• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Metanol till EFOY

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Jag har inte så mycket metanol kvar, och eftersom det kan bli någon minusgrad här ibland åkte jag till tillbehörsaffären för att köpa en ny dunk idag. Jag får inte plats med en 10-liters pga begränsad höjd i draglådan på sidan, utan har plats för 2 st 5-litare.

När jag såg priserna, 31€ för 5L och 42€ för 10L så blir det ju intressant att köpa 10L, och sedan fylla på 5L-dunkarna. Men det går inte (utan vidare), eftersom det bara är ett litet hål i toppen på dunkarna.

Det blir ju även problem med att man inte kan använda allt eftersom det säkert blir lite kvar i botten som inte kan sugas upp. Visserligen är det brandfarlig vätska, men inte värre än annan (T)sprit.

Slattproblemet kan väl lösas med en liten minitratt, men att fylla 5L på det sättet är kanske inte så lockande.

Finns det någon som har ett tips?
/Bertil
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Metanol till EFOY

RC butik och handpump för bränsle.

Eller 12V pump om man är lat :)

Manuell

ImageViewer.ashx


El 12V

ImageViewer.ashx
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Metanol till EFOY

Problemet med dunkene er ventilen som sitter i lokket, en må lage et skrulokk som imiterer lokket som sitter på selve EFOY slangen for å få løst ut ventilen.

En periode ble det solgt 5 liter kanner hvor ventiltoppen ikke var sveiset/limt fast, men presset på. En kan kjenen igjen disse kannene ved at de har en pakkning mellom kannen og toppen. Har selv en slik kanne stående som jeg benytter til å samle slumpene fra kanner som er blitt tomme - det er omlag 1 dl igjen i en 5 liter og litt mer i en 10 liter.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Metanol till EFOY

VARNING!
Håll inte på med metanol! Metanol är mycket giftig och giftet tas även upp bl.a. vid kontakt med huden.

I levern bryts metanol ner till myrsyra och formaldehyd. Båda ämnen förstör synen och myrsyran sänker blodets PH-värde till livshotande lågt nivå.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Metanol till EFOY

Ventilen sitter i toppen på kannen, er en fjærbelastet sak som holder tett både inn og ut når det ikke sitter et tappelokk på toppen. Det finnes en lufteslange som holdes oppe i tanken av en plastball med en balastring, denne begrenser hvor raskt du kan flytte metanol fra en kanne til en annen via pumpe.
 
Toppen