• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcentral i McLouise

thomas.palm

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9287
Medlemskap
2024
Är det någon som vet vilken elcentral som sitter i en ny McLouise Mc4. Jag är intreserrad av hur jag bäst kopplar in en solcell så att jag laddar både start- och förbrukningsbatteri. Jag har letat lite och förstått att en EBL 99 är vanlig i många bilar men kan inte hitta någon information om vad som monteras i en McLouise.
En modellbeteckning, en handbok eller ett kopplingsschema vore toppen. Även andra goda råd om hur man bäst koppla in solpanel och val av regulator tas tacksamt emot.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Elcentral i McLouise

Du bör hitta en typskylt på din EBL
Om det är en 99 skall du koppla in en MPPT regulator på block 6 1=minus 3=plus.
Då laddas bodelsbatteriet med ordinarie panelvisning.
Startbatteriet brukar man ej ladda via solpanel.

Jojje
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Elcentral i McLouise

Ett alternativ är att sätta solpanelen till startbatteriet samt ha en vsr till bodelsbatteriet om nödvändigt.
Dvs prio ett på startbatteriet som för det mesta ändå är fulladdat.
Bästa lösningen hänger oftast på hur det är tänkt att användas.
 
Senast redigerad av en moderator:

thomas.palm

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9287
Medlemskap
2024
Sv: Elcentral i McLouise

Vad jag vill i första hand är att både start- och förbrukningsbatteri ska vara laddade även om bilen får stå oanvänd ett tag. Det är därför jag vill ladda även startbatteriet och det är det som krånglar till det lite. En standardinstallation av en solpanel brukar ju vara bara förbrukningsbatteriet. I andra hand vill jag även ha påfyllning av förbrukningsbatteriet på ett effektivt sätt när jag använder bilen. Jag har lyckats hitta ett kopplingsschema till en EBL 99 men det är inte en sån som sitter i bilen. Jag får väl försöka leta upp en modellbeteckning eller fråga Risto.
Tack för hjälpen.
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Elcentral i McLouise

Hej tomas kolla om du har ett relä mellan bilbatteriet ock bodelsbatteriet
jag fick ett monterat av oscar på autohallen så nu laddas båda batterierna.
Markko.
 
Toppen