Vi har diskuterat detta ämne tidigare (och fortsätter förhoppningsvis att vara vänner

)
Om man utgår från att många bilintresserade människor har lite kunskap i ämnet och själva får ta ansvaret över vilka däck man vill ha och köper. Då återstår frågan......Det handlar ju tyvärr inte om någon hundralapp i skillnad på samma däck, utan många gånger ganska exakt dubbla priset hos en svensk "billig" däckhandlare och däck på nätet.
Om svenska däckhandlare då har väldigt liten vinst på varje däck så måste det vara för många mellanhänder som skall leva på kakan.
Min senaste däckaffär var alufälgar med däck. Ett "bra" bud hos en svenska däckhandlare var från ca 16.000:- och uppåt 19.000:-.
Jag köpte samma paket från England för ca. 7.000:- och ca. 500:- i frakt. Detta gör tyvärr att jag inte kan bry mig om den lokala gummi-gubbens överlevnad, om han inte hittar andra vägar att köpa in däck (och fälgar) på, och skippar mellanhänderna som i så fall måste vara de som snor mest av kakan. Jag skulle gärna köpa lokalt om 4st däck bara var fyra, fem hundra kronor dyrare än på nätet.
M. mycket v. h. från en undrande JANKRO.
Ps. Bjuder vissa däcktillverkare fortfarande på safariresor i Afrika till de som säljer mycket av deras däck. Det gjorde de för länge sedan när jag hade en mycket liten del av en fot inne i däckbranschen.