• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att bygga in golvvärme

F

F.d. 24470

Guest
Vi har en LMC 654 Liberty av 2008 års modell. En helt underbar bil för två personer med sina enkelbäddar. Men golvvärme:

Idag har vi ingen golvvärme. Värmen kommer från en Truma luftvärmare, även försedd med elpatron på 6kW. Men är det någon som har förslag på hur man med den anordningen även kan ordna golvvärme, helst utan att behöva vara uppkopplad på 220 volt? Tacksam för alla idéer och förslag.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Att bygga in golvvärme

Du har luftvärme och vill ha till golvet.
Golvvärme består av varmt vatten som ligger i slingor i golvet. Det innebär att du behöver lägga in slingor i golvet och väma vattnet med varmluft och sätta in en cirkulationspump plus en massa mera prylar.
Det enklaste du kan göra är att dra några luftrör som sprutar ut varmluft nära golvet. Truman går väl på alternativ Gas så du behöver inte vara uppkopplad på elnätet.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Att bygga in golvvärme

hallå där, om du köper tidningen husbil o husvagn, nr 1 2012 så är det en som byggt in vatten buren värme i golv, och en värmeväxlare som motorn värmer, han har kvar den luftburna värmen som huvudvärme, det är inte så dumt,jag kan också tänka mig sådan värme lösning mvh håkan
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Att bygga in golvvärme

Detta att inte bygga in golvvärme är det största misstaget i min "fortsatta renovering" av min gamla husbil.
Läst artikeln i tidningen men vill göra det lite annorlunda framför allt vad gäller material i rören som fälls in i golvet.
Kommer att fundera vidare på golvvärme men vill ha 10 eller 12 mm kopparrör som böjs i slingor och urfräsning i befintligt golv. Mina golvskivor är 10 mm och tvekar nog inte att fräsa ur för 12 mm rör som då kommer att vila på bra islolering. Ovanpå detta vill jag ha en hel aluminiumplåt 1- 1,2 mm som fördelar värmen jämnare. Varför jag vill ha kopparrör är att koppar håller och leder värmen bättre än plaströr även efter det att termostaten brutit vid uppnådd temperatur. Tror att mjuka kopparrör är väl så tåliga som plaströr om det nu gäller eventuella rörelser i golvet.
Vill också ha slingorna ganska tätt intill varandra, lämpligt mått ca 100 mm vilket ger en stor röryta och därmed bra värmefördelning. Tror också att det finns en pasta man kan använda mellan kopparrören och aluminiumplåten för värmeöverföringen och dessutom skydd för galvanisk strömning om man nu skulle vara rädd för det.
 
Toppen