• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plocka bort backspegeln

F

F.d. 5322

Guest
Vet inte om det finns fler än vi därute, som tycker den invändiga backspegeln är i vägen?
I vår bil tog den bort mycket sikt och kändes dessutom väldigt onödig.
Fick ett tips från glasmästaren att man kan knacka loss den med ett skruvmejselskaft, underifrån.
Jag visste inte att det var så lätt. Kan kanske vara ett användbart tips för någon.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Tog bort våran direkt och la den i handskfacket! Om man nu mot förmodan skulle behöva den nån gång!:)
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Vår bils backspegel låg redan i hansfacket när vi köpte den ny. Har besiktigat bilen en gång sedan dess, inga synpungter på att bacspegeln sknades. Detta tyder på att det räcker med fungerande yttre backspeglar,
Leffe
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Plocka bort backspegeln

...ååå jag har satt upp GPS:en där. Perfekt att inte behöva flytta blicken så långt när man vill kika på den - har ju ofta bara hunden som co-driver :D
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Plocka bort backspegeln

Någon skrev i ett inlägg här att sätta dit Backkameran.
Varför inte utveckla iden och sätta dit 3 st monitorer, (de kinesiska kanske) en för back kameran och två stycken för sidokameror istället för sidobackspeglar.
Fördelen skulle vara att man slipper helt döda vinklar och risken att speglarna slår i mötande fordon på småvägar kan i princip elimineras.

Nu kräver väl lagen att man skall ha sidospeglar, men på sikt kunde man kanske ändra på det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Har experimenterat lite (15 år i samma husbil) med backspegeln, ta bort den och backkamera.
1) husbil föddes med en matt bakruta och backspegel användes endast för att informera liten i bodelen.
2) Ersatt bakrutan med klar bakruta, gardin i toalettutrymmet, plant glas ( lins ) och underhållen öppna toalettdörren - senare skjutdörr.
3) backkamera via GPS laptop

2) är bäst för mig.

PS. användar ochså backsensor.

husbil-image-7288-1310396653.html
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Backspegeln sitter löst det är bara att dra den uppåt så lossar den
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Vet inte om det finns fler än vi därute, som tycker den invändiga backspegeln är i vägen?
I vår bil tog den bort mycket sikt och kändes dessutom väldigt onödig.
Fick ett tips från glasmästaren att man kan knacka loss den med ett skruvmejselskaft, underifrån.
Jag visste inte att det var så lätt. Kan kanske vara ett användbart tips för någon.

Hej. Jag tog bort backspegeln och fästet och monterade monitorn till backkameran där istället. Backkameran har jag inkopplad hela tiden och inte bara när jag backar. Jag ser från ca 50cm bakom bilen till ca 8 m bakom. Man ser vad man har bakom sig och ifall någon ligger för nära. Man får dämpa ljudvolymen dock. Kanske ett tips.

Mvh Per :)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Vi tyckte vår var i vägen. Man fick liksom titta runt den, vilket vi upplevde väldigt irriterande.
Backkameran valde vi att ha i vänstra hörnet av framrutan. GPS:n är i mitten fast i underkant på rutan.
Däremot har vi också kameran inkopplad hela tiden, vilket är en stor fördel med tanke på hur nära folk kör. ;)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Vi har ställt ner vår backkamera så att vi ser hela bakändan på bilen - underlättar vid precisionsbackning mot hinder. Däremot så ser vi bara någon meter bakom bilen. Det finns uppsidor och nersidor som alltid.....
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Plocka bort backspegeln

Har en skärm med flera ingångar på så jag har satt en liten kamera infälld under skylten och en uppe som vanligt. Båda mörkerseende.

Den undre har jag på jämt som backspegel.
 

Bilagor

  • PICT406111.jpg
    PICT406111.jpg
    67,3 KB · Visningar: 5
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Har en skärm med flera ingångar på så jag har satt en liten kamera infälld under skylten och en uppe som vanligt. Båda mörkerseende.

Den undre har jag på jämt som backspegel.

Det var smart. En mycket bra ide tycker jag. Allt går att förfina med bra ideer. Måste kolla om jag också har flera ingångar på skärmen. Per
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Plocka bort backspegeln

Vår ställer om sig, beroende på om man har backen i eller inte.
Kör man framåt så "tittar" den rakt bakåt, medan den vinklar ner så snart vi lägger i backen.
 
Toppen