• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsvärme i hb

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Ni som har värme på i era husbilar under höst/vinter, hur varmt har ni satt termostatet på, har ni sett tecken på någon kondens i husbilen?

Mvh
Pilot
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

7-8º och en avfuktare avdenna typ.
Tycks fungera utmärkt fast bien står ute i Göteborg, där det sannerligen inte är torrt så här års.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

Hej!
Hur har du fått in den..kanske en minivariánt??

Mvh
Pilot
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

Den är inte stor, ca 30 X50 cm. Rören är flexibla aluminiumrör.
Man kan ställa in den så att den blåser hela tiden med eller utan värme.
Jag har den på 0 grader så fryser det inte, och när vi vill iväg ställer jag termostaten på 20 grader. Har även en hygrometer så att jag kan hålla koll på luftfuktigheten, blir den för hög ställer jag in luftavfuktaren.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

Pilot

Nere i dina subtropiska hemtrakter kan man kanske ha värme på över vintern, men dyrt måste det bli. Även den mest välisolerade av de husbilar jag haft, en Niesmann Clou med 50 mm PU-skum runt om och även isolerad mot förarhytten, klarade inte att hålla 20 grader inomhus med 2 kW elpatron vid normal Jämtländsk vinterkyla.
Att hålla husbil varm tror jag skulle dra lika mycket el som går åt för att hålla vår drygt 200 kvm stora villa (med välfungerande bergvärme) varm, något som skulle kännas som ett vettlöst slöseri.
När bilen står obebodd ute vill jag också få den kallställd fortast möjligt för att inte snö på taket skall tina även om det händer någon eller några gånger varje vinter att det blir tö även här i norr.
Det har aldrig tagit mig mer än ett halvt dygn att få bilarna ordentligt uppvärmda och startklara och jag har genom åren aldrig märkt någon nackdel med att kallställa mellan vinterturerna, bortsett från lite pyssel med dränering av vattentankar och ledningar (något som man rimligen bör göra i vilket fall, som gardering mot strömavbrott).

aake
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

Om vattentankar och ledningar är dränerade och syftet med värmen enbart är att skydda mot kondens kanske det bästa vore att ha någon sorts differenstermostat som ser till att det alltid är ett visst antal (5?) grader varmare i husbilen än utanför. Då skulle inte elförbrukningen öka i takt med sjunkande utomhustemperatur. Jag har inte kollat marknaden efter sådana termostater, men det borde finnas.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

Hej Krokom
Du har betydligt TORRARE luft i Krokom än vad vi har i södra delen av landet.
Så att ha värmen på i HB på vintern är nog bara en fördel oss, med högra lufftfuktighet.
Men det räcker med några + grader för att hålla ner luftfuktigheten.
/Vidhem
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

Pilot

Nere i dina subtropiska hemtrakter kan man kanske ha värme på över vintern, men dyrt måste det bli. Även den mest välisolerade av de husbilar jag haft, en Niesmann Clou med 50 mm PU-skum runt om och även isolerad mot förarhytten, klarade inte att hålla 20 grader inomhus med 2 kW elpatron vid normal Jämtländsk vinterkyla.
Att hålla husbil varm tror jag skulle dra lika mycket el som går åt för att hålla vår drygt 200 kvm stora villa (med välfungerande bergvärme) varm, något som skulle kännas som ett vettlöst slöseri.
När bilen står obebodd ute vill jag också få den kallställd fortast möjligt för att inte snö på taket skall tina även om det händer någon eller några gånger varje vinter att det blir tö även här i norr.
Det har aldrig tagit mig mer än ett halvt dygn att få bilarna ordentligt uppvärmda och startklara och jag har genom åren aldrig märkt någon nackdel med att kallställa mellan vinterturerna, bortsett från lite pyssel med dränering av vattentankar och ledningar (något som man rimligen bör göra i vilket fall, som gardering mot strömavbrott).

aake

Ha,ha ja du Aake, subtropiska trakter är kanske att ta i, men det ligger ju en poäng i det, naturligtvis är det ju skillnad var man bor och hur kostnaden kommer att te sig under den tid som man värmer upp h-bilen, här nere i Klippan just nu är det 8 grader varmt och rejält fuktigt så uppvärmningskostnaderna är inte det stora problemet just nu...kan bli om det är -2 och blåser 11-12m/sek.
Frågan kanske är om det är lönt/bra för bilen att ha lite värme på???

Ha de!
Pilot
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

Pilot

I det vinterklimat jag har så tror jag att bilen skulle fara illa av att stå utomhus med värme på. Snön skulle smälta av värmeläckage och bilen täckas av omväxlande is och vatten, bättre då med långa perioder av oftast torr snö på taket.

Iofs är bilar, liksom båtar, konstruerade för utomhusvistelse, men jag är beredd att hålla med om att vinterförvaring under tak, uppvärmd, eller kanske ännu bättre i uppvärmd lokal, borde gynna bilens långsiktiga överlevnad. Det blir dock en fråga om kostnad versus nytta och denna kalkyl utfaller som du antyder olika i Jämtland jämfört med i Skåne. Även om jag vet att det kan bli vinter även hos dig; den enda gång jag verkligen fastnat i snödrivor med fyrhjulsdriven husbil var en fabruaridag mellan Lund och Dalby!

Jag tror att min nuvarande lösning, kallställning men under tak, är optimal med hänsyn till både nytta och kostnad. Till betydande del tror jag att denna kalkyl påverkas av vilken typ av husbil man har och av byggnadssättet. Minimera antalet hål i taket, hålla koll på tätningar för fönster och takluckor. Jag har i andra trådar berättat hur jag med tvåkomponentlim fäst halkskyddsplåtar på taket på min föregående bil och i plåtarna fäst lastbärare etc utan att ta hål i bilen.

Här en bild på min nuvarande plåtis, under tak och kallställd mellan turerna. Även på denna bil är takräcket fäst med stora fötter med tvåkomponentlim, inga skruvar eller bultar genom taket. Jag känner mig trygg utan att behöva kosta på dyr värme.

IMG_3542 (Large).jpg

aake
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

Jag kör med ett separat konvektorelement på ca 5-10 grader och detta för att slippa slita på Trumapannan .

Ett konvektorelement med fläkt är ju billigare att köpa nytt än att reparera Trumapannan om den skulle gå sönder pga. att det går så mycket .
 
T

Teddi

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

ja tror man kan jämföra med sin bostad,,vem skulle vilja stänga av värmen där över vintern med sättningar i dörrar-luckor osv,,10grader plus,,musta fino:santa-5-icon:
 

Raslin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
7654
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

vi håller ca +10 står i kallgarage, ingen kondens, inga andra"tillbehör" ville kunna åka direkt, då vi använder bilen året runt.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

Hrm..delade meningar i mycket, vi bodde i vår husbil förra vintern p.g.a vissa orsaker och då hade vi värme på hela tiden el och gasol, det var den värsta vintern vi haft i Skåne som någon kan komma ihåg, visst kostade det en slant (men inte som uppvärmningen i vårt f.d hus) för det både blåste och var svinkallt, vad beträffar att slita på truman när h-bilen står uppställd...vet inte om det sliter så hårt..det positiva är att man får ju jämt fördelad värme överallt !

Kul att höra era åsikter, bra tråd!

Mvh
Pilot
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

ja tror man kan jämföra med sin bostad,,vem skulle vilja stänga av värmen där över vintern med sättningar i dörrar-luckor osv,,10grader plus,,musta fino:santa-5-icon:

Om du bortser från energislöseriet så låter det som gångbara argument för att även hålla personbil och båt uppvärmda över vintern.

Men till vilken nytta? Under de år som gått sedan 1979 har vi haft 8 husbilar och alla har fått stå kallt på vintrarna. Ingen har farit illa av detta och inte ett enda fall av sättningar i dörrar och luckor, frånsett att i ett gammalt hembygge den lite väl tunna dörren till bodelen kunde glipa kanske 1 mm i nederkant när bilen var riktigt kall, men denna glipa försvann direkt vid uppvärmning.
Och hur många av alla landets husvagnar tror du står uppvärmda under vintern?

Det finns goda argument för att spara på el, även om vi bortser från ekonomin. I vårt hus har vi efter diverse genomgripande åtgärder (tilläggsisolering, treglasrutor, värmeväxlare med energiåtervinning, konvertering till vattenburet, bergvärmepump, mm) kommit ner till ca 25% av tidigare förbrukning utan att minska (tvärtom faktiskt!) på komforten. Att då bränna stora mängder el i en bil skulle inte kännas bra. Dessutom inte ens mer än marginellt mer bekvämt; med 6kW dieselcentralvärme får jag full och jämn värme på någon timme.

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Underhållsvärme i hb

Jag testade med att köra en luftavfuktare under någon vecka förra vintern men till ingen nytta eftersom den kalla luften inte innehåller någon fukt att tala om.

Avfuktaren gör bättre nytta under den varma årstiden eftersom ev. mögeltillväxt sker i varm och fuktig miljö.
 
F

F.d. 52949

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

Hej o God Jul!
Vi har våran bil stående utan vare sig tak eller annat skydd. Har inte någon värme på. Däremot har vi några torrbollar som vi placerat ut. Har aldrig haft några problem med att bilar eller husvagnar tagit skada av att inte någon extravärme har tillförts.
Titta på alla tusentals husbilar o husvagnar som står hos våra husbilssäljare över hela landet, där bara ett fåtal står inomhus.
Spara dessa utgifter och åk husbil för vad det kostar istället.
:santa-5-icon:
 
Toppen