• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall hända med Smygehuk?

F

F.d. 50015

Guest
Man kan undra efter att ha läst detta i Trelleborgs Allehanda!!!

http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article1582210/P-kaos-ska-stavjas-med-overvakning.html

Smyge

Text: Andreas Mårtensson
Publicerad 29 november 2011 7.45 Uppdaterad 29 november 2011 13.352011-11-29 07:45:05
Smygehuk.

Nästa sommar ska parkeringskaoset vid Köpmansmagasinet på Smygehuk vara ett minne blott. Parkeringsavgifter och övervakning ska lösa problemet.
Trelleborgs kommuns utvecklings AB, som är huvudman för området kring Smygehuk, har tröttnat på oordningen vid gräsparkeringen vid Köpmansmagasinet.
– Tidvis är det full anarki. När det är som mest besökare står det husbilar överallt, kors och tvärs. Att inte ha någon kontroll inbjuder också till att besökare parkerar huller om buller, säger Ditte Fagerlund, vd för utvecklingsbolaget.
Men nu ska det bli kontroll. Utvecklingsbolaget planerar att införa någon typ av parkeringsövervakning på området, och införa betalparkering nattetid.
Utvecklingsbolaget har därför lämnat in en ansökan om dispens från strandskyddsreglerna för att kunna genomföra åtgärder. Det måste man göra vid den här typen av förändringar, även om de är ringa.
– Det handlar inte om att göra några större ingrepp, hägna in eller asfaltera. Det handlar mer om att ha lite bättre uppsikt, säger Ditte Fagerlund.
Att få bättre ordning på parkeringen är också angeläget ur säkerhetssynpunkt. Om husbilar eller husvagnar står parkerade för nära varandra är risken större att eldsvådor sprider sig mellan fordonen.
Det är samhällsbyggnadsnämnden som beslutar om dispens från strandskyddet. Nämnden har ännu inte behandlat ärendet.
– Vi hoppas få klart det innan nästa säsong. Vi vill i alla fall veta ifall det är möjligt att göra något, eller ifall vi ska låta det vara som det är, säger Ditte Fagerlund.
Ann :confused::confused:
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Hej på er husbilsfolk !

Det vore väl på tiden att få lite ordning där, och lite service i form av toatömning, och vattenpåfyllning för en normal summa.

S.B.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Jo jag har sett röran där nere. har slutat bli förvånad över hur husbilsfolket brer ut sig på andras bekostnad. Därför inte konstigt att fler och fler kommuner försöker stänga oss ute. Tror inte vi ska vara rädda för att påpeka avarterna även om det kan bli "obekvämt" nu är det helt "gratis" att " bre ut sig på alla sätt.. och alla andra som vill göra rätt drabbas sen av kommunernas missnöje och fina platser går förlorade.. eller blir hårt reglerade. Smygehus kommer väl i framtiden bli en "camping/ställplats" och med kommunens goda minne styras av en girig campingchef...
Hade hoppats att HBK medlemmar skulle föregå med gott exempel, men så är det nog inte... Tror detta är en svenskt problem, utomlands har jag inte sett det, Kanske är vi för nya i husbilslivet..
Håller mig därför som vanligt till egna smultronställen..
Libom
 

LasseLarsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
551
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Jo jag har sett röran där nere. har slutat bli förvånad över hur husbilsfolket brer ut sig på andras bekostnad. Därför inte konstigt att fler och fler kommuner försöker stänga oss ute. Tror inte vi ska vara rädda för att påpeka avarterna även om det kan bli "obekvämt" nu är det helt "gratis" att " bre ut sig på alla sätt.. och alla andra som vill göra rätt drabbas sen av kommunernas missnöje och fina platser går förlorade.. eller blir hårt reglerade. Smygehus kommer väl i framtiden bli en "camping/ställplats" och med kommunens goda minne styras av en girig campingchef...
Hade hoppats att HBK medlemmar skulle föregå med gott exempel, men så är det nog inte... Tror detta är en svenskt problem, utomlands har jag inte sett det, Kanske är vi för nya i husbilslivet..
Håller mig därför som vanligt till egna smultronställen..
Libom

Menar du att det bara är HBK-medlemmar som missköter sig i Smygehuk. Mig veterligt så är det alla sorters husbilsåkare som står där. Det som jag tycker är att missköta sig det är att sätta upp en husvagn med förtält och förgård och låta den stå kvar i veckorna. Dessa är ju knapast HBK-medlemmar.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Menar du att det bara är HBK-medlemmar som missköter sig i Smygehuk. Mig veterligt så är det alla sorters husbilsåkare som står där. Det som jag tycker är att missköta sig det är att sätta upp en husvagn med förtält och förgård och låta den stå kvar i veckorna. Dessa är ju knapast HBK-medlemmar.

Står absolut ingenstanns i mitt inlägg att det enbart var HBK husbilar och det är självklart inte min uppfattning. Hade det varit så hade jag inte alls varit rädd att påtala det..! Däremot hade jag nog hoppats att med tanke på alla inlägg här på forumet i liknande trådar, att HBK bilar skulle föregå med gott exempel och på så sätt bilda skola.. "Så här gör vi för allas bästa" så är det tyvärr inte.. Ännu..

Libom
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Jag kan ibland uppleva att det är populärt att parkera/ställa upp sej på "tvärsan" och därmed uppta flera platser och fastän man ser att det skulle behövas att parkera tillbaka på "rätt sätt" så struntar man i det...kanske det är detta som är ett problem i Smygehuk?

Pilot
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

För utländska turister är det mer naturligt att stanna i Smyge-röran. För oss som känner till Ystad (ordning) får vi ju ta en avstickare från rv 9. Det är inte lika naturigt att utländska turister.

Det är inte ett bevis på att HBK'are sköter sig bättre men det är en klar skillnad. Vi är kanske 10% av all husbilsturism som rullar på de svenska vägarna. Vi kan inte ta på oss ansvaret för hur dom andra 90% gör. Inte heller leka polis och ordningsman. Däremot kan vi städa upp efter de som skräpar ner i sann "Håll Sverige rent"-anda.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Heinrich Dieter Decker. Jag respekterar din höga ålder men du menar att klubbens medlemmar särskilt behöver förhållningsregler som inte resten av de 90% husbilsåkare behöver?

Kan vi få lite goda exempel från din "uppförandekodex"
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Du menar att klubbens medlemmar särskilt behöver förhållningsregler som inte resten av de 90% husbilsåkare behöver?

Hvorfor ikke ? Efter min mening, vilje det være logisk, at medlemmer i en husbilsklub skulle foregå med et godt eksempel.

Havde hbk en "uppførende kode", vi som medlemmer skulle følge, ellers advarsel og efterfølgende tilfælde, ud af klubben !

Hvorfor ikke, det må jo være til vores allesammens bedste :)
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Med tanke på hur lite Trelleborg har gjort för att förbättra sitt ansikte utåt nere vid parkeringen vid västra hamnen så tror åtminstone inte jag att det kommer att hända särskilt mycket i Smygehuk från den kommunen.
Jag har sedan 2007 haft en pågående mailkommunikation med dom som har hand om bl a parkeringar i Trelleborg angående förhållandena vid västra hamnen.
Dom har lovat åtgärda eländet men det enda som har hänt på fyra år är att dom målat om "fulhuset".:confused:
Det är ju för bedrövligt att man ska behöva skämmas inför utländska turister som med fog undrar vad det är för land dom hamnat i. :mad:
När dom skyller på bristande resurser har jag föreslagit Trelleborg att dom ska söka ekonomiskt stöd från staten för att upprätta en mera anständig fasad. Studeibesök på stellplatser i Tyskland har också föreslagits.

Vehere necesse est!
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Jag har inte träffat någon klubb-kamrat som inte följt regelverken ... :confused:

Har jeg heller ikke :) men har ikke mödt alle 7.500 endnu, håber at alle foregår med et godt eksempel, men derfor kan man jo godt have en "uppförende kod ", så andre, ved at når man er et Hbk medlem, forventer vi alle at man, opförer sig ordentligt, og f.eks ikke tömmer kem. toa i naturen, ikke smider skräp i dertil indrettede soptönder osv. osv.

Intet illa ment i detta, nogle medlemmer vil måske ikke dette, for at väre medlem i Hbk, men så kan de undväres, vigtigst er at Hbk med en regel i stadgar, kan fremvise at Hbk medlemmer, er eco venlige og holder af naturen, samt ikke ulovligt generer andre mennesker, hvadenten det er i by og land.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Om man ställer sig på "tvärsan" då slipper man dom som vill ha armbågslucka mellan bilarna.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Timrå har en poäng där när man ställer sig på tvären för att förhindra armbågs lucka mellan ekipagen, hur många klubb med lemmar håller 4 meter mellan bilarna på en ställplats inte i ystad iallafall ransakning och eftertanke, skulle vilja se en förbättring av den åtgärden i första hand, där kan klubben föregå med gott exempel och vara ett föredöme för övriga, har jag helt fel i mina tankar om avstånden 4 meter är et rekomenderat brand avstånd rätta mig gärna om jag har helt fel.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Det är inte lätt för oss "gamla"från Norrland som är vana vid stora ytor för frilufs och husbilsliv, att komma till platser söderut där många vill "gröta ihop sig"på samma ställe.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Hej!
Klart att det skall vara 4 m lucka, förslaget om att ställa sej på "tvärsan" för att få dessa meter är förkastligt, jag behöver ingen manual för att förstå det....för det andra så väljer man väl var man vill stå, kan hända att vi söderut "grötar" ihop oss men vi har å andra sidan en god gemenskap och väldigt trevligt!

Pilot
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Förstår inte riktigt vad gemenskap har med avstånd mellan bilarna göra.Vi letar ofta fina platser kan även gälla camping för övernattning tidikt på dagen,om man lyckas med detta vill man inte fram på kvällningen behöva veva in markisen el. flytta undan andra prylar för att någon vill stå nära.
Ursäkta trådavvikelsen.
Tommy R
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vad skall hända med Smygehuk?

Förstår inte riktigt vad gemenskap har med avstånd mellan bilarna göra.Vi letar ofta fina platser kan även gälla camping för övernattning tidikt på dagen,om man lyckas med detta vill man inte fram på kvällningen behöva veva in markisen el. flytta undan andra prylar för att någon vill stå nära.
Ursäkta trådavvikelsen.
Tommy R

Suck..läs en gång till, Det är klart att det skall vara 4 m mellan bilarna, men det finns ju alltid de som tycker att det är för nära ändå..finns det hjärterum finns det stjärterum!

Ha en bra dag:)
Pilot
 
Toppen