• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rapporter från Santa Pola

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nu har jag drabbats av akut skrivklåda, och eftersom Husbilskalle tagit sitt pick och pack och försvunnit, så startar jag en ny tråd där jag tänker visa lite bilder och berätta om vad som sig tilldrager här i Santa Pola i allmänhet, och på Camping Bahia i synnerhet.

sp08.JPG
I måndags hade vi bara 1,5° på morgonen och det var tydligen för kallt för de flesta knallar för så här tomt var det på marknadsplatsen.
Inte en enda grönsakshandlare så långt ögat nådde.

sp04.JPG
Här ser ni ett typiskt fall för spanska arbetsskyddsstyrelsen. Jag tror förresten att någon sådan inte finns för man kan se vägarbetare som står med tryckluftsborr utan att använda hörselskydd, skyddsglasögon mm.

sp07.JPG
Ondagseftermiddagar tillbringar det ökända gänget Bahia Desperados med att spela Boule på fängelsets rastgård.

sp06a.JPG
Så här kan det se ut när solen sänker sig över Camping Bahia.

sp09.JPG
Nu blir det lite komplicerat. Inom HBK finns alltså gänget Bahia Desperados, inom detta gäng finns en falang som kallar sig ”Pies de cerdo amigos”. Fritt översatt ”Grisfötternas vänner.
Dessa hade häromdagen en veritabel orgie i grisfotsätning (heter det så?)
Här har de samlats för att avnjuta? Läckerheterna?

sp10.JPG
Här försöker en av läckergommarna att hitta något ätbart i den oformliga massan som ser ut som en scen ur skräckfilmen Amöborna anfaller..

sp11.JPG
Husbilskalle som dagen till ära övervakade frosseriet hade den goda smaken att avstå när det bjöds.

sp12.JPG
Givetvis fanns jästa och destillerade drycker att skölja ned godbitarna med.
Efter att ha bevittnat inledningen på denna barbariska rit avvek undertecknad från slagfältet.
Nästa gång skall jag berätta om hur vi firade jul.

//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Så infann sig äntligen julafton även i Santa Pola.


sp27(1).JPG
Redan tidigt på julaftons morgon hade våra nederländska grannar brassat på med julbelysning.


sp13(1).JPG
Området vid poolen hade bokats för oss svenskar för att inmundiga jullunch.
Ledningen för Camping Bahia hade varit tillmötesgående och monterat upp nedrullbara väggar för att skydda oss från den bistra midvinterkylan. Det var strålande sol men ”bara” ca19° på eftermiddagen.
Klockan 13:00 samlades såväl kända som okända för ett trevligt samkväm.


sp14(1).JPG
Vissa hade med sig egna rätter, medans andra ordnade mindre knytkalas. Här fanns det mesta man kan tänka sig i julmat.


sp18(1).JPG
Där saknades varken sill, skinka, Janssons Frestelse eller grönsaksfrittata mm.


sp15(1).JPG
Ove (lowelowe) som varit med och arrangerat festen bjöds på ett välförtjänt skrovmål av sin bordsdam.


sp16(1).JPG
Här visas en stilstudie på den koncentration som seriöst avätande av julbord kräver.


sp17(1).JPG
En färgglad samling av folk var det.


sp19(1).JPG
Alla som ville vara med i julklappsleken skulle ha med sig en julklapp till ett värde av ca € 2.
Här syns samlingen av julklappar innan giriga händer roffar åt sig.


sp20(1).JPG
Varje långbord tilldelades två tärningar som gick runt bordet. Den som slog en sexa fick norpa en klapp från bordet.


sp21(1).JPG
När klapparna var slut fick de öppnas. Men det var inte slut ännu......


sp22(1).JPG
Tärningarna skickades runt borden på nytt. Denna gång på tid (ca 5 minuter). Den som slog en sexa fick ta en valfri julklapp från någon annan.


sp23(1).JPG
Det blev ett liv utan dess like. Det revs och slets mellan borden då vissa klappar var mer begärliga än andra.


sp24(1).JPG
När tiden var ute så var rekordet fem klappar till en och samma person, medan några hängde läpp för de blev utan.


sp25(1).JPG
Jullunchen avslutades med kaffe och avec från baren.


sp26(1).JPG
Så sänkte sig såväl skymning som lugnet över Camping Bahia, och vi får hoppas att ingen grät sig till sömns p g a uteblivna julklappar.

En liten brasklapp bara: P g a ljusförhållandena har jag varit tvungen att minska de skarpa kontrasterna i ett bilbehandlingsprogram vilket framgår av vissa bilder.


//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Jappe!
Vi hade vadslagning om när du skulle dyka upp igen. Jag satte €1 på att du skulle komma till julfirandet.Inger och jag kom överens om att dimensionera julmaten (Janssons frestelse, sill, skinka mm) så det skulle räcka till dig också.
Vi fick äta bakförningen dagen efter.
Svikare där!
:p:
Hälsa GB och god fortsättning.
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rapporter från Santa Pola

Jappe!

Svikare där!
:p:
Hälsa GB och god fortsättning.
//W

Hej! Svikare? Jag? Är det några som är svikare så är det väl ni lättingar som far iväg till varmare nejder så fort det blir lite kärvt här hemmavid. Dessutom spenderar ni hämningslöst era pensionspengar i ett annat land. De stackars företagarna i Sverige hade behövt era pengar under julkommersen som tydligen blev lite medioker i år.

Uppriktigt sagt så blev jag så sugen på att sticka ner igen så jag kommer nog framåt senvintern för att sedan åka hem via Portugal och sydvästra Frankrike.

Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

God fortsättning

Jappe

PS. här var 10 grader varmt inatt! DS.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Nyårsaftonen i Santa Pola var varm. Vi hade 23,5° i skuggan, men vad skall men i skuggan att göra när solen sken från en klarblå himmel.

sp28(1).JPG
Ove, han med hunden Ante ni vet, hade anordnat en liten förfest på eftermiddagen i väntan på nyårskvällens övningar. Han hade gjort lite småplock, tapas kallas det visst, men huvudrätten var cava (spanskt bubbel) som han inhandlat ett antal flaskor av.

sp29(1).JPG
Sven-Åke som är medlem i Lasse-Stefanz fan-club visade hur det går till att spela professionell luftgitarr. Av de visade ackorden att döma var det tur att det inte var riktig gitarr.

sp30(1).JPG
Vi skålade för det kommande året.

sp31(1).JPG
Vi fick påhälsning av en Åländare som brukar stanna till och tala om hur eländigt allt är, och att det kommer att bli värre. Han gör det givetvis med glimten i ögat.
sp32(1).JPG
När den fasta födan var så gott som uppäten tog även cavan slut, så Ove ställde ”det tunga artilleriet” på bordet. Det var dock ingen som nappade på erbjudandet, så vi lämnade honom och laddade upp för kvällens strapatser.

sp33(1).JPG
Bahia Desperados hade förbokat bord på den kinesiska wok-restaurangen tvärs över gatan från campingen. När vi kom dit hade allaredan ett av våra ”hang-around-gäng” bänkat sig.

sp34(1).JPG
Här har vi slagit oss ned och samlar kraft för att kunna armbåga oss fram till buffén.
Det var uppskattningsvis över 200 personet i restaurangen denna kväll.

sp35(1).JPG
Observera priserna, men denna kväll var det något dyrare för det ingick div partyttillbehör och cava vid 12-slaget.

sp36(1).JPG
Buffén var säkert 25 meter lång, och där fanns allt som anstår en kinesisk wokrestaurang av klass.
Där fanns såväl färdiga rätter som sådana som ännu ej hade tillagats.

sp37(1).JPG
Dessa rätter fick man lämna till kockarna som wokade under hungriga ögons överseende.

sp38(1).JPG
Framåt 12-snåret delades det ut partytillhör såsom töntiga hattar, masker, slipsar, skrikor och trumpeter. (Det sistnämnda tyvärr, tyvärr).

sp39(1).JPG
Men man har inte roligare än man gör sig.

sp40(1).JPG
Och riktigt roligt hade en del.

sp41(1).JPG
Ju närmare 12-slaget desto roligare.

sp42(1).JPG
När alla var mätta och goa så ägnade man sig åt att spöka ut sig.

sp43(1).JPG
Strax innan det nya årets inträde utbröt en kackafoni utan dess like.

sp44(1).JPG
Ove som är lite spröd deltog inte i den allmänna yran utan avvek innan 12-slaget.
Så gjorde också många andra som fick för mycket av oväsendet.
Vi som allaredan är hörselskadade fortsatte dock att göra livet surt för de andra ännu en stund.

sp45(1).JPG
Strax efter att det nya året anlänt avtågade vi tillbaka till Bahia, men tänkte fortsätta en stund till eftersom Bahia hade baren i poolområdet öppen.
När vi möttes av dessa engelsmän beslöt vi snabbt att dra oss tillbaka till husbilen.
En god fortsättning på det nya året önskar Bahia Desperados alla HBK:are.

//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Hej igen. Här kommer en uppdatering av läget i Santa Pola.
Trettondagsafton var det stor parad här i staden. Vädret var soligt, och kl 15:00 hade vi 25,6° i skuggan.
Jag är i och för sig ingen expert på spanska helgdagar, men har förstått att man firar de tre konungarnas dag. Det är väl vad vi kallar de tre vise männen som kom med gåvor till Jesusbarnet.
Därför är denna helgdag som vår julafton med motsvarigheten till julklappar. Det finns onekligen en logik i detta.

P46.jpg
Polisen spärrade av vägen när vagnarna som skulle ingå i paraden kördes ut från garaget.

P47.jpg
Mycket folk hade samlats vid Kastilljen.......

P48.jpg
Som var upplyst av allehanda lampor och arrangemang.

P49.jpg
Man hade verkligen ansträngt sig för att göra det hela festligt. Varför kan inte vi i Sverige arrangera liknade vid högtider? Vi har ju bättre ekonomi än Spanien.
På tal om poliser, denna dag såg jag mer poliser på gatorna än jag sammanlagt gjort i Sverige de sista tio åren.

P50.JPG
Här sitter tre HBK:are från Bahia Desperados och väntar på att paraden skall börja.

P51.jpg
Folk trängdes på paradgatan. Det verkade som hela Santa Polas befolkning var ute. Gammal som ung.

P52.JPG
Äntligen dök de upp. Först kom Mimmi Pig med några andra Disney-figurer.

P53.JPG
Sedan ett antal dansande flickor anförda av lite äldre tjejer.

P54.JPG
Sedan kom ett gäng som kånkade på resväskor och gjorde honnör. Sammanhanget begrep jag aldrig

P55.JPG
Vagnarna som tidigare körts ur garaget under polisens övervakning hade nu smyckats och ingick i paraden. Alla hade enorma högtalare och förstärkare som drevs av generatoraggregat. Ljudnivån på musiken höll en konstant nivå på sisådär 100 decibell A

P56.jpg
Man hade lagt ner ett enormt arbete på kostymer od.

P57.JPG
Här är några som förväxlat hårspray med bättringsfärg för husbilen.

P58.jpg
En hög med tjejer gjorde gymnastiska övningar med stora bollar.

P59.jpg
Från vagnarna kastades ut konfetti och godis till barnen, men vuxna snek också till sig av godbitarna.

P60.jpg

För varje vagn som passerade östes mer konfetti ut på åskådarna. Speciellt trevligt verkade det vara att ösa konfetti på turister.
Hela husbilen blev i feststämning när man klädde av sig av alla färgglada papperslappar som hamnat innanför kläderna.

P61.JPG
En liten tös tyckte att man kunde återanvända de färgglada pappersbitarna och plockade för glatta livet. Recykling kallas det visst.

P62.jpg
Man måste jobbat i veckor med utstyrseln.

P63.jpg
Så kom då som sista vagn........

P64.jpg
Den med de tre vise männen.

P65.JPG
Sedan var det slut, och dags att bege sig hemåt.
På vägen hem mötte vi renhållningspersonalen som noggrant städade upp efter paraden.
Dé var allt för i dag.
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rapporter från Santa Pola

Det har varit tyst ett tag nu! Fler rapporter väntar vi på, vi som dväljes här uppe i den kalla nord! Är det någon fart där nere nuförtiden?

gpsp.jpg

You have to drink gin and tonic in the afternoon, to cope with the heat, you know!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Rapporter från Santa Pola

När man ser bilder från Spanien ser det jäkligt trångt ut nästan som "armbågslucka",är det lika trångt på alla Spanska övervintringsplatser?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Rapporter från Santa Pola

Wisard du har rätt
Man firar Ankomsten av dom tre vise männen Reyes magos. (Melchor, Gaspar y Baltasar) som kom med presenter till det nyfödda jesusbarnet.
Jultomten säger man här att det är en modern uppfinning av dom stora köpcenter. Som vanligt så vinner reklamen och jultomten hittar till fler barn varje år. Fördelen med tomten är att barnen får sina leksaker innan jul lovet till motsatsen av dom tre vise männen. Det är skoldag dagen efter.

Barnen lämnar sin önskelista till en av kungarna och har dom varit snälla så får dom presenter, har dom varit stygga så blir det svart träkol. I modern tid så är det lite bränt socker.

Alla komuner har ett festkonto som används till sådana här högtider.
Här i Fuengirola så sponsras det av privata företag som slängde ut över 4 ton av godis bestående av allt ifrån karameller till dugnuts. Kanske barnen är lite extra snälla i Fuengirola.

Eftersom det oftas sponsras av privata företag så kan dom där flickorna med blåa hattar representera t.e.x. en resebyrå

Ps är de någon som tar svängen väster ut så hör av er.

Juan
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

För att lindra Jappes Santa-Pola-abstinens-besvär kommer här lite ”spridda skurar” om vad som här tilldragit sig den senaste tiden

01(1).JPG
Ove och Lizzy har beslutat sig att lämna Bahia och dra vidare söderut och bjöd därför på avskedsparty med sedvanligt dricka med tilltugg. Här hälsar de gästerna välkomna.

02(1).JPG
Samtidigt var det ett välkomstparty för Anders och Berith som just anlänt men svikit gänget och flytt till ett bättre klimat med regn, kyla och slask över Jul och nyår.

03(1).JPG
Vädret var perfekt, om än något kyligt, 18° och strålande solsken.

04(1).jpg
Som vanligt trivdes man i goda vänners lag, förutsatt att de rätta dryckerna serverades.


05(1).JPG
Som vanligt, när HBK:are möts under trevliga former utbyts historier från forntiden. Det är inte för inte som Bahia kallas för Santa Polas största äldreboende.

06(1).JPG
Ove verkar dock inte speciellt glad åt att lämna Bahia. Han är nog säkert tillbaka inom en snar framtid.

07(1).jpg
I dag sprang man maraton i Santa Pola, och folk hade samlats utmed vägen för att skåda de svettiga löparna.

08(1).jpg
När loppet var slut verkade det som att alla löpare försökte sparka sig själva i ändan. Det lyckades ofta inte, utan man fick ta hjälp av händerna. Varför denna ritual???

09(1).jpg
Överallt sprang man (häpp) på dessa individer. Sta´n var full av löpare.

10(1).jpg
Många funktionärer fanns det. Men de stod i stora grupper och vad tjänade detta till????

10(2).JPG
Så här såg det ut efter loppet. Tomma vattenflaskor, burkar mm över hela sta´n.

11(1).jpg
Vi drog oss tillbaka till Pina Grande, som är en populär uteservering vid stranden. Där var fullt av folk som ville ha sig något till livs.

12(1).jpg
Där tog vi en ”macka” med skinka, ost och ägg. Jag funderar på hur de får hönan till att värpa ägget på exakt rätt ställe i hålet som gjorts i brödet????


Slut för idag!!! Men mer kommer.
//W
El Mago
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Hej.
Vi har fortfarande vackert väder, om än något kyligt på nätter och mornar.

För att slippa få Jappe i hasorna så lägger jag in några bilder från senaste veckan.

CT001.JPG
Tro det eller ej, men här på "vår" lilla gatstump så bor det för närvarande 21 svenskar!

Här kommer även några foton på Santa Polas omgivning som jag tog när några ur Bahia Desperados EC och TC begick en cykeltur till La Marina, ca 22 km T o R.

CT002.JPG

Utanför Santa Pola finns kvadratmkilometer stora saltvattensbassänger (Salinas) där man utvinner salt ur medelhavets vatten.

CT003.JPG
På små öar i bassängerna kan man se dessa konstiga byggnader.

CT004.JPG
Detta är själva saltfabriken.

CT006.JPG
På långt avstånd kan man se enorma högar av salt som ser ut som jättelika snödrivor.

CT007.JPG
Här finns salt så det räcker till åtskilliga frukostägg. Jämför storleken på högarna med grävmaskinen i mitten på bilden.
Enl uppgift exporterar man härifrån många tusen ton salt till Skandinavien. Att användas som vägsalt förmodar jag.

CT008.JPG
Väl framme i La Marina var det gott med en svalkande öl på en uteservering.
Sedan var det bara att trampa på hemåt igen.
Vi hörs.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

Trampa - jag trodde Bahia Desperados åkte elcykel? Eller var det bara "EC"?
:quest:

3 TC (TrampCykel) och en EC (ElCykel) på denna resan. -Men det går faktiskt att trampa även en EC. Men det är gött å ha batteriet i uppförsbackar. Då klarar batteriet 5 mil.
Ha dé bra i kyla och snö.
:msn_laugh:
//W
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Rapporter från Santa Pola

3 TC (TrampCykel) och en EC (ElCykel) på denna resan. -Men det går faktiskt att trampa även en EC. Men det är gött å ha batteriet i uppförsbackar. Då klarar batteriet 5 mil.
Ha dé bra i kyla och snö.
:msn_laugh:
//W

Du Jerry!!!

Här är det 85 grader i bastun, slå det om ni kan.........
Ute är det ca -5 grader....men där är man ju inte om det inte är nödvändigt.. som att hämta ved till kaminen.

Men det är gött här inne +23grader !:msn_wink:

Hur har ni det i husbilen?:quest:

Inte nödvändigt med snöskyffel förstår jag, men hur funkar det med värmen på natten för er?

Ha det gott önskar vi ifrån Kinna!

Snart -10 grader ute men vi värmer oss vid brasan du vet!!!!!:blabla:

Ha det gott därnere! Vi är inte ett dugg avundsjuka:msn_weird:

Jo.... det är vi:msn_embarrassed:!!!!!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen