• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

F

F.d. 25170

Guest
Hej alla!
Jag är ganska ny här på forumet så jag hoppas jag gör rätt nu :)
jag har lite problem med mina solceller och undrar hur många volt dom ska ge?
När jag mäter mina en solig dag så får jag ut ca 4-5 volt
Är det normalt eller ska dom ge 12/24 volt???

MVH
Dan
 
F

F.d. 25170

Guest
Sv: Solceller

Tyvärr inga specar alls,
jag tänkte slippa skruva loss dom.
Men det är väl säkert så att det står nått på undersidan
men 4-5 volt kändes lite och jag mätte em riktigt solig dag
har dock för mig att jag fick samma resultat när det inte var fullt lika soligt...

Jag får nog ta en sväng upp på taker och skruva

tack iaf

/Dan
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Enklast är - om du mäter spänningen (när bilen stått stilla ett tag i solen), över resp batterigrupps poler då bör spänningen där uppgå till ca 14 volt - annars är något galet.
En kompletterande mätning är - om spänningen mäts över batteripolerna, (några timmar efter mörkrets inbrott och utan att du förbrukat energi), kört eller laddat på annat sätt, då bör spänningen uppgå till ca 12,7 volt - annars är något galet.

Om ovanstående värden inte uppnås kan man gå vidare med ytterligare diagnostik/mätningar vad solcellen ger borde ge i förhållande till batteriernas laddningstillstånd och då gäller det att veta vad man mäter och var.

Om batterierna är "tillräckligt" laddade enligt den reglering som föregår batterierna så stryps succ laddningen av batterierna (för att skydda dessa) och så ska det också fungera.
 
F

F.d. 25170

Guest
Sv: Solceller

Tackar för era svar!!

Så som jag har mätt är direkt ifrån solcellerna alltså innan laddningsregulatorn och uppnår bara 4-5 volt och det är väl egentligen det som jag undrar över om det ska vara så?
men jag ska även testa detta

Tack
/Dan
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Det låter inte friskt, såvida du inte har en mini från ClasOlsson:cool:. Oavsett mulet eller i fullt solsken så ska spänningen överstiga 12v, mätt direkt på panelen mellan + och -
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Solceller

Hej,

Solceller är lite speciella (jämfört med andra strömkällor), i det att de ger i det närmaste samma spänning oberoende av om de träffas av starkt eller svagt ljus.
(Vid tomgång 20-21V och vid belastning till bästa möjliga effekt 16-17V, gäller naturligtvis för 12V solceller).

Koppla loss solcellerna från regulatorn och kolla vad varje solcell ger för spänning.

Om solcellerna ger riktig spänning, då är det nog en dålig anslutning, en korroderad kabel eller en trasig regulator som är problemet.

Betr. seriekoppling så funkar det ok om solcellerna är lika stora.
Om de skiljer mycket i storlek, då kan resultatet av seriekoppling faktiskt i värsta fall resultera i förluster som gör att man får ut mindre än av enbart den största solcellen.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Solceller

Vill inte vara nån besservisser!
Men har du haft mätinstrumentet inställt på DC (likspänning)? Och mätt direkt på kabeln från panelen?
Det finns ju inte så mycket som kan gå sönder i i panelerna om den inte fysisk är sprucken!?

Malbeck
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solceller

Jag håller med Malbeck att det måste vara något med mätinstrumentet.
Cellerna i en solpanel ligger kopplade i serie ock ger normalt i runda tal 0.5v per cell. Detta innebär att omdet är något fel på panelen så normalt är att den ger 0v.

Prova att belasta panelen med enförbrukare som en halvljuslampa eller en 12v motor. så ser du snart om den fungerar ordentligt. Detta provar du direkt ifrån panelen innan laddaren/regulatorn. Sedan kan du kontrollera regulatorn på samma sätt beroende avvilken typ avregulator som du använder.
juan
 
F

F.d. 25170

Guest
Sv: Solceller

Tack åter igen för alla tips,
nu vet jag vad jag har framför mig i helgen!!!

mätinstrumentet funkar som det ska det har jag kollat.

Det är inte jag som kopplat in panelerna utan dom satt på när jag köpte bilen.
Det ska enligt de uppgifter jag fått vara 2st 130W:are éller om det var 180W:are
skäms lite att jag inte minns riktigt vad han sa....
Men jag får nog gå hela vägen upp till taket och kolla hur dom är installerade vet inte om dom ligger parállelt eller i serie
det kommer ju bara 2 sladdar fram till regulatorn och jag vet inte i dagsläget vart dom är ihopkopplade heller så det får bli lite detektiv arbete på detta

Tack åter igen för era svar det har hjälp mycket

Återkommer om jag hittar felet

MVH
/Danne
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solceller

Då får du en synpunkt till: Det är 12v-paneler eftersom du har 2st. Du kan sära på hopkopplingen på taket och mäta en panel i taget. Jag förutsätter att du mätt kablarna, losskopplade från regulatorn och inte mätt på kablarna fastsatta i regulatorn.
 
F

F.d. 25170

Guest
Sv: Solceller

Nja på sätt och vis
dom satt kvar i regulatorn men jag hade dragit ur säkringen
det kanske inte blir rätt då??
Med säkringen i får jag ström från batteriet men utan säkring får jag bara 4-5 volt
jag har inte hunnit ta i det än
men tanken va att mäta var panel för sig

/Dan
 
Toppen