• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsgarage

Nettan & Christer

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2024
Hejsan!

Köpte ett tält för några år sen där jag alltid ställer husbilen i, när vi inte är iväg med den vill säga:D

Tycker det är skönt att den står i skydd under såväl sommar som vinter.
Nu var ju inte Berit så himla snäll mot mitt tält i helgen så det kommer nog krävas några timmars jobb på den ena gaveln för att få ihop det igen, men sen skall det nog klara något år till, om nu inte Pers bror kommer också och ställer till det vill säga.

Varje gång det tar i och blåser så går jag och funderar på om det kommer klara sig eller inte. Går det sönder någon surrning som håller duken så finns ju risken att den ligger och slår eller skaver fram och tillbaks på bilen med en öljett och skrapar.

Blir till att bygga ett permanent garage med tak, väggar och portar, oisolerat tror jag blir bra.
Bilen är 8 meter lång och tältet jag har är 10X4X4,5 Meter.

Ni som har något skydd hemma, hur har ni löst det?
Lägg gärna in om ni har någon bild så jag kan få lite tips och idéer;)

//Christer
 

Bilagor

  • 016.JPG
    016.JPG
    1,4 MB · Visningar: 46

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsgarage

Det Gunnar visar på bild är nog samma som jag har och jag lovar er att här på västra sidan i Skåne blåser det mer eller mindre alltid. Klarade denna stormen i söndags utan problem precis som de andra stormarna tidigare, och även en jordbävning (4.7). Har inga sidor eller gavlar bara ett tak. Stativet står på en singelplan och är förankrat med spett i marken samt att bilen står på järnbitar som sitter fast i sidorna.
Ser nu i en annan tråd Berit när jag letade lite att samma tält inte pallat vinden.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsgarage

Jag gick också från:
32005d1289849306-001.jpg


Till:
36496d1299373760t-snc00284_b.jpg
 

Nettan & Christer

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsgarage

Hej geva!

Hur gjorde du plintarna, gjutit eller grävt ner färdiga?

Har du ingen lutning på taket, ser helt plant ut på bilden men den kanske ljuger lite, hur som helst kan det inte vara mycket isf, blir väl att skotta på vintern förstår jag.
Sen stommen, är det 95X95mm?
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsgarage

Här hittar du lite mer info: http://www.husbilsklubben.se/forums/t44859/

Jag grävde ner 50cm plintar.
Benen är dubbla 45x95.
Lutning på taket endast 4 cm, räcker för att vattnet ska rinna ner.
Snön kanar inte av från huset heller trots 45gr lutning.
Förra vintern hade vi enormt med snö på den, skottade den inte alls, inga problem! :)
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsgarage

Just nu blåser det halv storm här uppe. I natt vaknade jag av att det small till i husbilsgaraget som jag byggt på gaveln med ett plåttak och pressenningväggar som bara sitter uppe under vintern. Jag var övertygad om att stora delar av pressenningen blåst bort men kunde på morgonen med lättnad konstatera att inget var skadat.
Pressenningen är av typ lätt från Clas Olsson som nu hållit i tio vintrar.
När vi åker ut på våra längre turer plockar jag bort stöttorna längs långsidan och fäller ner taket mot väggen för att slippa oroa mig för att vinden ska ta tag i det och för att omgivningen ska slippa en tom carport. Närr vi nyss bytte husbil till en som är lite längre blev det visst behov av justering av ena gaveln och därmed ena änden av långsidan dock utan problem.
Bilderna från mitten av februari resp mitten av april 2008.

Vehere necesse est!
 

Bilagor

  • Vinterdvala (Small).JPG
    Vinterdvala (Small).JPG
    41,6 KB · Visningar: 44
  • På väg 080415 (Small).JPG
    På väg 080415 (Small).JPG
    48,9 KB · Visningar: 50

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsgarage

När vi skaffade husbil så var tillgängligheten en mycket viktig komponent. Då vi åker iväg på någon utflykt ska husbilen var startklar på direkten. Även vintertid då den inte används skulle den finnas tillhands för för allehanda underhåll m.m. Fram tills september i år så hade vi löst detta ett provisoriskt sätt. Husbilens plats var nog bra men tyvärr så var den estetiska föga tilltalande. Eftersom vi bor mitt i ett samhälle så var vi tvungna att förr eller senare lösa husbilens plats på ett permanent sätt. Efter många funderingar så blev detta äntligen löst. Ett stort problem har ju varit garagets höjd eftersom det ska byggas ihop med huset. Detta löste en ung ariktet från Göteborg när mer närliggande experter av en eller annan anledning inte fick till det hela. Vi är mycket nöjda med övergången mellan hus och garage. Mycket nöjda!

Det är många punkter man måste ha avklarat innan det är dags att bygga. Denna tågordning användes för att bygga garaget.
1. Beräkna ytan för garaget. Eftersom såväl husbil, bil och resten av "garagetillbehören" ska inrymmas så gäller det att ta ut svängarna så gott det går.
2. Prata med berörd granne om det är okay att gå nära dennes tomtgräns.
3. Kontakta ansvarig för byggnadlov och berätta om planerna.
4. Problemet med garagets höjd måste lösas. Dels måste det ju passa husets fönster m.m. Dels så måste man bestämma sig för framtida mått om man skulle byta husbil.
I detta läget så medverkade arkitekten med att lösa det hela praktiskt
5. Kontakta berörd granne med ritningarna för ett godkännande
6. Sök bygglov
7. Anlita dina pålitliga hantverkare när bygglovet är klart.

Nu är det mesta klart inne. Ute återstår en del markarbete samt ytterligare målning. Den största fördelen med garaget blev dock inte husbilens plats utan BILENS!! För första gången sedan vi köpte huset står bilen inne på nätterna med gott om plats runt den.
Det har inte fungerat praktiskt tidigare.
En viktig del i Husbilsklubbens koncept är ju att vi ska ge varandra tips. Detta är ett av mina bidrag till det.

Nu följer en bildserie som visar arbetets gång. Från utgångsläget och nedmontering av befintligt garage till själva byggnadstiden Se gärna extra på arkitektens lösning för att inte garagets höga tak ska gå mot huset.
 

Bilagor

  • P1030411.JPG
    P1030411.JPG
    3,2 MB · Visningar: 48
  • P1030428.JPG
    P1030428.JPG
    3,1 MB · Visningar: 46
  • P1030459.JPG
    P1030459.JPG
    3,1 MB · Visningar: 37
  • P1030580.JPG
    P1030580.JPG
    3,2 MB · Visningar: 38
  • P1030610.JPG
    P1030610.JPG
    3 MB · Visningar: 48
  • P1030645.JPG
    P1030645.JPG
    3,3 MB · Visningar: 41
  • P1030648.JPG
    P1030648.JPG
    3,1 MB · Visningar: 40
  • P1030822.JPG
    P1030822.JPG
    3,3 MB · Visningar: 48

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsgarage

Jättesnyggt!

Du gjorde en rockad mellan lillens plats och den stores.
Det är härligt att ha husbilen skyddad mot stormar o elände och att samtidigt ha den så nära sig.

:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsgarage

Snyggt! Men säkert lite dyrare än min budgetvariant (inlägg 11) som gick på tre arbetsdagar samt material för runt 6.000:- (men då hade jag en del gammalt virke sedan tidigare). Men man kan ju bygga på ett annat sätt när man bor ute i vildmarken som vi gör.
aake
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsgarage

Snyggt jobbat!! har tråkit nog inte plats att bygga på tomten utan får hyra men det tar bara 15 min att gå hit lite motion skadar inte :) har fått egen nyckel så vi kan åka när vi vill.
 

Bilagor

  • IMG_0038.JPG
    IMG_0038.JPG
    1,9 MB · Visningar: 19
Toppen