• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteribyte.

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Vad händer när jag byter från Gel till AGM.Jag en CBE516 laddare,skall den ställas om till AGM eller är det bara att byta batteri.
Jag har letat i gamla inlägg men inte hittat något svar och hoppas då på mina kunniga
HBK vänner
God Jul på er alla.:santa1:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Batteribyte.

Hej

Har skrivits massor om detta på forumet.
De uppgifter jag fått från batteritillverkare ( Varta) är att laddaren ska stå i bly/syra- läge om det inte finns AGM- läge på laddaren.
Nu kommer det säkerligen en massa synpunkter på detta svar från alla som vet, så du får väl välja vem du ska tro på.
God jul o Hejs från

Claes 105
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Batteribyte.

Hej.

Har själv som bilen var inställt från fabriken gel, har fungerat bra även batteri tillverkaren rekommendera gel när bilen var ny 2009.

Här en Google översättning från Tyska Promobil från i dag.
(om man förstår vad de menar)

För AGM batterier elektrolyten är bunden i fleece. De anses extremt djupcyklingsbatterier och liknar gel. I likhet med dessa, utjämningsspänningen (13,8 V) än bly-syra-batterier med flytande elektrolyt. Därför lämpar sig bättre för AGM-minne belastningskurva för gel batterier.

Det finns dock ingen enhetlig rekommendation. Vilken egenskap är faktiskt den rätta kan bara säga batteritillverkaren definitivt.

Kurvan kommer att avgöra när laddaren övergår till underhåll läge. I detta avseende är AGM-batterier kräver inte. De är dock känsliga för överspänning och underspänning. Den undre gränsen för laddaren bör inte vara mindre än 15 procent av den nominella kapaciteten på batteriet, medan en 100-Ah batteri som är 15 ampere.
Å andra sidan, får inte överstiga 30 procent, eftersom batteriet blir för varmt och torrt. Det är därför ansedda tillverkare rekommenderar en temperaturgivare på batteriet. För detta ändamål måste dock laddaren en styringång, som endast vid mycket höga lastare av ärendet.

Leif
 
Senast ändrad:
Toppen