• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Inbrott

:santa1:Tack !

Jag kände inte till detta med apoteket , tack för den information.

Men så var det där med tiden !

God Jul till Er
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inbrott

Kanske kan man förvara medicinerna på två olika ställen i husbilen! Så gör jag utomlands. En mindre förpackning för de närmaste dagarna och en annan större förpackning som ska räcka hela resan.

Kanske för enkelt? Har jag missat något?

Jappe
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Inbrott

Inför våra resor utomlands brukar jag scanna in pass, kreditkort, recept, försäkringar o.d. på ett SD-minneskort. (scanna inte baksidan på kreditkorten om SD-kortet skulle komma i orätta händer) Tanken är att om allt eller något försvinner så kan jag med datorhjälp få fram kopior, vilket borde underlätta om tjuven varit framme. Förutom telefonlistan i telefonen har jag alltid en adresslista i papper om även telefonen försvinner. Här finns alla telefonnummer som behövs för att spärra kreditkort och försäkringsbolag samt sådana som kan underllätta vid oförutsedda händelser.
Det kanske låter syniskt, med jag tror att bara genom att jobba med detta och tänka sig in i olika situationer så har man skapat sig grundläggande kunskaper för at senare undvika dessa.
GOD JUL till ER alla
Leffe
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inbrott

Ja, det är klokt att vara väl förberedd mot förluster pga brand, tjyvar och glömska. Ett alternativ ang telefonnr, adress och viktiga dokument är Googles mail. Den synkroniserar dessutom med moderna mobiltelefoner. Har du lagt in en uppgift i telefonen finns den tillgänglig via ditt gmail-konto på vilken dator somhelst.

Om du tappar din telefon och köper ny är det bara att knappa in din adress och lösenord och vips så har du alla telefonnr och bokningar i kalender på plats igen (5 min).

Nu ska jag scanna in alla viktiga dokument i samband med husbilsåkande, maila till mej själv så dom blir tillgängliga var jag än befinner mig.

Det finns säkert fler alternativ än Google för detta.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott

Med tanke på inlägget om minnerskort, och det Kenth skriver så finns det ett litet gratisprogram Dropbox som jag använder mig mycket av.

Programmet installeras på de datorer man använder och fungerar som en extra hårddisk, efter några sekunders kontakt med internet är alla filer uppdaterade automatiskt, finns även som app för smarta telefoner, det går också att logga in på publika datorer och komma åt sina dokument men inte redigera.

Dropbox - Simplify your life

//Tommy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott

:santa1:Hej Charky !

Tack för tipps.
Kanske en bra lösning , men tråkigt med trådar kors och tvärs inne i bilen,

Min lösning går inte kors och tvärs. jag använder en befintlig skruv på sidofacket i dörren och en skruv i stolsfästet. själva wiren är ca 20 cm på vardera sida.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Inbrott

:santa1:
Nej det har du inte Jappe !

At förvara medicin på flera ställen är helt Ok , men vad händer om det brinner inne,

vad jag menar är problematiken med att återskaffa medicinen på ett snabbt och

enkelt sätt , nu kunde vi köra tillbaka till Mö , hämta ut inringt recpt , på bara

några timmar, så det hela löste sig , men om vi varit i ett fd. öststats land ????

God Jul Jappe !
 
D

DeVille

Guest
Sv: Inbrott

48964d1324486392-askydd.jpg
l


Detta "tysta" larm som ni har, vad är det för något?
Fabrikat och Återförsäljare...

Ett sådant tyst pip är ju allt man behöver för att hinna ta fram geväret ;)

I bilen jag köpte så fanns det också fönsterhakar modell stark installerad.
Sitter i chassiet till stolen, är inte ivägen alls.

/DeVille
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24411

Guest
Sv: Inbrott

Bra tips med det larmet. Ska titta på det. Vi brukar ta säkerhetsbältet runt handtaget på förardörren och sen låser bältet som vanligt. :mh4:
 
Toppen