanske jag är negativ och jag vet att många inte håller med men jag vet vad jag vet och jag tror att jag nämnt det någonstans i forumet.
Mitt absoluta råd är att gå till en verkstad du har förtroende för och litar på. Det kostar säkert någon hundring extra men på sikt och framförallt om det blir problem, har du igen det!

Tänk även den tanken om näthandeln slår ut "gummi-gubben" här hemma, vem ska då ta hand om servicen? Nettovinsten är inte hög på däck - tro mig, jag vet!

Följande 3 användare säger Tack till Lg & Mia för detta inlägg:
Anne-Louise & Johnny (2011-12-28), Gurra (2011-12-28), Tobbejj (2011-12-29)
Gammal
HBK Medlem

ZnaZens avatar

Kommun/Land: Enköping
Ålder: 47
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-28, 07:35

Köp av en lokal däckfirma och köp ett bra @ känt fabrikat
Snåla inte när det gäller däck det är din & dinfamiljs bästa livförsäkring.
Jag har köpt en husbil för över en halvmiljonkronor men blir snål när det gäller säkerheten är ett ganska vanligt fenomen.
Och om jag inte minns fel så har många av dessa online leverantörerna vinterdäck för varmare delen av Europas kunder & inte anpassade för skandinaviska vintrar så säkerheten med dom vinterhjulen är som att köra på helt nya sommardäck.

Så mitt råd är betala för säkerhet..

OBS detta är bara min åsikt & jag har bara livserfarenhet & bransch vana men saknar källfackta

Bättre Parkinsons än Alzheimers, spiller hellre ut groggen än inte komma ihåg vart den stod

Följande 3 användare säger Tack till ZnaZen för detta inlägg:
Husbilgolf (2011-12-29), Lg & Mia (2011-12-28), Tobbejj (2011-12-29)
Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-28, 08:42

"Olagliga vinterdäck, rena lögner och däck som inte är anpassade för nordiska vintrar"???

För oss som kör mycket söder om Sverige vintertid så borde ju dessa däck passa bra i så fall! Jag har handlat hos Däckonline flera gånger och jag är nöjd!

Jag tror inte att det är någon skillnad på snön i Norrland och snön i Alperna eller Sierra Nevada! Isen i Norrland är säkert likadan som isen i Alperna/Sierra Nevada också. Det är vatten i olika former och det är samma vatten i norra Europa som i södra Europa.

"Nordiska vintrar" är enligt min mening ett begrepp som vissa däckstillverkare har hittat på för att locka (förvirra) kunderna!

Jappe

Senast redigerad av Jappe den 2011-12-28 klockan 11:37.

Följande 5 användare säger Tack till Jappe för detta inlägg:
Anne-Louise & Johnny (2011-12-28), JANKRO (2011-12-29), Ronny o Ulla-Britt (2011-12-28), sacce (2011-12-28), Urszula (2011-12-28)
Gammal
HBK Medlem

Lg & Mias avatar

Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-29, 00:10

Vi har likväl myndigheter som godkänner däck för vinterbruk här i Sverige.
När man säljer däck till en Svensk kund och påtalar att det är ett "året-runt-däck", vilket visar sig inte är godkänt för vinterbruk, så är man inte seriös enligt min åsikt.
När jag sedan i egenskap av företagare i däckbranschen konfronterar i detta fallet Däckonline och påpekar deras felaktiga uppgifter, så får jag svaret; De är godkända - i Tyskland!

Vem tar smällen om det händer något eller om kunden blir stoppad och kontrollerad av Polisen? Inte är det Däckonline i alla fall!
Det är familjen som åker i bilen eller de som råkar stå i vägen utanför.
Frågan jag skulle ställa mig då är utan tvekan: Var det värt de här hundralapparna??
Om inte reglerna är ändrade och om jag minns rätt, kostar det 800 spänn per hjul att köra med icke godkända däck. Du får inte flytta bilen och du måste köpa nya däck.
Utöver risken att något händer alltså.

Det fanns en anledning till att vi inte monterade däck som var köpta på nätet. Den anledningen var inte att vi inte tjänade pengar på själva däcket, utan helt enkelt med omtanke om kunden och att vi ville veta vad vi skickade ut!
Som sagt: Nettovinsten är inte stor på däck.

Följande 2 användare säger Tack till Lg & Mia för detta inlägg:
Anne-Louise & Johnny (2011-12-29), Jappe (2011-12-29)
Gammal
HBK Medlem

JANKROs avatar

Kommun/Land: Norrköping
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-29, 02:03

Vi har diskuterat detta ämne tidigare (och fortsätter förhoppningsvis att vara vänner )
Om man utgår från att många bilintresserade människor har lite kunskap i ämnet och själva får ta ansvaret över vilka däck man vill ha och köper. Då återstår frågan......Det handlar ju tyvärr inte om någon hundralapp i skillnad på samma däck, utan många gånger ganska exakt dubbla priset hos en svensk "billig" däckhandlare och däck på nätet.
Om svenska däckhandlare då har väldigt liten vinst på varje däck så måste det vara för många mellanhänder som skall leva på kakan.
Min senaste däckaffär var alufälgar med däck. Ett "bra" bud hos en svenska däckhandlare var från ca 16.000:- och uppåt 19.000:-.
Jag köpte samma paket från England för ca. 7.000:- och ca. 500:- i frakt. Detta gör tyvärr att jag inte kan bry mig om den lokala gummi-gubbens överlevnad, om han inte hittar andra vägar att köpa in däck (och fälgar) på, och skippar mellanhänderna som i så fall måste vara de som snor mest av kakan. Jag skulle gärna köpa lokalt om 4st däck bara var fyra, fem hundra kronor dyrare än på nätet.

M. mycket v. h. från en undrande JANKRO.

Ps. Bjuder vissa däcktillverkare fortfarande på safariresor i Afrika till de som säljer mycket av deras däck. Det gjorde de för länge sedan när jag hade en mycket liten del av en fot inne i däckbranschen.

Senast redigerad av JANKRO den 2011-12-29 klockan 03:25.

Följande 2 användare säger Tack till JANKRO för detta inlägg:
Anne-Louise & Johnny (2011-12-29), Göte J (2011-12-29)
Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-29, 09:31

Jag hittade en lista på godkända vinterdäck i Sverige daterad 1.10.2011:

http://www.stro.se/winter/vinter111001_new.pdf

Huruvida listan kan anses tillförlitlig vet jag inte, men den kan väl fungera som ett underlag för egna bedömningar.

Jappe

Följande Tackar Jappe för detta inlägg:
Anne-Louise & Johnny (2011-12-29)
Gammal
HBK Medlem

Anne-Louise & Johnnys avatar

Kommun/Land: Norrtälje
Ålder: 63
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-29, 11:36

Tack för alla synpunkter! Säkerheten tar över och vi köper däck på gummifirman i Norrtälje. Får som några poängterade fin service nu och förhoppningsvis även i framtiden.
Anne-Louise

Gammal
HBK Medlem

deckers avatar

Kommun/Land: Karlstad
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-29, 14:26

Det är svårt med däck.
Tom. Volvo, i alla fall på den tiden de var med i rallysammanhang lade många veckor på att testa däck lämpliga för olika vinterförhållånden. (som tur för mig hade jag möjlighet att "köpa utdömda däck" till bra priser. Men ambitionsnivånför min del var kanske inte densamma)

Det bästa man kan göra som privatbilist är att kolla på alla tester som olika motororganisationer presenterar. Men håller man sig inom lagens råmärken så funkar nog även däck av lite udda märken.

Decker 5299

Följande Tackar decker för detta inlägg:
Lg & Mia (2011-12-30)
Gammal
HBK Medlem

Lg & Mias avatar

Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-29, 16:05

Absolut Jankro! Klart vi ska vara vänner! Både du och jag och alla andra!
Däck är ett hett diskussionsämne. Jag vet. Alla har olika åsikter; dubbat eller odubbat, känt eller okänt märke, handla lokalt eller över nätet...

Jappe: Det är den listan vi gick efter. Det däck jag nämner i tidigare inlägg, finns inte med i den! (Kan bara inte för mitt liv minnas vilket märke det var på däcket)

Jag hittade ett par artiklar av Robert Collin. Visserligen har de några år på nacken men jag är övertygad om att de är minst lika aktuella idag. Kanske ännu mer. Och Collin litar vi väl på?

Aftonbladet bil med Auto Motor & Sport

Varning för öst-däcken | Däck | Däck & tillbehör | Bil | Aftonbladet

Däck kostar mycket pengar. Det råder det ingen tvekan om. Men man undrar lite när det kommer in en Jaguar och vill ha luft i sina AGI-regummeringar! Inget fel på AGI men jag skulle nog välja något annat om jag hade haft råd att köra med en Jaguar.

Gammal
HBK Medlem

Kommun/Land: Täby
Ålder: 44
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-29, 18:13

Skitdäck finns att köpa både på nätet och hos de lokala handlarna.

Om man läser på och vet VILKET däck man vill ha är Däckonline ett utmärkt ställe att handla på enligt min erfarenhet. De säljer samma märken och modeller som lokala gubben fast till ett mycket bättre pris.
Man får givetvis bättre service hos den lokala gubben och kanske kan man även få lite goda råd även om de troligen är färgade av vad han har i sitt sortiment.
Goda råd får man ju inga hos Däckonline.

För mig är valet solklart eftersom priskillnaden är så stor. Det finns mycket "fluff" i de lokala handlarnas s.k prislistor

Följande Tackar Roger67 för detta inlägg:
JANKRO (2011-12-30)
Gammal
HBK Medlem

Froggies avatar

Kommun/Land: Tyskland
Ålder: 60
Question Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-29, 20:35

Varför inte köra dubbfritt?

Gammal
HBK Medlem

JANKROs avatar

Kommun/Land: Norrköping
Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-30, 01:52

Hej igen, för mig som som för Roger67 så handlar det ju inte om att köpa billiga uddafabrikat på nätet utan naturligtvis bra kvalitetsmärken och samma däck som den lokala handlaren vill sälja.
Jag tar reda på vad jag vill ha först och sedan kollar man vad det absolut billigaste priset är på just den varan är, (Gäller både däck, verktyg, vitvaror, TV-apparater m.m.).
Sedan får man göra en bedömning av extrakrångel, ev svårighet vid garantier och med leverans m.m. Sedan får man bestämma om man kanske inte bör köpa från den billigaste handlaren, utan betala lite eller mycket mer för varan.
Just däck om de nu kommer från D. on L. har aldrig krånglat för mig. Efter några dagar ringer lantbrevbäraren på dörren och däcken står vid grindstolpen. Om man inte vill ta i däcken själv och behöver hjälp, så levererar de däcken till firman som skall lägga på dem, och som ringer upp när de anlänt dit för påläggning.
Billiga uddafabrikat är nog lika chansaktigt antingen man köper dem på nätet eller betalar ett dyrare pris för dem hemma. Men i det fallet är det ju betydligt enklare att åka tillbaka och klaga hos den lokala handaren.

M.v.h. JANKRO.

Senast redigerad av JANKRO den 2011-12-30 klockan 02:54.

Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-30, 09:15

Citat:
Ursprungligen postat av Lg & Mia Visa inlägg
Absolut Jankro! Klart vi ska vara vänner! Både du och jag och alla andra!

Jag hittade ett par artiklar av Robert Collin. Visserligen har de några år på nacken men jag är övertygad om att de är minst lika aktuella idag. Kanske ännu mer. Och Collin litar vi väl på?

Ursäkta min stora okunnighet, men vem är Robert Collin?

Jappe

Gammal
HBK Medlem

Lg & Mias avatar

Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-30, 11:46

Man kan inte kunna allt Jappe. Aftonbladets motorjournalist. Du får ursäkta om jag ibland tar saker för givet.

Vad det gäller att köpa "samma" däck på nätet eller lokalt, så är problemet hur man ska veta att det är just samma däck?
Om man ställer ett Nokian V bredvid ett Nokian Hakka V så ser inte jag någon skillnad, trots att de är tillverkade för olika marknader och trots att jag monterat många Hakka-däck. Mer än texten på sidan alltså. Jag är övertygad att Michelin, GoodYear, Bridgestone, Conti mm, har samma system med helt olika egenskaper i gummiblandningarna.

Roade mig med att jämföra däck som jag vet är identiska. Hakkapelitta 7.
På Däckonline kostar ett 205/60-16 1960:-. Jag vet inte om miljöavgiften ligger i deras pris. Kan inte hitta detta någonstans. Vissa myglar undan den och lägger på den vid köpet. Den är 30 spänn på ett PV-däck.
Tillkommer montering som jag har räknat på lägsta tänkbara; 150:-.
Summan för detta blir då 1797:-.
På Volvo får man detta däck monterat och klart på bilen för 1960:-
En skillnad på 163:- per hjul.
De kronorna betalar i alla fall jag för att ha all service på hemmaplan!

Volvo är nog inte bland de billigaste heller för den delen.

När vi höll på med vår verksamhet, gjorde jag en liknande jämförelse med våra priser och priserna på en erkänt billig, Svensk nätfirma. Klart på bilen var skillnaden 30 spänn! Även det handlade om ett Hakka 7-däck.

Sen kommer man till nästa fråga: Hur många "Svenssons" är tillräckligt kunniga och framför allt tillräckligt intresserade, att kunna göra denna jämförelse?
Det är nog mest vi "däcknördar" som är det, tror jag.
Särskilt när man får fullständigt felaktig information från företaget ifråga!
De som sitter i kundtjänst, sitter där för att sälja - inte för att informera kunden om vad man säljer. De kan absolut ingenting om däck! De kunde precis lika gärna suttit och sålt underkläder på H&M.

Sedan kan jag inte sticka under stol med att det inte finns lokala handlare som gör allt för att sälja. Och de säljer vad för skit som helst! Det är därför jag sa i början, att man ska leta upp en handlare man litar på och har förtroende för.

Följande Tackar Lg & Mia för detta inlägg:
pelbo (2011-12-30)
Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-30, 12:17

Jag har kört på Michelin i hela mitt liv med få undantag. Det senaste var billiga Nokian vinterdäck från Däckonline och det var nog inga större fel på de däcken förutom att de slets väldigt fort jämfört med Michelin. De kostade bara 1100-1200 kronor/st (16 tum) och eftersom de fungerade bra i både vinter- och sommarväglag fick jag nog ekonomi i det hela ändå! Jag tror att de hade en rejäl del gummi i sig eftersom livslängden var tydligt kortare än hos dyrare däck från Michelin. Kan man dra sådana slutsatser, tro?

Enkelt samband: hög procentandel gummi ger färre mil (och bättre väggrepp vintertid) när det gäller däck?

Jappe

Senast redigerad av Jappe den 2011-12-30 klockan 14:11.

Gammal
HBK Medlem

Lg & Mias avatar

Sv: Köpa dubbdäck! - 2011-12-30, 13:53

Slutsatsen man kan dra är i alla fall att ett bra vinterdäck inte håller på sommaren. Det är för varmt. Gummit blir för mjukt och kan bli direkt livsfarligt.
Minnet är kort men jag har för mig att jag har läst tester där ett vinterdäck har drygt 60% längre bromssträcka på sommaren, än ett skapligt sommardäck.
Har själv kört på Nokian odubbat en gång på en Toyota Starlet. De var slut efter en sommar. De ligger i topp i de flesta vinterdäckstester.
Däcken var nya på våren! Men det var ett supergrepp på grusväg - så länge de höll.
Däck är inte vad de har varit. Idag är de en högteknologisk produkt. Man räknar med att de håller två säsonger vid normal användning.

Nokian har tagit fram ett lastbilsdäck som är vinterdäck ytterst och sommardäck längre in. Det finns säkert fler märken som har detta.
Kanske någon lastbilschaufför i klubben vet mer om detta?

Följande Tackar Lg & Mia för detta inlägg:
Bergåsen (2012-01-11)
Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Sköt om Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dubbdäck? aw1973 Under Markisen 10 2009-10-20 18:22
dubbdäck eller inte dotorparn Sköt om Husbilen 7 2008-08-10 19:33
tysklandsresa med dubbdäck Hasse o Lena Lagar o Regelverk 16 2008-05-09 11:08
Dubbdäck GöranH Sköt om Husbilen 13 2007-12-11 21:48

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2012, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS