• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 200-5 Funderingar

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Jag har en EBL 200-5 i min bil. Den laddar inte batterierna vid nätdrift, tänkte plockaisär den nu i Julhelgen. Men tänkte se om det finns någon som har några bra tipps på vad man skall kolla x-tra på. Säkringar och matning har jag redan kontrollerat, därav borde det vara interna problem i mojjängen.

Om någon har bra tipps var jag ska pilla in min solcells laddning så får ni gärna upplysa mig om detta, nu är de anslutna på laddutgången från EBL:n.
 

Bilagor

  • Bedienungsanleitung ab 1994_Page_1.jpg
    Bedienungsanleitung ab 1994_Page_1.jpg
    747 KB · Visningar: 63
  • Bedienungsanleitung ab 1994_Page_2.jpg
    Bedienungsanleitung ab 1994_Page_2.jpg
    382,7 KB · Visningar: 62
F

F.d. 2577

Guest
Sv: EBL 200-5 Funderingar

Jag kan dessvärre inte ge dig några tips, besitter inte den kunskapen. Men jag vore intresserad av att få veta var du fått tag på ditt kopplingschema?
Leffe
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: EBL 200-5 Funderingar

Lader ikke batteriet med 230V, men med 12 er det nok laderen eller sikringen til 230V laderen. Eller en dårlig kontakt? Ledningen går rett igjennom EBLen til bodelsbatteriet, så der burde det ikke være noe galt? Kan måles med Ohmmeter.

Solcellen er trygest og kople rett på batteriet, ikke via EBLen. Det viser seg og være minst plunder med det:)
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: EBL 200-5 Funderingar

Hej.
Du säger att du kollat säkringarna, om jag minns rätt så är den säkringen som du ser i schemat (vid transformatorn) inbyggd i EBL:en.

Jag bifogar en bild på den EBL som sitter i vår bil. Ditt schema påminner starkt om vår EBL. Bildens kvalitet är inte så hög men den inbyggda säkringen syns ändå skapligt.
Lycka till /Roy
 

Bilagor

  • Inbyggd säkring.jpg
    Inbyggd säkring.jpg
    457,6 KB · Visningar: 29
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: EBL 200-5 Funderingar

Tack för hjälpen.

Skall demontera den och kontrollera de interna säkringarna, skall även mäta dioderna o se att de är som de skall vara. Upplever även att laddningen från generatorn är tveksam, skall roa mig i Jul med att fixa detta :)


/Freddy
 
Toppen