• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollavgift i Malmö

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Fräck Dodge, jag är svag för alla full-sice pickuperna. Jag saknar dom att köra, men inte när jag tankar. Det har blivet en affärs idé av detta på privat tomtmark då här är mycket pengar att tjäna. Motion 2011/12:T269 Rättssäker parkering - Riksdagen
Till skillnad när man parkerar fel på kommunernas gator såsom för nära gatukorsning, övergångsställe, vändzon, fel färdriktning o.s.v. då blir det trassligt för andra bilister. Men i ert fall är det för att tjäna pengar.
pbot.nu
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Detta verkar vara en lönsam bransch för markägare, men kanske främst för bevakningsbolagen. Vad jag vet förekommer det ofta, kanske till och med oftast, så kallade "0-avtal" där bevakningsföretaget inte får något betalt av markägaren för tillsynen av parkeringen, utan inkomsterna, och därmed vinsterna, kommer ifrån de felparkeringsavgifter de kan få in. Då är det ju klart att de utfärdar p-avgifter så fort de får chansen, annars skulle de ju inte sköta sitt jobb. De jobbar ju åt ett vinstdrivande företag, så allt annat skulle vara tjänstefel.

Intressant motion till Riksdagen Dethleffskvalite. På det hela är det klart att det inte, ännu i varje fall, lönar sig att klaga, utan att bara betala och se glad ut. Man får nog särskilt se upp var och hur man parkerar i fortsättningen.

Johan K.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Har i kväll skickat följande mail till Anna Heinrichs
Svea Inkasso International

Har mailat till jesper.kristensen@kff.se. och väntar på svar från honom innan jag gör något vidare.

Har också varit i kontakt med andra husbilsåkare som har haft samma problem och fått rådet att bestrida avgifterna.

Här kommer några av de meddelanden jag fått:

1. Var exakt parkerade du, var det på gatan "Jägersrovägen 151" eller inne på parkeringen?

Vad står det för orsak till boten på böteslappen?

Anledningen till att jag frågar beror på att det ofta står husbilar parkerade på Jägersro's och köpcentrats parkeringsplatser. Om det är så att de bötfäller husbilar för att de upptar två p-platser när de är inne för att handla så riskerar många att bli bötfällda.



2. Det hjälper ju inte nu men vi försöker parkera med alla fyra hjulen i rutan och låter rumpan sticka ut i ett fritt utrymme (se bild), alltså inte över en annan p-plats.


Skulle det hända oss skulle vi ta ärendet till en driftig butiksägare vars kunder nyttjar p-platsen. På Jägersro skulle det bli Jula-butiken. Klicka på bilden så den blir större ...
Bifogade miniatyrer





3. Detta är när Malmö är som bäst. Betalar cirka 110:- kronor om dagen för att parkera min servicebil i de centrala delarna av denna trevliga stad. Kom tillbaks från jobbet till bilen vid Möllevångstorget i förra veckan och bläcket på den gula lappen hade knappt torkat. Cirka 10 minuter efter tiden kostar 400:- kronor.

Tittade lite på Jägersro center, dom kan inte enas om en gemensam hemsida. Hittar flera stycken, gemensamt är att man skryter om många och gratis parkering. Men det är ju inte sant då dom vill ha betalt av er.





4. Men för att undvika att vi får för mycket arbete har jag skrivit till Jägerso Center och frågat efter deras policy.



5. I stort sett alla köpcentra är tydliga med att i sina annonser nogsamt påpeka att man har fria parkeringsytor.


Min undran är då om det finns begänsningar vid parkering på dessa "privata" parkeringsplatser och var i så fall kan jag läsa dessa? Finns skyltar som informerar, mm?

De enda skyltar som man ibland kan se, är förbud för lastbilar att köra in på parkeringsområdet och det är kanske detta som ligger till grund för den s.k kontrollavgiften.

Kanske vorde det bra att få en rättslig syn på det hela?


6. Man undrar ju om affärsinehavarna inte vill ha oss husbils ägare som kunder?
Jag hade tagit med boten till Jula och bett att få tala med föreståndaren!
Ska vi behöva bli behandlade såhär när vi bär dit våra pengar till affärerna.


7. Jag tycker för övrigt det mest liknar någon form av bedrägligt förfarande.

Jag hade inte betalt förrän jag pratat med någon från köpcentrets ledning.

Detta utesluter ju då också alla bilar med någon form av släp.

Mycket märkligt


8. Jag pratade med Per Blom på KF fastigheter i Stockholm. Att sätta avgift för att vi står i två rutor var det dummaste han hade hört. Så funkar det INTE i Stockholm. Har fått tag i Jesper Kristiansen i Malmö och han bad mej att du ska skriva till honom på ePost: jesper.kristensen@kff.se.

För övriga medlemmar: Bestrid avgifterna. Alla männsikor vet inte vad en husbil är.

9. I fortsättningen får vi husbilsåkare parkera på Jägerso köpcentra mellan köpcentrat och Volvo. Om det blir fler "missar" går det bra att ringa direkt till arbetsledaren Dejan Grebovic på Europark på telefon 0734-24 21 32.


Mvh Klas Nilson
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Nu har Jesper Kristensen
Centrumchef Syd svarat på mitt mail

Hej Klas.

Tack för att du kontaktade mig!

Jag har tagit ett snack med vår ansvariga förvaltare angående ditt ärende och jag lovar att han ska hjälpa dig.

Med vänlig hälsning.

Jesper Kristensen
Centrumchef Syd
___________________________

KF Fastigheter Centrumhandel AB
Besök: Jägersrovägen 151 c
213 75 Malmö
Växel: 010-743 43 00
Fax: 040-28 54 53
Direkt: 010-743 44 45
Mobil: 076-768 97 39
Jesper.kristensen@kff.se
Med handeln i centrum - KF Fastigheter
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Svar från Jägersro Center:
"Jägersro Center - Parkeringsfrågor husbil
Svara Svara alla Snabbsvar Vidarebefordra Radera
Ladda ner meddelande Visa meddelandehuvud Utskriftsvänligt
Från: Martin Samuelsson Datum: 22/12/2011 6:22:10 PM
Till: nilssonklas@home.se; lars-g.jacobsson@telia.com
Kopia: Jesper Kristensen
Hej!

Jag har fått ta del av den mail ni skickat till Jesper och då parkeringsfrågorna ligger på mitt bord tänkte jag ge er ett svar.

Vårt syfte med att ha parkeringsbevakning är att säkerställa trivsel och bra, säker trafikmiljö för personal och kunder. Vi vill inte att besökare lappas om det inte är absolut nödvändigt.

Jag har pratat med Europark som efter att vi diskuterat frågan kom med svar nedan:
” Jag makulerar denna kontrollavgift och gör en generell instruktionsförändring på området, där större fordon exempelvis lätta lastbilar/husbilar ej skall erhålla en kontrollavgift om inte de står hindrande/farligt uppställda. Med detta har vi förhoppningsvis löst parkeringsproblemet med de kunder som har större fordon och vill besöka butikerna”

Skulle ni ha fler frågor eller mot förmodan få fler problem av denna typ när ni besöker oss så uppskattar jag om ni kontaktar mig."
Martin Samuelsson
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Nu har jag med hjälp av "Knut HBK Web" lyckats minska bilderna så att jag kan visa dom.
Klart och tydligt står jag i två rutor men jag hindrar inga andra kunder , massor av tomma p-platser
 

Bilagor

  • Kontrollavgift 1.jpg
    Kontrollavgift 1.jpg
    50,9 KB · Visningar: 53
  • Kontrollavgift 2.jpg
    Kontrollavgift 2.jpg
    98 KB · Visningar: 77
  • Kontrollavgift 3.jpg
    Kontrollavgift 3.jpg
    90 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kontrollavgift i Malmö

"Europark gör en generell instruktionsförändring på området, där större fordon exempelvis lätta lastbilar/husbilar ej skall erhålla en kontrollavgift om inte de står hindrande/farligt uppställda. Med detta har vi förhoppningsvis löst parkeringsproblemet med de kunder som har större fordon och vill besöka butikerna”
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

"Europark gör en generell instruktionsförändring på området, där större fordon exempelvis lätta lastbilar/husbilar ej skall erhålla en kontrollavgift om inte de står hindrande/farligt uppställda. Med detta har vi förhoppningsvis löst parkeringsproblemet med de kunder som har större fordon och vill besöka butikerna”

Bra! Men var står detta? Texten är skriven med citationstecken så jag tolkar att det rör sig om ett citat. Men var ifrån? Upplysningen får en mycket större trovärdighet om källan kan anges. Det är inte så att jag misstror er, Gunilla o Kenth, men för att kunna utnyttja informationen bör man som parkerare ha något att hänvisa till.

Johan K.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Hej
Läs inlägg nr. 26.

Där finns hela mailet från Jägersro Center.

Tack vare Kent och ( mej) har man gjort en generell instruktionsförändring på området, där större fordon exempelvis lätta lastbilar/husbilar ej skall erhålla en kontrollavgift om inte de står hindrande/farligt uppställda
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Åh förlåt!
Jag har gjort det klassiska (och oförlåtliga) felet att inte läsa hela tråden innan jag lade mig i. Egentligen har jag faktiskt läst hela tråden, men kom inte ihåg inlägg 26 till fullo och begrep inte att det var samma text som Gunilla o Kenth refererade till. Jag ber om ursäkt, tackar för ett mycket bra jobb och konstaterar att detta är ett bra exempel på Husbilsklubbens styrka.

Johan K.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Och dessutom, hur skulle kanske några tusen personer annars ha fått reda på tokigheterna, samt några av dem blivit så sura så de agerade. Står man ensam med en P-bot 100mil från var den kriminella gärningen skedde så brukar man inte orka annat än betala, liksom alla andra som senare också skulle bli drabbade.

Jag måste även tillägga......Jag har bara slarvläst denna tråd tidigare, så jag utgick från att det var avgift på platsen och två rutor användes på en biljett. Men boten var alltså för man använt två platser på en gratisparkering ?????? Bara där borde väl logiken i att kunna utdela böter spricka. För då går det ju inte att göra "rätt" för sig ens om man vill.

Jag kanske får sluta med min egen parkeringsförséelse. Jag brukar visserligen försöka få ut rumpan på bilen över en gräsmatta el. dyl. Men jag brukar använda två rutor i bredd eftersom det kan bli besvärligt när man kommer tillbaka, och två personbilar har kilat in sig på varje sida om husbilen, och gör det omöjligt att få in matkassar utan att först flytta den.

M.v.h. JANKRO.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Klart att jag var beredd på att få betala hela summan, men jag tänkte att man kan ge husbilsägarna en möjlighet att inte begå samma misstag som jag gjorde. Men att det hela resulterade i något som de som vill handla på Jägersro har nytta av i framtiden var en "biverkan" av det hela, det visste jag (vi) inte.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Har idag betalt 600 kr till Parkeringstjänst Väst AB, Ändrade dom 2 sista siffrorna ärendenr/OCR-nummer så min betalning hamnar troligen på någon annans P-bot.
Får troligen en påminnelse om betalning senare, kommer då att skriva och tala om när och till vilket bankgiro jag betalt.
Dom nöjer sej säkert inte med det utan vill att jag styrker min betalning, det kan jag göra mot en avgift på 600 kr.
Skall bli kul att se hur detta slutar.

Bosse

Lite nyfiken, hur gick det med ovanstående? Jag gillar civil olydnad :)
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Kontrollavgift i Malmö

Det gick inte min väg. Jag bestred senare den utfärdade kontrollavgiften, fick svar att eftersom kontrollavgiften är betald så är ärendet för vår del avslutat.
Det visade sej att när man betalt kontrollavgiften så har man godkänt och ärendet avslutas.
Vill man få rättelse efter betalning får man vända sej till tingsrätten.
Har nu lärt mej att aldrig betala kontrollavgiften, man skall alltid bestrida då är utfärdaren tvungen att ta ärendet till tingsrätten, det går inte att driva in en kontrollavgift via kronofogden utan dom i tingsrätten.
Bosse
 
Toppen