• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regulator lyser

F

F.d. 25418

Guest
En dum fråga från en novis! Min regulator till solcellen lyser hela tiden fast jag stängt av strömmen på huvudströmbrytaren ( panelen ovanför dörren ) Om den står och lyser hela vintern, borde den inte dra ur batteriet då? eller räcker ljuset som är på dagen till det?
Bror.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Regulator lyser

Vad har du för regulator? Max Power? Kolla manualen för regulatorn hur stor viloströmmen är. Har du husbilen inne eller ute. Jag har solceller på rufftaket på min båt dom sitter under en vit presenning och ger såpas mycket som regulatorn förbrukar.
MVH. Åke
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Regulator lyser

Rätta mig om jag har fel! Vad är skillnaden i regulatorn om den kostar 300 kronor eller 3000 kronor? Laddar den ena bättre än den andra?
Alla har väl elektroniskt överbelastningsskydd?
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Regulator lyser

Hej Pensionär,
< Man brukar få det man betalar för > brukar min bror säga.
Så då kan du nog räkna ut vilken laddregulator jag skulle välj.

För att vara "grinig", regulatorn reglerar laddströmmen från
solcellerna som laddar den ström som regulatorn reglerar.
Med starkt solljus så klättrar laddströmmens spänning lätt för
högt och batteriet överladdas (="elektrolyskok"), regulatorn
begränsar laddspänningen så laddströmmen hålls nere.
Vintertid kanske solcellerna knappt ger laddbar ström.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Regulator lyser

Det finnes i prinsippet to klasser regulatorer for solpanel: linjære som begrenser spenning og MPPT som bevarer effekten fra panelet. Enkelt forklart vil en MPPT regulator sørge for å justere opp spenning slik at den kan levere effekten (i Watt) videre til batteriene. De billigste er normalt av den begrensende typen, MPPT teknologien fordyrer regulatoren vesentlig og er normalt koblet sammen med en optimalisert flerstegs ladesyklus. Flerstegs ladning finnes og på de begrensende i litt høyere prisklasse. Selv ville jeg si at valget i dag for meg ville være mellom en billigst mulig eller en MPPT lader, mellomvariantene koster mer enn de gir.

Ulempen med MPPT er at de inneholder høyfrekvens effektelektronikk og om dette ikke er montert og skjermet riktig kan gi forstyrrelser på annet utstyr og også lyd. De enkle begrensende blir derimot varmere ved kraftig sol og må monteres slik at de får tilstrekkelig kjøling. Kjøling er ikke skadelig for en MPPT heller :msn_wink:
 
Toppen